Miljoenen besparing voor sleepboten

De ministerraad heeft er op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat mee ingestemd om kapiteins van zware sleepboten een nieuwe opleiding aan te bieden. Deze nieuwe opleiding betekent voor de sector een kostenbesparing van 7,3 miljoen euro.

De wereldwijde zeevaart werkt steeds vaker met zwaardere en grotere
schepen. De sleepboten die deze zeeschepen begeleiden van de kust tot
in de haven hebben daarom steeds grotere vermogens. Als deze sleepboten
een vermogen van meer van 3.000 kW hebben, dan waren kapiteins tot nu
toe verplicht een opleiding te volgen en ervaring op te doen op de
grote zeevaart. Dit terwijl de sleepboten slechts op beperkte afstanden
vanuit de kust en op vaste routes varen. Dit betekende een tijdrovende
en dure opleidingslast voor de kapiteins van sleepboten.
De Nederlandse havens zijn de motor van de economie, stelt de ministerraad. Om wereldwijd
concurrerend te blijven, moeten de lasten zo laag mogelijk zijn. Daarom
is met de havensleepsector en de onderwijsbranche een nieuwe opleiding
samengesteld die het mogelijk maakt voor kapiteins op sleepboten met
onbeperkt vermogen hun werk veilig uit te voeren. Als resultaat van
deze opleiding ontvangen kapiteins een nieuw vaarbewijs dat toestaat
met onbeperkt vermogen nabij de kust te varen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Miljoenen besparing voor sleepboten | Schuttevaer.nl

Miljoenen besparing voor sleepboten

De ministerraad heeft er op voorstel van minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat mee ingestemd om kapiteins van zware sleepboten een nieuwe opleiding aan te bieden. Deze nieuwe opleiding betekent voor de sector een kostenbesparing van 7,3 miljoen euro.

De wereldwijde zeevaart werkt steeds vaker met zwaardere en grotere
schepen. De sleepboten die deze zeeschepen begeleiden van de kust tot
in de haven hebben daarom steeds grotere vermogens. Als deze sleepboten
een vermogen van meer van 3.000 kW hebben, dan waren kapiteins tot nu
toe verplicht een opleiding te volgen en ervaring op te doen op de
grote zeevaart. Dit terwijl de sleepboten slechts op beperkte afstanden
vanuit de kust en op vaste routes varen. Dit betekende een tijdrovende
en dure opleidingslast voor de kapiteins van sleepboten.
De Nederlandse havens zijn de motor van de economie, stelt de ministerraad. Om wereldwijd
concurrerend te blijven, moeten de lasten zo laag mogelijk zijn. Daarom
is met de havensleepsector en de onderwijsbranche een nieuwe opleiding
samengesteld die het mogelijk maakt voor kapiteins op sleepboten met
onbeperkt vermogen hun werk veilig uit te voeren. Als resultaat van
deze opleiding ontvangen kapiteins een nieuw vaarbewijs dat toestaat
met onbeperkt vermogen nabij de kust te varen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer