Cruisevaart verliest Amerikaanse klanten

De cruisemarkt in Europa wordt te duur voor Amerikaanse toeristen. Dat is het gevolg van de lage dollarkoers en de hoge olieprijzen. Tot nu toe konden de touroperators het waardeverlies van de dollar nog opvangen door toepassing van de in 2006 afgesloten vaste omrekeningskoers (hedge). Doordat de marges in de Verenigde Staten bovendien groter zijn dan in Europa konden de hogere prijzen vorig jaar nog worden gecompenseerd. Maar dit jaar stoot de branche duidelijk tegen haar grenzen.

De Amerikaanse toeristen op de Rijn, Donau en andere Europese rivieren zijn telkens weer verbaasd welke prijzen ze intussen voor souvenirs moeten betalen. Met de omrekentabel in de hand komen ze tot de conclusie dat ze hun vakantie in extreem dure landen doorbrengen. Bij de excursies zien ze dat niet, omdat die al in de VS werden geboekt. ‘We merken dit ook aan boord van onze schepen’, verklaren de meeste cruisedirecties. ‘Bij drankbestellingen zijn onze gasten zeer terughoudend geworden.’
Daarbij komt dat veel potentiële klanten sowieso direct door de recessie in de VS worden getroffen, zodat reizen worden uitgesteld of afbesteld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Cruisevaart verliest Amerikaanse klanten | Schuttevaer.nl

Cruisevaart verliest Amerikaanse klanten

De cruisemarkt in Europa wordt te duur voor Amerikaanse toeristen. Dat is het gevolg van de lage dollarkoers en de hoge olieprijzen. Tot nu toe konden de touroperators het waardeverlies van de dollar nog opvangen door toepassing van de in 2006 afgesloten vaste omrekeningskoers (hedge). Doordat de marges in de Verenigde Staten bovendien groter zijn dan in Europa konden de hogere prijzen vorig jaar nog worden gecompenseerd. Maar dit jaar stoot de branche duidelijk tegen haar grenzen.

De Amerikaanse toeristen op de Rijn, Donau en andere Europese rivieren zijn telkens weer verbaasd welke prijzen ze intussen voor souvenirs moeten betalen. Met de omrekentabel in de hand komen ze tot de conclusie dat ze hun vakantie in extreem dure landen doorbrengen. Bij de excursies zien ze dat niet, omdat die al in de VS werden geboekt. ‘We merken dit ook aan boord van onze schepen’, verklaren de meeste cruisedirecties. ‘Bij drankbestellingen zijn onze gasten zeer terughoudend geworden.’
Daarbij komt dat veel potentiële klanten sowieso direct door de recessie in de VS worden getroffen, zodat reizen worden uitgesteld of afbesteld.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer