Panteia moet eigen groeiprognose fors lager bijstellen

De flinke volumegroei van 7,4%, die onderzoeksbureau Panteia eerder afgaf voor de binnenvaart in relatie tot Nederland in 2016, blijft in werkelijkheid fors achter. Het volume stijgt vergeleken met 2015 hooguit 1,5% naar 318 miljoen ton, een verschil ten opzichte van de prognose met 17 miljoen ton.

Door Dirk van der Meulen
Dat blijkt uit cijfers die onderzoeker Wouter van der Geest woensdag 28 december bekendmaakte op de jaarlijkse binnenvaartbijeenkomst van Rabobank Merwestroom in Hardinxveld-Giessendam. ‘We zitten er behoorlijk naast’, gaf Van der Geest toe. Hij noemde vier opvallende oorzaken voor Panteia’s achterblijvende groeicijfers. Allereerst zijn de havens van Antwerpen en Gent het in 2016 veel beter gaan doen. Door deze verschuiving van lading raakte de binnenvaart in relatie tot Nederland zo’n 11 miljoen ton kwijt, maar door de grotere afstanden nam de vervoersprestatie van de binnenvaart in tonkilometers toe.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Panteia moet eigen groeiprognose fors lager bijstellen | Schuttevaer.nl

Panteia moet eigen groeiprognose fors lager bijstellen

De flinke volumegroei van 7,4%, die onderzoeksbureau Panteia eerder afgaf voor de binnenvaart in relatie tot Nederland in 2016, blijft in werkelijkheid fors achter. Het volume stijgt vergeleken met 2015 hooguit 1,5% naar 318 miljoen ton, een verschil ten opzichte van de prognose met 17 miljoen ton.

Door Dirk van der Meulen
Dat blijkt uit cijfers die onderzoeker Wouter van der Geest woensdag 28 december bekendmaakte op de jaarlijkse binnenvaartbijeenkomst van Rabobank Merwestroom in Hardinxveld-Giessendam. ‘We zitten er behoorlijk naast’, gaf Van der Geest toe. Hij noemde vier opvallende oorzaken voor Panteia’s achterblijvende groeicijfers. Allereerst zijn de havens van Antwerpen en Gent het in 2016 veel beter gaan doen. Door deze verschuiving van lading raakte de binnenvaart in relatie tot Nederland zo’n 11 miljoen ton kwijt, maar door de grotere afstanden nam de vervoersprestatie van de binnenvaart in tonkilometers toe.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer