Vijzels uit Sneek te groot voor wegtransport

Aan de kade bij Landustrie in Sneek zijn dinsdagochtend 6 december twee grote waterkrachtvijzels met een totaalgewicht van 64 ton aan boord gehesen van het motorvrachtschip Semper Spera (1102 ton) van de familie Lingen.

Vijzels uit Sneek te groot voor wegtransport

Met een diameter van 4,5 meter zijn het de grootste vijzels die tot nu toe door Landustrie zijn gefabriceerd. Ze zijn te groot voor regulier transport over de weg. Door de Houkesloot vaart de Semper Spera via Lemmer naar Rotterdam. De vijzels gaan daar op trailers met de ferry naar Hull in Engeland en daarna nog een uur over de weg.

De productiehal van Landustrie ligt aan open vaarwater, waardoor het schip naast de hal kon afmeren. ‘Dat we een directe toegang hebben tot het kanaal kwam mooi uit’, zegt projectleider Albert Jan Renkema. Van Gent Transport regelde het vervoer per schip. De meeste constructies van Landustrie worden over de weg afgevoerd. ‘Volgend jaar bouwen we een nog grotere vijzel’, kondigt Renkema aan.

De waterkrachtvijzels, ook wel schroeven van Archimedes genoemd, zijn bestemd voor North Yorkshire in Engeland. Ze worden daar in een bestaande stuw in de rivier Aire geplaatst. Door het stromende rivierwater komt de schroef in beweging en wordt de generator aangedreven. Hiermee wordt voor zo’n 440 huishoudens duurzame energie opgewekt.

Vijzels uit Sneek te groot voor wegtransport | Schuttevaer.nl

Vijzels uit Sneek te groot voor wegtransport

Aan de kade bij Landustrie in Sneek zijn dinsdagochtend 6 december twee grote waterkrachtvijzels met een totaalgewicht van 64 ton aan boord gehesen van het motorvrachtschip Semper Spera (1102 ton) van de familie Lingen.

Vijzels uit Sneek te groot voor wegtransport

Met een diameter van 4,5 meter zijn het de grootste vijzels die tot nu toe door Landustrie zijn gefabriceerd. Ze zijn te groot voor regulier transport over de weg. Door de Houkesloot vaart de Semper Spera via Lemmer naar Rotterdam. De vijzels gaan daar op trailers met de ferry naar Hull in Engeland en daarna nog een uur over de weg.

De productiehal van Landustrie ligt aan open vaarwater, waardoor het schip naast de hal kon afmeren. ‘Dat we een directe toegang hebben tot het kanaal kwam mooi uit’, zegt projectleider Albert Jan Renkema. Van Gent Transport regelde het vervoer per schip. De meeste constructies van Landustrie worden over de weg afgevoerd. ‘Volgend jaar bouwen we een nog grotere vijzel’, kondigt Renkema aan.

De waterkrachtvijzels, ook wel schroeven van Archimedes genoemd, zijn bestemd voor North Yorkshire in Engeland. Ze worden daar in een bestaande stuw in de rivier Aire geplaatst. Door het stromende rivierwater komt de schroef in beweging en wordt de generator aangedreven. Hiermee wordt voor zo’n 440 huishoudens duurzame energie opgewekt.