INGEZONDEN: Subsidie Watertruck vernietigt markt

Het opiniestuk ‘Bestaande vloot is aan het eind van zijn Latijn’ in Schuttevaer van 8 oktober schetst een te simpel beeld van de werkelijkheid, ook al sluit ik niet uit dat de politiek inderdaad zo denkt.

Henk Schipper, directeur bevrachtingskantoor Aqua Navis / ELV
Ik wil zeker geen beroep doen op een recht van bestaan voor de bestaande vloot kleine binnenvaartschepen. Dat recht moet je verdienen en als er te weinig belangstelling is voor het door jou geleverde product dan zul je iets beters moeten ontwikkelen, maar: met Watertruck wordt een gesubsidieerde modaliteit in de markt gezet die meer capaciteit heeft dan de deelmarkt groot is. Die deelmarkt concurreert rechtstreeks met het wegvervoer en opereert qua kostprijs nagenoeg op hetzelfde niveau.

Zolang er met subsidie wordt gewerkt zal ook Watertruck kunnen concurreren met het wegvervoer en bij onvoldoende ladingaanbod zal dit kunnen worden aangevuld met lading die nu al over water wordt vervoerd met particuliere binnenvaartschepen.

De mensen die nu werkzaam zijn in deze deelmarkt zullen zich hierdoor gedwongen zien hun bedrijven te beëindigen. Momenteel investeren ze nog geld en energie in opvolging, maar als de lading door Watertruck wordt vervoerd, zal er te weinig perspectief zijn voor instromers.

Als na verloop van tijd Watertruck de werkelijke kostprijs moet doorberekenen, dan zal deze vrijwel zeker boven het niveau van het wegvervoer liggen. Hierdoor kan Watertruck de concurrentie met het wegvervoer niet langer aan, terwijl de particuliere binnenvaart in deze scheepsgrootte intussen is beëindigd. Gevolg: we zullen de verlader naar het wegtransport moeten verwijzen. Het eindresultaat van de subsidiëring is dus, dat we daarmee op den duur langere files, hogere transportkosten en meer uitstoot creëren.

Marktwerking

Financiële ondersteuning door de overheid is nuttig en gewenst bij het onderzoeken en ontwikkelen van proefprojecten om innovatie mogelijk te maken en zaken te ontwikkelen die het algemeen belang dienen. Maar als je een vrije markt voorstaat, dus een vrachtverdelingssystemen verbiedt, het vergunningenstelsel afschaft en grotere coöperaties niet toestaat, dan moet je ook het marktmechanisme zijn werk laten doen en het natuurlijk evenwicht (zonder beschermende maatregelen) niet verstoren met een exploitatiesubsidie bij een individuele marktdeelnemer.

Als het plan voldoende rendementsperspectief biedt, dan is het best privaat te financieren. Is dit niet het geval, dan is er kennelijk geen behoefte aan de gepresenteerde innovatie.

INGEZONDEN: Subsidie Watertruck vernietigt markt | Schuttevaer.nl

INGEZONDEN: Subsidie Watertruck vernietigt markt

Het opiniestuk ‘Bestaande vloot is aan het eind van zijn Latijn’ in Schuttevaer van 8 oktober schetst een te simpel beeld van de werkelijkheid, ook al sluit ik niet uit dat de politiek inderdaad zo denkt.

Henk Schipper, directeur bevrachtingskantoor Aqua Navis / ELV
Ik wil zeker geen beroep doen op een recht van bestaan voor de bestaande vloot kleine binnenvaartschepen. Dat recht moet je verdienen en als er te weinig belangstelling is voor het door jou geleverde product dan zul je iets beters moeten ontwikkelen, maar: met Watertruck wordt een gesubsidieerde modaliteit in de markt gezet die meer capaciteit heeft dan de deelmarkt groot is. Die deelmarkt concurreert rechtstreeks met het wegvervoer en opereert qua kostprijs nagenoeg op hetzelfde niveau.

Zolang er met subsidie wordt gewerkt zal ook Watertruck kunnen concurreren met het wegvervoer en bij onvoldoende ladingaanbod zal dit kunnen worden aangevuld met lading die nu al over water wordt vervoerd met particuliere binnenvaartschepen.

De mensen die nu werkzaam zijn in deze deelmarkt zullen zich hierdoor gedwongen zien hun bedrijven te beëindigen. Momenteel investeren ze nog geld en energie in opvolging, maar als de lading door Watertruck wordt vervoerd, zal er te weinig perspectief zijn voor instromers.

Als na verloop van tijd Watertruck de werkelijke kostprijs moet doorberekenen, dan zal deze vrijwel zeker boven het niveau van het wegvervoer liggen. Hierdoor kan Watertruck de concurrentie met het wegvervoer niet langer aan, terwijl de particuliere binnenvaart in deze scheepsgrootte intussen is beëindigd. Gevolg: we zullen de verlader naar het wegtransport moeten verwijzen. Het eindresultaat van de subsidiëring is dus, dat we daarmee op den duur langere files, hogere transportkosten en meer uitstoot creëren.

Marktwerking

Financiële ondersteuning door de overheid is nuttig en gewenst bij het onderzoeken en ontwikkelen van proefprojecten om innovatie mogelijk te maken en zaken te ontwikkelen die het algemeen belang dienen. Maar als je een vrije markt voorstaat, dus een vrachtverdelingssystemen verbiedt, het vergunningenstelsel afschaft en grotere coöperaties niet toestaat, dan moet je ook het marktmechanisme zijn werk laten doen en het natuurlijk evenwicht (zonder beschermende maatregelen) niet verstoren met een exploitatiesubsidie bij een individuele marktdeelnemer.

Als het plan voldoende rendementsperspectief biedt, dan is het best privaat te financieren. Is dit niet het geval, dan is er kennelijk geen behoefte aan de gepresenteerde innovatie.