4% meer lading over Vlaamse vaarwegen

De hoeveelheid vervoerde lading over de Vlaamse vaarwegen is in het eerste halfjaar van 2016 met 4% gegroeid naar 36 miljoen ton. Vooral het containervervoer steeg fors.

In totaal werd over het Albertkanaal en de Kempische kanalen in het eerste halfjaar ruim 17,6 miljoen ton goederen vervoerd, bijna 8% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Over de vaarwegen van Waterwegen en Zeekanaal werd 16,8 miljoen ton vervoerd, vrijwel hetzelfde als een jaar eerder.

Vorig jaar werd al een recordaantal containers over de Vlaamse vaarwegen vervoerd en deze trend lijkt zich voort te zetten. Met 379.000 teu steeg het containervervoer ruim 10%. Op het kanalennet van vaarwegbeheerder nv De Scheepvaart werd de eerste zes maanden 245.966 teu vervoerd, een stijging van 15,5%. Op de vaarwegen van Waterwegen en Zeekanaal werd 133.519 teu vervoerd, een lichte stijging van 1,6% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Veel potentieel

Volgens Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts kan er nog veel meer lading over het water. ‘Onze vaarwegen hebben nog veel beschikbare capaciteit. De binnenvaart biedt steeds meer mogelijkheden om betrouwbaar grote hoeveelheden te vervoeren. Vlaanderen blijft dan ook investeren in de vaarwegen. Want elke vracht die over het water kan gaan, hoeft niet over de weg.’

NV De Scheepvaart meldt dat het kanaalpand van het Albertkanaal tussen Antwerpen en Wijnegem voor  2020 wordt verruimd en de bruggen verhoogd. Waterwegen en Zeekanaal maakt met de steun van Europa werk van de Seine-Scheldeverbinding. Zo wordt de Leie opgewaardeerd voor schepen tot 4500 ton en de Dender tot Aalst voor schepen tot 1350 ton. (EvH)