‘Bevrachters misbruiken situatie op Duitse kanalen’

Grotere schepen die diep de Duitse kanalen invaren kennen het probleem: zonder retourvracht van voldoende gewicht moeten ze water zetten om onder de lage bruggen weg te komen. Sommige bevrachters willen ze wel aan een retourvracht helpen, maar alleen voor een lagere prijs dan ze zouden moeten krijgen.

Door Heere Heeresma jr.
Robert Willem ‘RW’ Vergeer (1960) en Aaltje Vergeer-Onstwedder (1969) varen al hun hele leven en sinds 2004 op het vrachtschip Xena (105 x 9.50 meter, 1864 ton, 1050 pk Caterpillar). Als ervaren binnenschipper maken RW en Aaltje zich geen illusies over bevrachters. ‘Als er geld tussen jou en mij instaat, kun je geen vrienden zijn’, zegt RW. ‘Als ik een ondernemer ben en jij een bevrachter, wil ik zoveel mogelijk hebben en jij zo min mogelijk betalen. Die portemonnee ligt altijd in het midden, dus je kunt geen maatjes met mekaar zijn.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Bevrachters misbruiken situatie op Duitse kanalen’ | Schuttevaer.nl

‘Bevrachters misbruiken situatie op Duitse kanalen’

Grotere schepen die diep de Duitse kanalen invaren kennen het probleem: zonder retourvracht van voldoende gewicht moeten ze water zetten om onder de lage bruggen weg te komen. Sommige bevrachters willen ze wel aan een retourvracht helpen, maar alleen voor een lagere prijs dan ze zouden moeten krijgen.

Door Heere Heeresma jr.
Robert Willem ‘RW’ Vergeer (1960) en Aaltje Vergeer-Onstwedder (1969) varen al hun hele leven en sinds 2004 op het vrachtschip Xena (105 x 9.50 meter, 1864 ton, 1050 pk Caterpillar). Als ervaren binnenschipper maken RW en Aaltje zich geen illusies over bevrachters. ‘Als er geld tussen jou en mij instaat, kun je geen vrienden zijn’, zegt RW. ‘Als ik een ondernemer ben en jij een bevrachter, wil ik zoveel mogelijk hebben en jij zo min mogelijk betalen. Die portemonnee ligt altijd in het midden, dus je kunt geen maatjes met mekaar zijn.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer