Overslag Rotterdam daalt 3%

De overslag in de Rotterdamse haven is het eerste halfjaar van 2016 met 3% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De afname komt vooral voor rekening van de overslag van droog massagoed en containers. Havenbedrijf Rotterdam verwacht de komende jaren grote logistieke veranderingen.

HAVEN ROTTERDAM
  • Grote veranderingen op komst

Door Patrick Naaraat

Er werd tot en met juni ruim 229 miljoen ton behandeld. Het volume van vrijwel alle verschillende soorten droog massagoed nam af. Alleen de aan- en afvoer van agribulk steeg met 9,9% naar 5,2 miljoen ton. Verder zijn er in de droge bulkoverslag alleen minnen. Zo daalde de overslag van erts en schroot 8,8% naar 15,4 miljoen ton, vooral doordat de Europese staalproductie achterblijft door een toevloed van Chinees staal. De kolenoverslag liet een forse daling zien van 18,4% naar 12,7 miljoen ton. Rotterdam houdt rekening met een verdere daling van de kolenoverslag onder invloed van het Parijse klimaatakkoord, dat een transitie naar schonere energieopwekking vereist.

Containers

Ook de containeroverslag, goed voor zo’n 28% van de totale overslag in tonnen, daalde. Er werd in het eerste half jaar 6,1 miljoen teu behandeld, 2,3% minder dan in 2015. Het Havenbedrijf wijst erop dat het totale containervolume in de Hamburg-Le Havre range is afgenomen, vooral door de verminderde export naar China, Brazilië en Rusland. Het feederverkeer naar het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Portugal laat een kleine groei zien. Het Havenbedrijf laat zich nog niet uit over de gevolgen van Brexit op de handelsrelatie met het Verenigd Koninkrijk.

Het volume van het overig stukgoed daalde 1,9% naar 13,8 miljoen ton, vooral door een afname van projectlading.

Veel olie

De overslag van nat massagoed daalde licht (-1,1%) naar 113 miljoen ton, maar blijft op een historisch zeer hoog niveau. Er werd ruim 50 miljoen ton (-2,6%) ruwe olie aangevoerd. Minder doorvoer van Russische stookolie werd gecompenseerd door meer overslag van diesel, nafta en kerosine.

De overslag van LNG daalde 24,2%, omdat er in het eerste kwartaal minder vraag naar wederuitvoer van LNG was.

Minder havengeld

Ook de inkomsten van Havenbedrijf Rotterdam namen af. Er werd een omzet geboekt van 336,9 miljoen euro, twee miljoen minder dan vorig jaar. Als gevolg van de overslagdaling werd 5,8 miljoen euro minder zeehavengeld geïnd.

De zeehaven verwacht dat de overslag niet verder inzakt en eind dit jaar ongeveer op hetzelfde niveau uit te komen als vorig jaar.

Veranderingen

Rotterdam heeft volgens het Havenbedrijf te maken met een ‘grote dynamiek’. Met andere woorden; er zijn grote veranderingen op komst. ‘De gevolgen van Brexit, opkomend protectionisme in de wereld, de aanhoudend lage olieprijs, digitalisering van de samenleving en de vorming van allianties van containerrederijen leiden tot grote onzekerheid, maar zeker ook tot kansen. De komende jaren zijn naar verwachting twee ontwikkelingen van bijzonder belang voor de haven: de energietransitie en de digitalisering. Op beide terreinen is de haven goed voorbereid om hierin slagen te maken. Juist de omvang van het Rotterdamse energie- en chemiecluster, de grootte van de logistieke stromen en het feit dat hier toonaangevende bedrijven zijn gevestigd, maken dat de uitgangspositie gunstig is. Of het nu gaat om de mogelijkheden voor het vergroten van efficiency, voor biobased productie, voor benutting van overtollige warmte, voor opvang en opslag van CO2 of voor het efficiënter organiseren van logistieke processen door slimme ICT-toepassingen. Innovatie is bij veel van deze processen een sleutelbegrip.’

Als voorbeelden van baanbrekende innovatie noemt het Havenbedrijf onder meer de opening van een centrum voor 3D metaalprinten en de eerste editie van het accelerator programma PortXL.

Overslag Rotterdam daalt 3% | Schuttevaer.nl

Overslag Rotterdam daalt 3%

De overslag in de Rotterdamse haven is het eerste halfjaar van 2016 met 3% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De afname komt vooral voor rekening van de overslag van droog massagoed en containers. Havenbedrijf Rotterdam verwacht de komende jaren grote logistieke veranderingen.

HAVEN ROTTERDAM
  • Grote veranderingen op komst

Door Patrick Naaraat

Er werd tot en met juni ruim 229 miljoen ton behandeld. Het volume van vrijwel alle verschillende soorten droog massagoed nam af. Alleen de aan- en afvoer van agribulk steeg met 9,9% naar 5,2 miljoen ton. Verder zijn er in de droge bulkoverslag alleen minnen. Zo daalde de overslag van erts en schroot 8,8% naar 15,4 miljoen ton, vooral doordat de Europese staalproductie achterblijft door een toevloed van Chinees staal. De kolenoverslag liet een forse daling zien van 18,4% naar 12,7 miljoen ton. Rotterdam houdt rekening met een verdere daling van de kolenoverslag onder invloed van het Parijse klimaatakkoord, dat een transitie naar schonere energieopwekking vereist.

Containers

Ook de containeroverslag, goed voor zo’n 28% van de totale overslag in tonnen, daalde. Er werd in het eerste half jaar 6,1 miljoen teu behandeld, 2,3% minder dan in 2015. Het Havenbedrijf wijst erop dat het totale containervolume in de Hamburg-Le Havre range is afgenomen, vooral door de verminderde export naar China, Brazilië en Rusland. Het feederverkeer naar het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Portugal laat een kleine groei zien. Het Havenbedrijf laat zich nog niet uit over de gevolgen van Brexit op de handelsrelatie met het Verenigd Koninkrijk.

Het volume van het overig stukgoed daalde 1,9% naar 13,8 miljoen ton, vooral door een afname van projectlading.

Veel olie

De overslag van nat massagoed daalde licht (-1,1%) naar 113 miljoen ton, maar blijft op een historisch zeer hoog niveau. Er werd ruim 50 miljoen ton (-2,6%) ruwe olie aangevoerd. Minder doorvoer van Russische stookolie werd gecompenseerd door meer overslag van diesel, nafta en kerosine.

De overslag van LNG daalde 24,2%, omdat er in het eerste kwartaal minder vraag naar wederuitvoer van LNG was.

Minder havengeld

Ook de inkomsten van Havenbedrijf Rotterdam namen af. Er werd een omzet geboekt van 336,9 miljoen euro, twee miljoen minder dan vorig jaar. Als gevolg van de overslagdaling werd 5,8 miljoen euro minder zeehavengeld geïnd.

De zeehaven verwacht dat de overslag niet verder inzakt en eind dit jaar ongeveer op hetzelfde niveau uit te komen als vorig jaar.

Veranderingen

Rotterdam heeft volgens het Havenbedrijf te maken met een ‘grote dynamiek’. Met andere woorden; er zijn grote veranderingen op komst. ‘De gevolgen van Brexit, opkomend protectionisme in de wereld, de aanhoudend lage olieprijs, digitalisering van de samenleving en de vorming van allianties van containerrederijen leiden tot grote onzekerheid, maar zeker ook tot kansen. De komende jaren zijn naar verwachting twee ontwikkelingen van bijzonder belang voor de haven: de energietransitie en de digitalisering. Op beide terreinen is de haven goed voorbereid om hierin slagen te maken. Juist de omvang van het Rotterdamse energie- en chemiecluster, de grootte van de logistieke stromen en het feit dat hier toonaangevende bedrijven zijn gevestigd, maken dat de uitgangspositie gunstig is. Of het nu gaat om de mogelijkheden voor het vergroten van efficiency, voor biobased productie, voor benutting van overtollige warmte, voor opvang en opslag van CO2 of voor het efficiënter organiseren van logistieke processen door slimme ICT-toepassingen. Innovatie is bij veel van deze processen een sleutelbegrip.’

Als voorbeelden van baanbrekende innovatie noemt het Havenbedrijf onder meer de opening van een centrum voor 3D metaalprinten en de eerste editie van het accelerator programma PortXL.