Panteia: Meeste groei voor binnenvaart

De binnenvaart groeit dit jaar met 3,2% in volume het hardst van alle modaliteiten. Dit komt echter vooral doordat de volumes vorig jaar laag uitvielen als gevolg van de lage waterstanden op de Rijn. Voor volgend jaar verwacht onderzoeksbureau Panteia 1% groei in de Nederlandse binnenvaart.

Panteia meldt in de 28ste editie van de Korte Termijn Voorspeller (KTV) voor 2016 herstel te verwachten in het vervoer over water van producten voor de landbouw, metaal, chemie, eindproducten en containers. Het vervoer van energieproducten en bouwmaterialen groeit in 2016 en 2017 rond de 1%.

Panteia voorziet op korte termijn geen daling in het kolenvervoer. Op de middellange termijn is het volgens de onderzoekers voor het kolenvervoer van belang wat Duitsland doet met haar energieopwekking. De middellange termijn wordt in het rapport ‘Middellange termijn-prognoses voor het ladingvolume in de Binnenvaart’ beschreven, wat binnenkort uitkomt.

Minder groei

Voor de hele transportsector verwacht Panteia dit jaar een groei van 2,5%. De onderzoekers stelden de economische vooruitzichten naar beneden bij vanwege de wereldhandel die onder druk staat. ‘Maar het economische vooruitzicht voor Nederland is goed, vergeleken met de overige landen in Europa. Op de binnenlandse markt is de koopkracht van consumenten sterk en dat zorgt voor vertrouwen bij ondernemers.’

Voor 2016 wordt voor het wegvervoer een volumegroei verwacht van 2,3%. Het groeicijfer is daarmee lager dan dat van de binnenvaart, maar in absoluut volume groeit het wegvervoer harder in 2016 en 2017. Voor geheel 2016 wordt vooral een groei verwacht in de chemie en energie.

In 2017 zal naar verwachting het wegvervoer de grootste groei laten zien, zowel in groeipercentage als in volume.

Het spoorvervoer nam eind 2015 sterker toe dan verwacht. Dit was mede het gevolg van de lage Rijnwaterstanden, waardoor lading verschoof van binnenvaart naar spoor. Een dergelijke ontwikkeling wordt vooralsnog niet voorzien voor 2016. De groei van het spoorvervoer bedraagt dit jaar naar verwachting 1,7%. Voor volgend jaar verwacht Panteia een meer bescheiden groei van 1%. (EvH)

Panteia: Meeste groei voor binnenvaart | Schuttevaer.nl

Panteia: Meeste groei voor binnenvaart

De binnenvaart groeit dit jaar met 3,2% in volume het hardst van alle modaliteiten. Dit komt echter vooral doordat de volumes vorig jaar laag uitvielen als gevolg van de lage waterstanden op de Rijn. Voor volgend jaar verwacht onderzoeksbureau Panteia 1% groei in de Nederlandse binnenvaart.

Panteia meldt in de 28ste editie van de Korte Termijn Voorspeller (KTV) voor 2016 herstel te verwachten in het vervoer over water van producten voor de landbouw, metaal, chemie, eindproducten en containers. Het vervoer van energieproducten en bouwmaterialen groeit in 2016 en 2017 rond de 1%.

Panteia voorziet op korte termijn geen daling in het kolenvervoer. Op de middellange termijn is het volgens de onderzoekers voor het kolenvervoer van belang wat Duitsland doet met haar energieopwekking. De middellange termijn wordt in het rapport ‘Middellange termijn-prognoses voor het ladingvolume in de Binnenvaart’ beschreven, wat binnenkort uitkomt.

Minder groei

Voor de hele transportsector verwacht Panteia dit jaar een groei van 2,5%. De onderzoekers stelden de economische vooruitzichten naar beneden bij vanwege de wereldhandel die onder druk staat. ‘Maar het economische vooruitzicht voor Nederland is goed, vergeleken met de overige landen in Europa. Op de binnenlandse markt is de koopkracht van consumenten sterk en dat zorgt voor vertrouwen bij ondernemers.’

Voor 2016 wordt voor het wegvervoer een volumegroei verwacht van 2,3%. Het groeicijfer is daarmee lager dan dat van de binnenvaart, maar in absoluut volume groeit het wegvervoer harder in 2016 en 2017. Voor geheel 2016 wordt vooral een groei verwacht in de chemie en energie.

In 2017 zal naar verwachting het wegvervoer de grootste groei laten zien, zowel in groeipercentage als in volume.

Het spoorvervoer nam eind 2015 sterker toe dan verwacht. Dit was mede het gevolg van de lage Rijnwaterstanden, waardoor lading verschoof van binnenvaart naar spoor. Een dergelijke ontwikkeling wordt vooralsnog niet voorzien voor 2016. De groei van het spoorvervoer bedraagt dit jaar naar verwachting 1,7%. Voor volgend jaar verwacht Panteia een meer bescheiden groei van 1%. (EvH)