Zeevrachtenmarkt: Opkomende markten laten het afweten

De markt wordt er voor de droge bulkers niet beter op. Het vierde kwartaal is meestal wat beter, maar dat gaat dit jaar tot nu toe niet op. Behalve voor de route Australië-China daalde het ladingaanbod voor de capesizers. De Navios Happpiness (2009) werd voor 15 maanden gecharterd voor $ 4750 per dag. Geen blijdschap bij zo’n charterhuur. Door de lage prijzen die slopers intussen betalen gaan minder capesizers naar de sloop, ondanks de dramatisch slechte markt.

Zeevrachtenmarkt: Opkomende markten laten het afweten

Ook voor de kleinere schepen is het armoe troef. Voor de handysizers, 10.000-40.000 dwt, daalde de gemiddelde charterhuur tot rond $ 4700 per dag. Voor de supramaxen, 40.000-65.000 dwt, is het beeld vrijwel identiek. De gemiddelde charterhuur daalde tot rond $ 5800 per dag. Periodecharters komen vrijwel niet meer voor, vrijwel alle charters worden afgesloten voor korte periodes. De opkomende markten, waarvan ooit veel werd verwacht voor de scheepvaart, laten het afweten. Vooral de zogenoemde BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) zitten om verschillende redenen dik in de problemen. Met name in het voor de scheepvaart belangrijkste land China daalt zowel de in- als uitvoer, terwijl de reders op een blijvende groei rekenden en veel schepen bestelden, waardoor zowel in de droge-bulkmarkt als de containermarkt een forse overcapaciteit ontstond die niet gemakkelijk wordt gecorrigeerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Opkomende markten laten het afweten | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Opkomende markten laten het afweten

De markt wordt er voor de droge bulkers niet beter op. Het vierde kwartaal is meestal wat beter, maar dat gaat dit jaar tot nu toe niet op. Behalve voor de route Australië-China daalde het ladingaanbod voor de capesizers. De Navios Happpiness (2009) werd voor 15 maanden gecharterd voor $ 4750 per dag. Geen blijdschap bij zo’n charterhuur. Door de lage prijzen die slopers intussen betalen gaan minder capesizers naar de sloop, ondanks de dramatisch slechte markt.

Zeevrachtenmarkt: Opkomende markten laten het afweten

Ook voor de kleinere schepen is het armoe troef. Voor de handysizers, 10.000-40.000 dwt, daalde de gemiddelde charterhuur tot rond $ 4700 per dag. Voor de supramaxen, 40.000-65.000 dwt, is het beeld vrijwel identiek. De gemiddelde charterhuur daalde tot rond $ 5800 per dag. Periodecharters komen vrijwel niet meer voor, vrijwel alle charters worden afgesloten voor korte periodes. De opkomende markten, waarvan ooit veel werd verwacht voor de scheepvaart, laten het afweten. Vooral de zogenoemde BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) zitten om verschillende redenen dik in de problemen. Met name in het voor de scheepvaart belangrijkste land China daalt zowel de in- als uitvoer, terwijl de reders op een blijvende groei rekenden en veel schepen bestelden, waardoor zowel in de droge-bulkmarkt als de containermarkt een forse overcapaciteit ontstond die niet gemakkelijk wordt gecorrigeerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer