Contargo rekent toeslag voor Rotterdamse containers

Contargo brengt vanaf 15 april 2015 een toeslag van 18,50 euro per container (vol/leeg) van en naar Rotterdam in rekening. Het containeroperator zegt de lange wachttijden in Rotterdam niet meer alleen te kunnen dragen.

‘Sinds januari moeten onze binnenvaartschepen in de Rotterdamse haven steeds langer wachten om te worden gelost en geladen’, zegt Cok Vinke, co-directeur van Contargo Waterway Logistics. ‘Doorlooptijden van 50 uur met uitschieters tot 90 uur zijn geen uitzondering meer.’
Hierdoor duurt het behandelen van binnenvaartschepen volgens Contargo gemiddeld ruim een derde langer dan normaal. Veel exportcontainers kunnen zodoende niet aan de geplande terminal worden gelost. Contargo probeert de vaarschema’s aan te houden door extra scheepsruimte te charteren. ‘Helaas hebben onze gesprekken met de diverse betrokkenen in Rotterdam niet geleid tot verbetering van de situatie’, aldus Vinke, die niet verwacht dat de situatie snel zal verbeteren. Dat dwingt het bedrijf de extra kosten door te berekenen aan de klant.
De toeslag geldt ongeacht het vaargebied voor alle verladingen. Pas als de behandeltijden in de haven van Rotterdam weer duidelijk korter worden, zal de toeslag worden opgeheven. ‘In Antwerpen ontstaat momenteel een soortgelijke situatie als in Rotterdam’, zegt Vinke. ‘Wij volgen de doorlooptijden van onze binnenschepen ook daar op de voet. Als de situatie in Antwerpen achteruitgaat, zullen wij ook daar een congestietoeslag moeten heffen.’ (PN)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Contargo rekent toeslag voor Rotterdamse containers | Schuttevaer.nl

Contargo rekent toeslag voor Rotterdamse containers

Contargo brengt vanaf 15 april 2015 een toeslag van 18,50 euro per container (vol/leeg) van en naar Rotterdam in rekening. Het containeroperator zegt de lange wachttijden in Rotterdam niet meer alleen te kunnen dragen.

‘Sinds januari moeten onze binnenvaartschepen in de Rotterdamse haven steeds langer wachten om te worden gelost en geladen’, zegt Cok Vinke, co-directeur van Contargo Waterway Logistics. ‘Doorlooptijden van 50 uur met uitschieters tot 90 uur zijn geen uitzondering meer.’
Hierdoor duurt het behandelen van binnenvaartschepen volgens Contargo gemiddeld ruim een derde langer dan normaal. Veel exportcontainers kunnen zodoende niet aan de geplande terminal worden gelost. Contargo probeert de vaarschema’s aan te houden door extra scheepsruimte te charteren. ‘Helaas hebben onze gesprekken met de diverse betrokkenen in Rotterdam niet geleid tot verbetering van de situatie’, aldus Vinke, die niet verwacht dat de situatie snel zal verbeteren. Dat dwingt het bedrijf de extra kosten door te berekenen aan de klant.
De toeslag geldt ongeacht het vaargebied voor alle verladingen. Pas als de behandeltijden in de haven van Rotterdam weer duidelijk korter worden, zal de toeslag worden opgeheven. ‘In Antwerpen ontstaat momenteel een soortgelijke situatie als in Rotterdam’, zegt Vinke. ‘Wij volgen de doorlooptijden van onze binnenschepen ook daar op de voet. Als de situatie in Antwerpen achteruitgaat, zullen wij ook daar een congestietoeslag moeten heffen.’ (PN)

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer