Zeevrachtenmarkt: Veel schepen naar de sloop

Het jaar 2015 belooft wat het slopen van droge-ladingschepen betreft een recordjaar te worden. Meer dan 30 capesizers gingen dit jaar al naar de slopers en dat aantal kan zomaar oplopen tot 100. Ook het aantal panamaxen dat dit jaar naar de slopers ging is veel hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.

De huren van de capesizers blijven erg laag. De Star Aurora (171.199 dwt, 2000) werd gecharterd oplevering Wakayama, via oostkust Australië, teruglevering China voor $ 4300 per dag. Bij periodecharters worden wel hogere huren betaald. De Dong A Leto (179.000 dwt, 2010) werd gecharterd voor 10 tot 15 maanden voor $ 11.750 per dag. Het aantal capesizers dat stilligt in afwachting van betere tijden groeit, terwijl intussen ook al een aantal is opgelegd.
Voor de kleinere droge bulkers, handysizers en supramaxen verbeterde de markt wat in het Verre Oosten. Maar dat lijkt meer een gevolg van klimatologische en sociale verbeteringen dan dat de markt werkelijk verbetert. De export van bauxiet en nikkel uit de Filipijnen kwam weer op gang na heftige regens en uit Brazilië komen weer meer sojabonen na het aflopen van stakingen door vrachtwagenchauffeurs.
Voor de panamaxen zijn de huren bij periodecharters nog treuriger. De Erato (74.000 dwt, 2004) werd voor 11 tot 14 maanden gecharterd voor $ 7100 per dag.
De vrachttarieven Azië-Noord-Europa blijven onder druk staan. Volgens de Shanghai Containerised Freight Index daalde de vrachtprijs voor een container Shanghai-Noord-Europa tot $ 620 per teu, het laagste niveau sinds juni 2013. Voor een container Azië-Middellandse Zee daalde de vrachtprijs tot $ 808 per teu.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer