Vlaamse shortsea groeit 4%

De havens Antwerpen, Gent, Zeebrugge en Oostende hebben in 2014 bijna zes miljoen ton meer lading in het shortseatransport overgeslagen (+4%). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

De shortsea-trafiek in de Vlaamse havens kwam in 2014 uit op bijna 143 miljoen ton (in 2013 was dat bijna 137 miljoen ton). Het aandeel van de shortsea-sector in de Vlaamse havens bedroeg 53,13%.
Met ruim 94 miljoen ton shortsea-lading heeft Antwerpen het grootste pakket. Er was een sterke stijging ten opzichte van 2013 met 5,1 miljoen ton (+ 5,7%). De haven van Gent kende met ruim 17 miljoen ton shortsea-lading een lichte groei van 1,2% ten opzichte van 2013. Zeebrugge had met bijna 30 miljoen ton een stijging van 3,6% meer behandelde cargo. De haven van Oostende viel terug op een shortsea-trafiek van 1,4 miljoen ton (-21,5%) omdat de verbinding met het Verenigd Koninkrijk niet meer in de cijfers 2014 voorkomt (wat in 2013 nog wel gedeeltelijk het geval was).

Het percentage shortsea ten opzichte van de totaal behandelde lading (shortsea en deepsea) verschilt uiteraard van haven tot haven. Oostende scoort bijna 100%. Antwerpen heeft 47,3% shortsea-lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 67,5% en 70,2%.

Meest containers

Verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep met 41%, gevolgd door vloeibare bulk met 30%, droge bulk met 14%, RoRo met 11% en stukgoed met 4%. Ten opzichte van 2013 stegen de tonnages van de containers met 8%, vloeibare bulk met 4% en droge bulk met 2%. Het stukgoed verloor 5%, de RoRo 1%. Het totaal aantal behandelde teu in de Vlaamse havens steeg voor shortsea van 4,8 miljoen (2013) naar 5,1 miljoen in 2014.

Zee-riviervaart

De zee-riviervaart steeg op het Zeekanaal Brussel-Schelde en daalde op het Albertkanaal. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werd ruim 1 miljoen ton shortsea-lading vervoerd (een stijging van 21% t.o.v. 2013). Voor het Albertkanaal werd 277.000 ton genoteerd (een daling van 8% t.o.v. 2013). Opvallend is dat ruim 80% op het Zeekanaal importlading is. Op het Albertkanaal is 59% exportlading.

Vlaamse shortsea groeit 4% | Schuttevaer.nl

Vlaamse shortsea groeit 4%

De havens Antwerpen, Gent, Zeebrugge en Oostende hebben in 2014 bijna zes miljoen ton meer lading in het shortseatransport overgeslagen (+4%). Dat blijkt uit cijfers van het Promotiebureau Shortsea Shipping Vlaanderen.

De shortsea-trafiek in de Vlaamse havens kwam in 2014 uit op bijna 143 miljoen ton (in 2013 was dat bijna 137 miljoen ton). Het aandeel van de shortsea-sector in de Vlaamse havens bedroeg 53,13%.
Met ruim 94 miljoen ton shortsea-lading heeft Antwerpen het grootste pakket. Er was een sterke stijging ten opzichte van 2013 met 5,1 miljoen ton (+ 5,7%). De haven van Gent kende met ruim 17 miljoen ton shortsea-lading een lichte groei van 1,2% ten opzichte van 2013. Zeebrugge had met bijna 30 miljoen ton een stijging van 3,6% meer behandelde cargo. De haven van Oostende viel terug op een shortsea-trafiek van 1,4 miljoen ton (-21,5%) omdat de verbinding met het Verenigd Koninkrijk niet meer in de cijfers 2014 voorkomt (wat in 2013 nog wel gedeeltelijk het geval was).

Het percentage shortsea ten opzichte van de totaal behandelde lading (shortsea en deepsea) verschilt uiteraard van haven tot haven. Oostende scoort bijna 100%. Antwerpen heeft 47,3% shortsea-lading. Gent en Zeebrugge halen respectievelijk 67,5% en 70,2%.

Meest containers

Verdeeld naar de goederensoort (in tonnen uitgedrukt) zijn de containers de grootste groep met 41%, gevolgd door vloeibare bulk met 30%, droge bulk met 14%, RoRo met 11% en stukgoed met 4%. Ten opzichte van 2013 stegen de tonnages van de containers met 8%, vloeibare bulk met 4% en droge bulk met 2%. Het stukgoed verloor 5%, de RoRo 1%. Het totaal aantal behandelde teu in de Vlaamse havens steeg voor shortsea van 4,8 miljoen (2013) naar 5,1 miljoen in 2014.

Zee-riviervaart

De zee-riviervaart steeg op het Zeekanaal Brussel-Schelde en daalde op het Albertkanaal. Op het Zeekanaal Brussel-Schelde werd ruim 1 miljoen ton shortsea-lading vervoerd (een stijging van 21% t.o.v. 2013). Voor het Albertkanaal werd 277.000 ton genoteerd (een daling van 8% t.o.v. 2013). Opvallend is dat ruim 80% op het Zeekanaal importlading is. Op het Albertkanaal is 59% exportlading.