Zeevrachtenmarkt: Veel vlcc’s in de olieopslag

Wel of niet de valemax blijft de capesizemarkt bezighouden. De 400.000 dwt schepen, gebouwd voor de Braziliaanse mijnbouwer Vale, zijn de toegang ontzegd in de Chinese havens. Maar nu werd er een Chinese variant van de valemax gepresenteerd en zouden er orders voor zulke schepen bij Chinese werven worden geplaatst. Dan zal het verbod op de valemaxen toch vroeg of laat moeten worden ingetrokken.

Voor de capesizers verbeterde de markt op de Atlantische routes dankzij het vervoer van kolen uit Colombia naar Europa. De vrachten stegen van $ 5,64 per ton naar $ 7,30. De Cape Normandy (180.646 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering passeren Cape Passero, via Baltimore en Canso, teruglevering Singapore/Japan voor $ 15.500 per dag. De plotselinge verbetering moet vooral worden toegeschreven aan het feit dat er betrekkelijk weinig capesizers beschikbaar waren. Dat kan snel veranderen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Veel vlcc’s in de olieopslag | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Veel vlcc’s in de olieopslag

Wel of niet de valemax blijft de capesizemarkt bezighouden. De 400.000 dwt schepen, gebouwd voor de Braziliaanse mijnbouwer Vale, zijn de toegang ontzegd in de Chinese havens. Maar nu werd er een Chinese variant van de valemax gepresenteerd en zouden er orders voor zulke schepen bij Chinese werven worden geplaatst. Dan zal het verbod op de valemaxen toch vroeg of laat moeten worden ingetrokken.

Voor de capesizers verbeterde de markt op de Atlantische routes dankzij het vervoer van kolen uit Colombia naar Europa. De vrachten stegen van $ 5,64 per ton naar $ 7,30. De Cape Normandy (180.646 dwt, 2012) werd gecharterd oplevering passeren Cape Passero, via Baltimore en Canso, teruglevering Singapore/Japan voor $ 15.500 per dag. De plotselinge verbetering moet vooral worden toegeschreven aan het feit dat er betrekkelijk weinig capesizers beschikbaar waren. Dat kan snel veranderen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer