Zeevrachtenmarkt: Huren tankers stijgen flink

De markt was redelijk goed voor de capesizers, maar er zijn tekenen dat een daling van de huren op komt is. Voor reizen met ijzererts van Brazilië naar China daalden de vrachten al van ruim $ 26 per ton naar iets boven $ 24 en voor reizen van Australië daalden de vrachten van $ 10 naar iets boven $ 9 per ton. Verdere dalingen worden verwacht.

Dat de daling voor reizen van Australië nog meeviel, kwam doordat een aantal capesizers eerder in ballast van het Verre Oosten naar Brazilië vertrokken.
Voor de kleinere droge bulkers is de markt teleurstellend, terwijl de laatste maanden van het kalenderjaar meestal een verbetering laten zien.
Voor de supramaxen staat de Baltic Index op 879. Vorig jaar rond deze tijd was dat 1290. En voor de handysizers staat de index nu op 451, vorig jaar op 680. De vooruitzichten voor de droge bulkers zijn niet geweldig. Door nieuwbouworders wordt de overcapaciteit eerder groter dan kleiner. De prijzen voor tweedehands droge bulkers dalen met de huren en vrachten mee.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Huren tankers stijgen flink | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Huren tankers stijgen flink

De markt was redelijk goed voor de capesizers, maar er zijn tekenen dat een daling van de huren op komt is. Voor reizen met ijzererts van Brazilië naar China daalden de vrachten al van ruim $ 26 per ton naar iets boven $ 24 en voor reizen van Australië daalden de vrachten van $ 10 naar iets boven $ 9 per ton. Verdere dalingen worden verwacht.

Dat de daling voor reizen van Australië nog meeviel, kwam doordat een aantal capesizers eerder in ballast van het Verre Oosten naar Brazilië vertrokken.
Voor de kleinere droge bulkers is de markt teleurstellend, terwijl de laatste maanden van het kalenderjaar meestal een verbetering laten zien.
Voor de supramaxen staat de Baltic Index op 879. Vorig jaar rond deze tijd was dat 1290. En voor de handysizers staat de index nu op 451, vorig jaar op 680. De vooruitzichten voor de droge bulkers zijn niet geweldig. Door nieuwbouworders wordt de overcapaciteit eerder groter dan kleiner. De prijzen voor tweedehands droge bulkers dalen met de huren en vrachten mee.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer