Zeevrachtenmarkt: Vrees voor lagere vrachten

Uit een onderzoek blijkt dat er in scheepvaartkringen grote vrees bestaat voor lagere vrachten als gevolg van overcapaciteit. De povere groei van de wereldeconomie geeft immers geen basis voor het bestellen van schepen terwijl dit toch gebeurt.

China is van plan vanaf volgend jaar de invoer van sterk vervuilende kolensoorten te verbieden. Welke invloed die maatregel zal hebben is nog onduidelijk. Optimisten denken dat de kolen van betere kwaliteit van verder afgelegen leveranciers in Rusland en Colombia gehaald zullen worden, pessimisten verdenken China ervan de maatregel te nemen om de eigen mijnen te helpen.
Hoewel de spotmarkt voor de capesizers niet geweldig is, worden bij periodecharters redelijke huren betaald. De Dong A Eos (179.329 dwt, 2009) werd voor 14 tot 17 maanden gecharterd voor $ 20.000 per dag plus een ballastbonus van $ 800.000.
De Chinese invoer van ijzererts nam af, waardoor de huren voor de capesizers dalen. De prijs voor ijzererts daalde voor het eerst sinds 2009 onder $ 80 per ton. De C. March (151.053 dwt, 1995) werd gecharterd oplevering Taiwan, via oostkust Australië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 11.000 per dag.
De lagere invoer van ijzererts door China en ook van koper, nikkel en zink zou vooral worden veroorzaakt door de crisis in de huizenmarkt.
Voor de panamaxen bleven de charterhuren laag. De Felicia (72.456 dwt, 1997) werd voor drie tot zes maanden gecharterd voor $ 8000 per dag. Gunstige uitzondering waren de reizen vanuit de US Gulf. De Guo Yuan (75.972 dwt, 2011) werd gecharterd voor een reis van de US Gulf naar Singapore/Japan voor $ 15.000 per dag plus een ballastbonus van $ 500.000.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Vrees voor lagere vrachten | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Vrees voor lagere vrachten

Uit een onderzoek blijkt dat er in scheepvaartkringen grote vrees bestaat voor lagere vrachten als gevolg van overcapaciteit. De povere groei van de wereldeconomie geeft immers geen basis voor het bestellen van schepen terwijl dit toch gebeurt.

China is van plan vanaf volgend jaar de invoer van sterk vervuilende kolensoorten te verbieden. Welke invloed die maatregel zal hebben is nog onduidelijk. Optimisten denken dat de kolen van betere kwaliteit van verder afgelegen leveranciers in Rusland en Colombia gehaald zullen worden, pessimisten verdenken China ervan de maatregel te nemen om de eigen mijnen te helpen.
Hoewel de spotmarkt voor de capesizers niet geweldig is, worden bij periodecharters redelijke huren betaald. De Dong A Eos (179.329 dwt, 2009) werd voor 14 tot 17 maanden gecharterd voor $ 20.000 per dag plus een ballastbonus van $ 800.000.
De Chinese invoer van ijzererts nam af, waardoor de huren voor de capesizers dalen. De prijs voor ijzererts daalde voor het eerst sinds 2009 onder $ 80 per ton. De C. March (151.053 dwt, 1995) werd gecharterd oplevering Taiwan, via oostkust Australië, teruglevering Singapore/Japan voor $ 11.000 per dag.
De lagere invoer van ijzererts door China en ook van koper, nikkel en zink zou vooral worden veroorzaakt door de crisis in de huizenmarkt.
Voor de panamaxen bleven de charterhuren laag. De Felicia (72.456 dwt, 1997) werd voor drie tot zes maanden gecharterd voor $ 8000 per dag. Gunstige uitzondering waren de reizen vanuit de US Gulf. De Guo Yuan (75.972 dwt, 2011) werd gecharterd voor een reis van de US Gulf naar Singapore/Japan voor $ 15.000 per dag plus een ballastbonus van $ 500.000.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer