Promotie Binnenvaart stunt met schepen

Om de aandacht op de binnenvaart te vestigen werd op drie plaatsen in Vlaanderen een schip gebouwd met materialen die ze normaal vervoeren. Alle schepen zijn ongeveer 40 m lang, en 5 tot 6 meter hoog, de afmetingen van een kempenaar.

Promotie Binnenvaart stunt met schepen
  • Verladers zetten levensgrote replica’s van kempenaars neer

De replica’s staan op zichtlocaties om maximaal de aandacht te trekken van verladers die het vervoer over water als een milieuvriendelijk, flexibel en prijsgunstig transportmiddel nog niet hebben ontdekt, zegt Pierre Moenaert, voorzitter van Promotie Binnenvaart, dat het inititiatief nam voor deze stunt.
Zo staat op het Joanna-Maria Artoisplein in Leuven, vlakbij de gebouwen van de brouwerij AB InBev, sinds donderdag 25 september de replica van een kempenaar, gebouwd met meer dan 7000 bierkratten. Daarmee illustrerend dat de brouwerij de binnenvaart gebruikt voor het vervoer van lege kratten tussen de brouwerij in Leuven en de vestiging in Jupille. Daar wordt het schip opnieuw geladen met bouwmaterialen bestemd voor bouwbedrijf André Celis nv in het Leuvense.

Ebema in Zutendaal aan het Albertkanaal, dat betonproducten en bestratingsmateriaal produceeert, bouwde haar schip, of een schim daarvan, aan de Dijkstraat in Zutendaal langs het kanaal. Het liet hiervoor 232 ton stapelblokken aanrukken. Voor Jan Panis, gedelegeerd bestuurder, is de binnenvaart een onmisbare schakel in het logistiek proces. Ebema ontvangt jaarlijks 400 000 ton grind en zand per schip, 95% van alle benodigde grondstoffen. Om eenzelfde hoeveelheid te vervoeren over de weg, zou een vrachtwagen 2,5 miljoen kilometer moeten afleggen.

Aan de Expressweg in Wielsbeke ter hoogte van het voetbalplein prijkt het ‘schip’ van Isolava, opgetrokken met 153 ton gipsblokken. Die firma voert jaarlijks 180 000 ton grondstoffen via het water aan. Daarnaast wordt 30 000 ton gipsblokken per schip afgevoerd. Zo houdt Isolava 8 400 vrachtwagens per jaar van de weg. Zij zouden samen 2 miljoen kilometer moeten afleggen om dezelfde hoeveelheid te vervoeren.

De stunt met de nep-schepen op de wal is de aanzet van een promotiecampagne waarbij Promotie Binnenvaart samen met de waterwegbeheerders de binnenvaart willen neerzetten als modern en innovatief waarbij ook de veelzijdigheid van het vervoer over water wordt benadrukt. (JG)

 

Promotie Binnenvaart stunt met schepen | Schuttevaer.nl

Promotie Binnenvaart stunt met schepen

Om de aandacht op de binnenvaart te vestigen werd op drie plaatsen in Vlaanderen een schip gebouwd met materialen die ze normaal vervoeren. Alle schepen zijn ongeveer 40 m lang, en 5 tot 6 meter hoog, de afmetingen van een kempenaar.

Promotie Binnenvaart stunt met schepen
  • Verladers zetten levensgrote replica’s van kempenaars neer

De replica’s staan op zichtlocaties om maximaal de aandacht te trekken van verladers die het vervoer over water als een milieuvriendelijk, flexibel en prijsgunstig transportmiddel nog niet hebben ontdekt, zegt Pierre Moenaert, voorzitter van Promotie Binnenvaart, dat het inititiatief nam voor deze stunt.
Zo staat op het Joanna-Maria Artoisplein in Leuven, vlakbij de gebouwen van de brouwerij AB InBev, sinds donderdag 25 september de replica van een kempenaar, gebouwd met meer dan 7000 bierkratten. Daarmee illustrerend dat de brouwerij de binnenvaart gebruikt voor het vervoer van lege kratten tussen de brouwerij in Leuven en de vestiging in Jupille. Daar wordt het schip opnieuw geladen met bouwmaterialen bestemd voor bouwbedrijf André Celis nv in het Leuvense.

Ebema in Zutendaal aan het Albertkanaal, dat betonproducten en bestratingsmateriaal produceeert, bouwde haar schip, of een schim daarvan, aan de Dijkstraat in Zutendaal langs het kanaal. Het liet hiervoor 232 ton stapelblokken aanrukken. Voor Jan Panis, gedelegeerd bestuurder, is de binnenvaart een onmisbare schakel in het logistiek proces. Ebema ontvangt jaarlijks 400 000 ton grind en zand per schip, 95% van alle benodigde grondstoffen. Om eenzelfde hoeveelheid te vervoeren over de weg, zou een vrachtwagen 2,5 miljoen kilometer moeten afleggen.

Aan de Expressweg in Wielsbeke ter hoogte van het voetbalplein prijkt het ‘schip’ van Isolava, opgetrokken met 153 ton gipsblokken. Die firma voert jaarlijks 180 000 ton grondstoffen via het water aan. Daarnaast wordt 30 000 ton gipsblokken per schip afgevoerd. Zo houdt Isolava 8 400 vrachtwagens per jaar van de weg. Zij zouden samen 2 miljoen kilometer moeten afleggen om dezelfde hoeveelheid te vervoeren.

De stunt met de nep-schepen op de wal is de aanzet van een promotiecampagne waarbij Promotie Binnenvaart samen met de waterwegbeheerders de binnenvaart willen neerzetten als modern en innovatief waarbij ook de veelzijdigheid van het vervoer over water wordt benadrukt. (JG)