Zeevrachtenmarkt: Containervolume 10% hoger

De grote Braziliaanse mijnbouwer Vale verwacht een sterke stijging van de ijzerertsexport naar China. De komende vijf jaar zou het van 270 miljoen ton (2013) naar 400 miljoen ton gaan. Leuk voor de capesizers als het uitkomt. Maar de Chinezen zullen, als ze al meer ijzererts moeten invoeren, toch ook wel naar minder veraf gelegen leveranciers kijken, tenzij Brazilië de ertsprijs erg aantrekkelijk maakt.

De realiteit is, dat de Australische mijnbouwer Rio Tinto in de eerste zes maanden van dit jaar circa 110 miljoen ton ijzererts aan China leverde, 10% meer dan vorig jaar, terwijl het eveneens Australische BHP Billiton verwacht dit jaar 225 miljoen ton ijzererts aan China te leveren.
Ondanks deze enorme hoeveelheden wil de markt van de capesizers maar niet verbeteren als gevolg van de overcapaciteit. Het kan zijn dat de arbeidsonrust bij de Australische mijnbouwers langdurige stakingen gaat veroorzaken, waardoor de huren voor de capesizers wat verbeteren. Maar nu zijn ze nog erg laag. De Atlantic Tiger (180.182 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Rouen voor een Atlantische reis, teruglevering passeren Gibraltar voor $ 8500 per dag.
Voor de panamaxen zijn de huren vooral in het Verre Oosten erg laag. De Tiger North (76.000 dwt, 2013) werd gecharterd voor een reis van Indonesië naar India voor $ 7000 per dag plus een ballastbonus van $ 70.000.
Het containervolume Azië-Europa blijft groeien. Dit jaar tot nu toe met 10% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De lijnoperators blijven proberen de kosten te drukken door nauwere samenwerking en daardoor winstgevender te worden. Dit keer ondertekenden drie grote Chinese lijnrederijen, dochters van Cosco, China Shipping en Sinotrans, een overeenkomst om samen te werken op hun China-Japanroutes. Het volume van deze lijnen is veel lager dan de Azië-Europalijnen, maar alweer kwamen er protesten van de kant van de afladers en opnieuw stelt het Chinese ministerie van Transport een onderzoek in. Dit ministerie acteert als kartelwaakhond.
Het topseizoen China-Verenigde Staten begon dit jaar al vroeg. Niet alleen uit Azië steeg de export naar de VS, maar ook uit Europa, met name uit Nederland en Spanje. Door de seizoentop daalde het aantal opgelegde containerschepen verder. De Scorpio Group, bekend als reder van tankers en droge bulkers, maakte bekend plannen te hebben om in de containervaart te stappen met de bouw van vier schepen van 20.000 teu, met een optie van nog vier schepen. Scorpio is zelf geen lijnoperator en zal dus met een of meer potentiële charterers in gesprek moeten over specificaties van de schepen en vooral een langdurig charter voordat echt een order wordt geplaatst bij de werven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Containervolume 10% hoger | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Containervolume 10% hoger

De grote Braziliaanse mijnbouwer Vale verwacht een sterke stijging van de ijzerertsexport naar China. De komende vijf jaar zou het van 270 miljoen ton (2013) naar 400 miljoen ton gaan. Leuk voor de capesizers als het uitkomt. Maar de Chinezen zullen, als ze al meer ijzererts moeten invoeren, toch ook wel naar minder veraf gelegen leveranciers kijken, tenzij Brazilië de ertsprijs erg aantrekkelijk maakt.

De realiteit is, dat de Australische mijnbouwer Rio Tinto in de eerste zes maanden van dit jaar circa 110 miljoen ton ijzererts aan China leverde, 10% meer dan vorig jaar, terwijl het eveneens Australische BHP Billiton verwacht dit jaar 225 miljoen ton ijzererts aan China te leveren.
Ondanks deze enorme hoeveelheden wil de markt van de capesizers maar niet verbeteren als gevolg van de overcapaciteit. Het kan zijn dat de arbeidsonrust bij de Australische mijnbouwers langdurige stakingen gaat veroorzaken, waardoor de huren voor de capesizers wat verbeteren. Maar nu zijn ze nog erg laag. De Atlantic Tiger (180.182 dwt, 2006) werd gecharterd oplevering Rouen voor een Atlantische reis, teruglevering passeren Gibraltar voor $ 8500 per dag.
Voor de panamaxen zijn de huren vooral in het Verre Oosten erg laag. De Tiger North (76.000 dwt, 2013) werd gecharterd voor een reis van Indonesië naar India voor $ 7000 per dag plus een ballastbonus van $ 70.000.
Het containervolume Azië-Europa blijft groeien. Dit jaar tot nu toe met 10% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De lijnoperators blijven proberen de kosten te drukken door nauwere samenwerking en daardoor winstgevender te worden. Dit keer ondertekenden drie grote Chinese lijnrederijen, dochters van Cosco, China Shipping en Sinotrans, een overeenkomst om samen te werken op hun China-Japanroutes. Het volume van deze lijnen is veel lager dan de Azië-Europalijnen, maar alweer kwamen er protesten van de kant van de afladers en opnieuw stelt het Chinese ministerie van Transport een onderzoek in. Dit ministerie acteert als kartelwaakhond.
Het topseizoen China-Verenigde Staten begon dit jaar al vroeg. Niet alleen uit Azië steeg de export naar de VS, maar ook uit Europa, met name uit Nederland en Spanje. Door de seizoentop daalde het aantal opgelegde containerschepen verder. De Scorpio Group, bekend als reder van tankers en droge bulkers, maakte bekend plannen te hebben om in de containervaart te stappen met de bouw van vier schepen van 20.000 teu, met een optie van nog vier schepen. Scorpio is zelf geen lijnoperator en zal dus met een of meer potentiële charterers in gesprek moeten over specificaties van de schepen en vooral een langdurig charter voordat echt een order wordt geplaatst bij de werven.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer