De vertragingen leiden tot merkbaar ladingverlies. Zo besloot de G6-alliantie deze maand al vier schepen met zo’n 20.000 containers af te leiden naar Antwerpen omdat ECT er niet in slaagt de schepen tijdig af te handelen. De schepen worden nu afgehandeld door PSA Antwerp aan het Deurganckdok. De G6 bestaat uit de zeerederijden APL, Hyundai, MOL, Hapag-Lloyd, NYK Line en OOCL.
Doorlooptijden
Doorgevoerde verbeteringen op de Rotterdamse terminals hebben tot nu toe onvoldoende effect gehad. De vertragingen lopen op tot 50 uur met uitschieters tot 90 uur en leiden tot gemiddeld 30% langere doorlooptijden bij de achterlandcontainerdiensten. Operators van binnenvaart- en feedercontainerschepen werken inmiddels met congestietoeslagen, maar die lossen de congestie zelf niet op.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?