Groeicijfers goederenvervoer

Het Nederlandse ladingvolume van de transportsector groeit dit jaar 1,1% en volgend jaar met 1,9%. Dat is de prognose van onderzoeksbureau Panteia. De binnenlandse markt trekt volgend jaar verder aan. Dit geldt ook voor de sectoren bouw en chemie. In 2015 groeit het binnenlandse vervoervolume zelfs harder dan het buitenlandse.

Keerzijde is dat de binnenlandse groei volgens Panteia geheel en alleen ten goede komt aan het wegvervoer. Uit de 21ste editie van de ‘Korte Termijn Voorspeller’ (KTV) van Panteia blijkt verder dat de vrachtprijzen op een laag niveau blijven. ‘De rentabiliteit bij transportondernemingen was vorig jaar negatief en voor 2014 zal het ook sterk te wensen over laten.’

Panteia ziet vooral tekenen van economische herstel in Zuid-Europa, Polen en andere niet-euro landen als Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Hierdoor wordt ook meer groei van Nederlands wegvervoer richting deze landen verwacht. Voor 2014 voorspelt Panteia een stijging van 0,9% van het internationaal vervoersvolume. Deze trend zet in 2015 door met een verdere groei van 1,9%.

Binnenvaart

In 2013 is het vervoervolume in de binnenvaart uiteindelijk met 0,4% toegenomen. Vooral het laatste kwartaal ging het volume behoorlijk omhoog. ‘De transportindex voor de binnenvaart staat het hele jaar al hoog. Vervoersvolumes van alle goederengroepen stijgen weer in 2014 en 2015, met uitzondering van het vervoer van bouwmaterialen. 2014 zal naar verwachting een stijging van 1,1% geven van het volume ten opzichte van 2013. In 2015 komt daar volgens de laatste ramingen een stijging van 1,8% bovenop.’

Duitsland is en blijft de voornaamste buitenlandse bestemming van goederen die over de Nederlandse binnenwateren worden afgevoerd. De totale af- en aanvoer naar en van Duitsland over de binnenwateren was in 2013 hoger dan het binnenlandse vervoer. Panteia verwacht dat het vervoer naar Duitsland gemiddeld met 2,2% per jaar zal groeien. Voor 2014 wordt vooral een groei in eindproducten, containers en metaal verwacht in Duitsland.

Spoor

Voor het spoorvervoer verwacht Panteia ruim een miljoen ton groei per jaar voor 2014 en 2015. Dit betekent een groei van circa 2,5% per jaar. ‘De spoormarkt lijkt erg afhankelijk te zijn van externe factoren. Er zijn kansen om te concurreren met shortsea door de zogenoemde zwavelgebieden-regelgeving met betrekking tot de scheepvaart op de Noordzee en Baltische Zee. Daarbij verhoogt de versoepeling van de regels omtrent grensoverschrijdend vervoer de efficiëntie van het spoor.’

Panteia signaleert daarbij wel dat de kosten van het nationale spoorvervoer oplopen. ‘Prorail is sinds vorig jaar al voornemens de gebruikersvergoeding voor het spoor te verhogen in 2015. Verder is er een wijziging door het kabinet in de maak om goederentreinen een lagere prioriteit te geven in de dienstregeling ten opzichte van personenvervoer. Dit verlaagt het service niveau van het spoorvervoer en zal in 2015 een merkbaar effect hebben op het vervoersvolume.’

Groeicijfers goederenvervoer | Schuttevaer.nl

Groeicijfers goederenvervoer

Het Nederlandse ladingvolume van de transportsector groeit dit jaar 1,1% en volgend jaar met 1,9%. Dat is de prognose van onderzoeksbureau Panteia. De binnenlandse markt trekt volgend jaar verder aan. Dit geldt ook voor de sectoren bouw en chemie. In 2015 groeit het binnenlandse vervoervolume zelfs harder dan het buitenlandse.

Keerzijde is dat de binnenlandse groei volgens Panteia geheel en alleen ten goede komt aan het wegvervoer. Uit de 21ste editie van de ‘Korte Termijn Voorspeller’ (KTV) van Panteia blijkt verder dat de vrachtprijzen op een laag niveau blijven. ‘De rentabiliteit bij transportondernemingen was vorig jaar negatief en voor 2014 zal het ook sterk te wensen over laten.’

Panteia ziet vooral tekenen van economische herstel in Zuid-Europa, Polen en andere niet-euro landen als Denemarken, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Hierdoor wordt ook meer groei van Nederlands wegvervoer richting deze landen verwacht. Voor 2014 voorspelt Panteia een stijging van 0,9% van het internationaal vervoersvolume. Deze trend zet in 2015 door met een verdere groei van 1,9%.

Binnenvaart

In 2013 is het vervoervolume in de binnenvaart uiteindelijk met 0,4% toegenomen. Vooral het laatste kwartaal ging het volume behoorlijk omhoog. ‘De transportindex voor de binnenvaart staat het hele jaar al hoog. Vervoersvolumes van alle goederengroepen stijgen weer in 2014 en 2015, met uitzondering van het vervoer van bouwmaterialen. 2014 zal naar verwachting een stijging van 1,1% geven van het volume ten opzichte van 2013. In 2015 komt daar volgens de laatste ramingen een stijging van 1,8% bovenop.’

Duitsland is en blijft de voornaamste buitenlandse bestemming van goederen die over de Nederlandse binnenwateren worden afgevoerd. De totale af- en aanvoer naar en van Duitsland over de binnenwateren was in 2013 hoger dan het binnenlandse vervoer. Panteia verwacht dat het vervoer naar Duitsland gemiddeld met 2,2% per jaar zal groeien. Voor 2014 wordt vooral een groei in eindproducten, containers en metaal verwacht in Duitsland.

Spoor

Voor het spoorvervoer verwacht Panteia ruim een miljoen ton groei per jaar voor 2014 en 2015. Dit betekent een groei van circa 2,5% per jaar. ‘De spoormarkt lijkt erg afhankelijk te zijn van externe factoren. Er zijn kansen om te concurreren met shortsea door de zogenoemde zwavelgebieden-regelgeving met betrekking tot de scheepvaart op de Noordzee en Baltische Zee. Daarbij verhoogt de versoepeling van de regels omtrent grensoverschrijdend vervoer de efficiëntie van het spoor.’

Panteia signaleert daarbij wel dat de kosten van het nationale spoorvervoer oplopen. ‘Prorail is sinds vorig jaar al voornemens de gebruikersvergoeding voor het spoor te verhogen in 2015. Verder is er een wijziging door het kabinet in de maak om goederentreinen een lagere prioriteit te geven in de dienstregeling ten opzichte van personenvervoer. Dit verlaagt het service niveau van het spoorvervoer en zal in 2015 een merkbaar effect hebben op het vervoersvolume.’