‘Situatie tankvaart zorgwekkend’

Hoewel de omzet in de binnenvaart het eerste kwartaal van 2014 met 0,5% is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2013, noemt ABN-Amro de situatie in de tankvaart en de grote droge-ladingvaart nog steeds zorgwekkend.

ABN-Amro maakt zich in de jongste sectorprognose Transport en Logistiek vooral zorgen over de tankvaart. ‘Deze deelmarkt kampt met overcapaciteit, waardoor de bezettingsgraden laag zijn. De lage vrachtprijzen als gevolg van de overcapaciteit vormen al langer een probleem. Externe factoren, zoals stremmingen of laag water, zorgden incidenteel voor hogere tarieven, maar onderliggend blijven de capaciteitsproblemen een drukkend effect houden.’

Ook in de grote droge-ladingvaart blijft de overcapaciteit volgens de bank het grote probleem.

Oorzaken

Een bijkomend probleem is volgens de bank de lage marktwaarde van de schepen. ‘Nederland bezit meer dan 50% van de totale Europese binnenvaartvloot. Schepen die vanwege een dreigend faillissement worden verkocht komen vaak goedkoper weer in de vaart. Dit zorgt er niet alleen voor dat de overcapaciteit blijft bestaan, maar ook dat er extra druk op de kostprijs ontstaat. Het oplossingsgerichte vermogen vanuit de sector zelf blijkt beperkt, vooral doordat de sector te versnipperd is.’

Wegvervoer

De analisten van ABN-Amro signaleren dat de omzet in alle transportsectoren is gestegen. Vooral de wegtransporteurs herstellen zich heel duidelijk. In het eerste kwartaal groeide hun omzet met 3,7% ten opzichte van 2013. Vooral de grote wegvervoerders doen het goed. De kleinere transporteurs kampen met het risico ‘inwisselbaar’ te worden bevonden en ondervinden concurrentie uit Oost-Europa. De tarieven staan onder druk en ze hebben moeite winstgevend te blijven.

‘Situatie tankvaart zorgwekkend’ | Schuttevaer.nl

‘Situatie tankvaart zorgwekkend’

Hoewel de omzet in de binnenvaart het eerste kwartaal van 2014 met 0,5% is gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2013, noemt ABN-Amro de situatie in de tankvaart en de grote droge-ladingvaart nog steeds zorgwekkend.

ABN-Amro maakt zich in de jongste sectorprognose Transport en Logistiek vooral zorgen over de tankvaart. ‘Deze deelmarkt kampt met overcapaciteit, waardoor de bezettingsgraden laag zijn. De lage vrachtprijzen als gevolg van de overcapaciteit vormen al langer een probleem. Externe factoren, zoals stremmingen of laag water, zorgden incidenteel voor hogere tarieven, maar onderliggend blijven de capaciteitsproblemen een drukkend effect houden.’

Ook in de grote droge-ladingvaart blijft de overcapaciteit volgens de bank het grote probleem.

Oorzaken

Een bijkomend probleem is volgens de bank de lage marktwaarde van de schepen. ‘Nederland bezit meer dan 50% van de totale Europese binnenvaartvloot. Schepen die vanwege een dreigend faillissement worden verkocht komen vaak goedkoper weer in de vaart. Dit zorgt er niet alleen voor dat de overcapaciteit blijft bestaan, maar ook dat er extra druk op de kostprijs ontstaat. Het oplossingsgerichte vermogen vanuit de sector zelf blijkt beperkt, vooral doordat de sector te versnipperd is.’

Wegvervoer

De analisten van ABN-Amro signaleren dat de omzet in alle transportsectoren is gestegen. Vooral de wegtransporteurs herstellen zich heel duidelijk. In het eerste kwartaal groeide hun omzet met 3,7% ten opzichte van 2013. Vooral de grote wegvervoerders doen het goed. De kleinere transporteurs kampen met het risico ‘inwisselbaar’ te worden bevonden en ondervinden concurrentie uit Oost-Europa. De tarieven staan onder druk en ze hebben moeite winstgevend te blijven.