Zeevrachtenmarkt: Miljoenen voor Griekse reders

De China Development Bank heeft, tijdens het bezoek van de Chinese premier aan Griekenland, voor ruim $ 2,6 miljard dollar aan scheepsbouwcontracten gefinancierd voor Griekse reders. Het grootste deel, $ 1,5 miljard, was bestemd voor de Griekse containerrederij Costamare. De schepen worden uiteraard door Chinese werven gebouwd.

De markt is nog redelijk voor de capesizers. De verschillen tussen de charterhuren op de Atlantische routes en in het Verre oosten zijn praktisch verdwenen. De Navios Fulvia (179.263 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Rizhao, via oostkust Australië, teruglevering Zuid-Korea voor $ 14.000 per dag. De Leo Felicity (178.564 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Rotterdam voor een Atlantische reis, teruglevering West-Europa voor $ 14.500 per dag. Het bouwcontract van een capesizer van 180.000 dwt in aanbouw op een werf in Qingdao werd door Diana Shipping overgenomen voor $ 58 miljoen, oplevering augustus. De rederij gaf toe dat de markt voor capesizers niet geweldig is, maar gaat toch door met de aankoop van nieuwe schepen.
Het is voor de droge bulkers altijd wel minder in de zomermaanden, maar het is zowel voor de panamaxen als de supramaxen al vroeg in de zomer erg slecht. De Golden Sakura (76.596 dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Rizhao, via Oost-Australië, teruglevering oostkust India voor $ 5000 per dag. De supramax Bulk Peru (57.937 dwt, 2011) werd gecharterd voor een reis van de US Gulf naar Brazilië voor $ 6500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Miljoenen voor Griekse reders | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Miljoenen voor Griekse reders

De China Development Bank heeft, tijdens het bezoek van de Chinese premier aan Griekenland, voor ruim $ 2,6 miljard dollar aan scheepsbouwcontracten gefinancierd voor Griekse reders. Het grootste deel, $ 1,5 miljard, was bestemd voor de Griekse containerrederij Costamare. De schepen worden uiteraard door Chinese werven gebouwd.

De markt is nog redelijk voor de capesizers. De verschillen tussen de charterhuren op de Atlantische routes en in het Verre oosten zijn praktisch verdwenen. De Navios Fulvia (179.263 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Rizhao, via oostkust Australië, teruglevering Zuid-Korea voor $ 14.000 per dag. De Leo Felicity (178.564 dwt, 2010) werd gecharterd oplevering Rotterdam voor een Atlantische reis, teruglevering West-Europa voor $ 14.500 per dag. Het bouwcontract van een capesizer van 180.000 dwt in aanbouw op een werf in Qingdao werd door Diana Shipping overgenomen voor $ 58 miljoen, oplevering augustus. De rederij gaf toe dat de markt voor capesizers niet geweldig is, maar gaat toch door met de aankoop van nieuwe schepen.
Het is voor de droge bulkers altijd wel minder in de zomermaanden, maar het is zowel voor de panamaxen als de supramaxen al vroeg in de zomer erg slecht. De Golden Sakura (76.596 dwt, 2007) werd gecharterd oplevering Rizhao, via Oost-Australië, teruglevering oostkust India voor $ 5000 per dag. De supramax Bulk Peru (57.937 dwt, 2011) werd gecharterd voor een reis van de US Gulf naar Brazilië voor $ 6500 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer