Zeevrachtenmarkt: ‘Very large crude carrier’ of ‘very large crisis coming’

Na een wisselvallige periode voor de capesizers, waarbij de vrachten gemiddeld wel positief waren, is nu de markt flink verslechterd. Voor ijzerertsreizen van West-Australië naar China daalden de vrachten van iets onder $ 10 per ton naar minder dan $ 8 en voor reizen van Brazilië naar China van ruim $ 25 per ton tot minder dan $ 20.

Er werden flink wat reizen afgesloten, dat was het probleem niet. De daling werd veroorzaakt door het grote aantal beschikbare schepen en dat zal nog wel even duren. Lichtpuntje is wel dat in China werk wordt gemaakt van een schoner milieu en minder vervuiling bij de staalproductie. Omdat ijzererts uit Brazilië en Australië van een betere kwaliteit is dan uit China zelf, zal de import van ijzererts wel op een hoog niveau blijven, ook al omdat de prijzen van ijzererts laag worden gehouden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: ‘Very large crude carrier’ of ‘very large crisis coming’ | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: ‘Very large crude carrier’ of ‘very large crisis coming’

Na een wisselvallige periode voor de capesizers, waarbij de vrachten gemiddeld wel positief waren, is nu de markt flink verslechterd. Voor ijzerertsreizen van West-Australië naar China daalden de vrachten van iets onder $ 10 per ton naar minder dan $ 8 en voor reizen van Brazilië naar China van ruim $ 25 per ton tot minder dan $ 20.

Er werden flink wat reizen afgesloten, dat was het probleem niet. De daling werd veroorzaakt door het grote aantal beschikbare schepen en dat zal nog wel even duren. Lichtpuntje is wel dat in China werk wordt gemaakt van een schoner milieu en minder vervuiling bij de staalproductie. Omdat ijzererts uit Brazilië en Australië van een betere kwaliteit is dan uit China zelf, zal de import van ijzererts wel op een hoog niveau blijven, ook al omdat de prijzen van ijzererts laag worden gehouden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer