Nadat de schippersacties in België eind vorige week al waren opgeschort, lagen bij de Volkeraksluizen maandagmorgen 29 april nog zo’n 38 actievoerende schepen, die daar aanvankelijk lagen uit solidariteit met de Belgen. Geblokkeerd werd er niet. Er waren wel plannen voor tijdelijke blokkades in de vorm van prikacties, maar er was onderlinge verdeeldheid over het nut daarvan.
BBU
De Nederlandse brancheorganisatie BBU reageerde begin deze week positief op het protocol dat de Federatie Belgische Binnenvaart vorige week met de federale regering van België en de drie gewestregeringen overeen kwam. De BBU-standpunten zijn inmiddels kenbaar gemaakt aan minister Schultz (Infrastructuur).’De BBU was en is voor aanmelding van de crisis zodat daarmee effectief maatregelen kunnen worden genomen om het huidige ontbrekende evenwicht tussen vraag en aanbod te herstellen’, schrijft de Binnenvaart Branche Unie in haar standpuntbepaling. ‘De BBU is verheugd over het feit dat de Belgische autoriteiten inmiddels hebben aangegeven de crisis aan te melden, zoals Nederland in 2009 op ons verzoek al deed.’
De Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu heeft al laten weten (mede met de onderbouwing die NEA/Panteia in opdracht van de BBU heeft gemaakt) zich in te zullen zetten om andere lidstaten te bewegen de crisis aanmelding te steunen.
Voor het strafbaar stellen van opdrachtgevers en tussenpersonen (bevrachters) die mede verantwoordelijk zijn voor prijsdumping in de binnenvaart, is volgens BBU ‘invoering via de EU de juiste weg’. Dat is ook het streven van België. De BBU adviseert dat, als de Belgische Gewesten contact opnemen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu (zoals afgesproken is in het Belgische protocolakkoord), het ministerie de voorstellen positief tegemoet zal treden.
Concurrentieverhoudingen
De BBU is ook positief over het overeengekomen onderzoek naar de concurrentieverhoudingen. ‘Hoewel de lidstaten op het gebied van belastingheffing, sociale lasten en ondernemersfaciliteiten autonoom zijn, is een level playing field voor een internationale bedrijfstak onontbeerlijk.’
Volgens het Belgisch protocol is een evaluatie van de bedrijfseconomische haalbaarheid nodig van de technische voorschriften (CCR) voor bestaande schepen. De BBU ondersteunt het initiatief van de Belgische autoriteiten. De BBU is van mening dat nut en noodzaak van de overgangsbepalingen niet of nauwelijks zijn aangetoond. Een en ander is beschreven in het Beleidsplan van de BBU.
ASV
De Algemeene Schippers Vereeniging ASV steunde de acties van af het begin en was mede verantwoordelijk voor het gesloten akkoord, zij is dan ook verheugd met de bijval van de BBU. De ASV roept de minister daarom ook op snel uitvoering te geven aan de wensen van de binnenvaartorganisaties, waarbij de ASV verwijst naar de plannen (hoe om te gaan met de crisis in de binnenvaart) op een eerder moment door de ASV ingediend die hier naadloos op aansluiten. ‘Wij zien dan ook vol verwachting op een korte termijn een uitnodiging hieromtrent tegemoet zodat de hele binnenvaartsector hier in zal kunnen samenwerken.’ (DvdM/MdV)