Rabobank Werkendam ziet problemen verergeren

Rabobank Altena in Werkendam sluit niet uit dat het dit jaar tot gedwongen verkoop van binnenvaartschepen komt. De bank heeft enkele tientallen schippers als klant die de aflossing niet meer kunnen opbrengen, maar nog wel (een deel van de) rente betalen.

Enkele schippers kunnen intussen ook niet meer volledig aan hun renteverplichtingen voldoen. Met hen heeft de bank maandelijks contact over hun financiële situatie. De bank zegt zich tot het uiterste te willen inspannen om gedwongen verkopen te voorkomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • De binnenvaart moet een collectief vennootschap oprichten en de reders/eigenaren een bv.
    Alle bv participeren in de cv.
    De cv onderhandeld met de cargadoor over de tarieven voor transport.
    Dus bevrachters zijn niet meer nodig.
    De nma heeft het nakijken.
    In de jaren 80 was er een groot overschot in de chemie om de dumpprijzen te blokkeren deden de grote spelers de Rovim oprichten en die werkte op de zelfde wijze.
    En het verhaal dat de lage vrachtprijs door gaat naar de consument is lulkoek.
    De grote spelers heden schuiven het voor een lager tarief door naar de bevrachters en die spelen de schippers tegen elkaar uit.
    enz.

    Geplaatst door: beer bartelds op
  • Waarom die schrik van de nma je moet ze voor ons laten werken.
    Details
    Vraag opmerking: Uw organisatie heeft vorig jaar de binnenvaart op de vingers getikt i.v.m. samenwerkingsverbanden op vraag van de EVO. Op de site van die EVO is terug te vinden dat zij via de NMA berijkt hebben dat samenwerkingsverbanden in binnenvaart verboden zijn, 1 MILJARD WINST voor de VERLADER ik dacht dat jullie diensten bevoegd waren voor de positie van de consument te verbeteren. In de binnenvaartsector zijn europees duizenden mensen tewerkgesteld die eveneens consument zijn en niks zien van uw maatregel. Vraag is kunt U bewijzen dat ons verlies bij de consument is terecht gekomen? Binnenvaartondernemer/consument wij eten ook

    Aantwoord van NMA

    Geachte heer,

    Dank voor uw mail van 6 maart 2013. In uw mail schrijft u dat de NMa binnenvaartschippers heeft verboden samenwerkingsverbanden aan te gaan.
    U stelt ons de vraag of de NMa kan bewijzen of het verlies dat binnenvaartschippers door dit verbod hebben geleden als voordeel bij de consument is terecht gekomen.

    In antwoord op uw mail kunnen wij u mededelen dat door (gezamenlijke) marktmacht verladers, bevrachters lagere vrachtprijzen kunnen afdwingen op de vervoersmarkt. Dit afdwingen van lagere vrachtprijzen is toegestaan indien het voordeel dat door de lagere vrachtprijzen ontstaat, wordt doorgegeven aan de consument.

    Op dit moment kunnen wij geen direct antwoord geven over bewijs dat lagere vrachtprijzen als voordeel aan de consument zijn doorgegeven.
    Wij zullen navraag doen en zo spoedig mogelijk een nadere toelichting geven.

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • @Hein Danser
    Dat is wat ik begreep.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Heb dat toen ook gelezen. Men DACHT dat de particulieren het van de rederijen had gewonnen.
    Vooral in de droge lading was er echter ook een klubje vrije-vaarders op de Rijn. Die 5 à 8% die schreven hem NL binnenlands in als er iets te weinig werd geboden. Oeps, alle bevrachters vingen gelijk bod (al was er maar 1 ingeschreven in Rotterdam). Nu belt iedereen elke dag de runners af, elke dag opnieuw!

    Runners? Ja toch; wil je het dan nog bevrachters noemen tegenwoordig??
    Veredelde runners zijn het, meer niet. Iedereen wil er met procent-jes tussen zitten.

    Goed plan; de SCHIPPER verstuurd een eindafrekening naar de eigenlijke verlader, de enige échte opdrachtgever per reis. De stuk koek die elders verdeeld word; mag er van mij gerust ook (gespecificeerd!) op vermeld worden.

    Volgens mij betalen de opdrachtgevers nog steeds genoeg, er blijft gewoon te veel in de tussenhandel haken. De bevrachters spelen cello met zulke brede strijkstokken, dat je van boven tot onder, amper nog iets van de snaren kunt zien!

    Geplaatst door: Karel Cornelissen op
  • @ Landsmeer,
    Waarom zijn de vrachten onnodig laag?? De angst regeert, bang voor leeg liggen. banken met hun kokervisie etc,
    Zou je een eigen DAMCO oprichten, met bv 150-200 schepen, onderbied je elkaar niet met 150 man. Zegt de rederij nee tegen een reis, dan zeggen gelijk 150 schippers nee. Ja de goedkoopste mag varen, maar ook de goedkoopste ( niet aangesloten) zijn ingedeeld onderweg en horen dan de betere tarieven van de DAMCO vloot.

    Ook voor de bevrachters wordt het beter. want de cowboys onder hun, durven nu ook niet te laag inzetten op werk. Je creëert met 150-200 man een soort bodem tarief. waardoor iedereen beter af is. Zou de banken ook maar een beetje stimuleren om mee te doen. Dat geeft net het extra zetje om mee te doen.
    Dan de manier van leden werving, ga je strategisch te werk.
    Niet vragen: “wilt u mee doen met …..”
    nee vragen; “wanneer u weet, dat 50% van bijvoorbeeld Mannheim/ Basel vaarders, wil wel mee doen. Wilt u dan ook mee doen met de DAMCO vloot. Iedereen is bang, dat de buurman voordeel heeft, van mijn beslissing, en dat ik dan tegen de dijk ligt. Dus die drempel kan je wegnemen, door strategisch ledenwerving.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • @Hein Danser @albert van Kerkhoff
    In de tachtiger jaren Schreef Schuttevaer juichend dat de particuliere binnenvaart het het had gewonnen van de rederijen Dus wat nu dan, was dat indertijd voorbarig? de particulieren verdienden in de marge van de rederijen en nadat ze de hele sloopzooi van de rederijen hadden overgenomen dachten ze het beter te weten.
    Maar ik begrijp dat we toch maar weer naar de grote rederijen terug moeten?
    Misschien wel een briljant idee.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • De crisis in de binnenvaart, wordt door ons zelf gecreëerd!!
    Kijk bij LogoS grafiek afsluit datum , dus de datum leeg schip en aan de reis, staat gemiddeld op NUL. dus gemiddeld is iedereen aan de reis voor leegkomst.
    Kijk dan naar de ligplaatsen, daar liggen weinig ledige schepen te wachten op werk.
    Kijk naar de overslag cijfers, die vallen helemaal niet tegen.
    Kijk naar hoe druk de aflossers het hebben.
    Kijk naar de prognose export van BRD.
    Kijk naar de prognose export NL.
    Ja de bouw ligt nu op zijn gat, en er is even wat minder werk, moeten we daarom voor niets gaan varen??

    Ik ben voor oprichting DAMCO rederij, waarbij de schippers zelf aandelen hebben ,gelijk aan de waarde schip. Rederij mag zijn eigen koers varen, geen gezeik met NMA stropdassen. Eigen kantoor eigen beleid.
    Maar dan is het handig, dat de banken een zetje mee geven, wanneer in het begin wat leegtijd ontstaat, voor die groep.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • @juul verweert 12-03-2013. Dit verhaal speeld zich al van voor 1980 in de supermarktbrache. Daar werden toen al “bedrijfsleiders” omgeturnt in eigenaar. De wisseling van eigenaar was toen al schering en inslag. De eigenaar werd toen al “leeg” gezogen door de francise organisatie. Speeld nu nog steeds. Men hoord er echter weinig over gezien het iedere keer om een induvidieel persoon gaat. Maar ook hier speeld dat de startende ondernemer geen of nauwelijks geld mee hoefde te brengen om de super over te kunnen nemen. zelfs de goederen werden en worden door de organisatie in de winkel gebracht. afrekenen alleen voor die goederen die uit de winkel vertrokken waren. De winsten waren voor de organisatie en het risico voor de “ondernemer”. en aan jou verhaal te horen is dat dus nu bij de binnenvaart eveneens het geval.

    Geplaatst door: albert van Kerkhoff op
  • @Juul Verweer
    Ik ben het helemaal eens met jouw artikel 18.34
    Er is momenteel overcapaciteit en die kan door de banken weggewerkt worden maar banken weigeren faillisemten en daardoor blijven de vrachten ver beneden de kostprijs .Banken Belgie & Nederland en schippersbonden zouden samen eens aan 1 ronde tafel moeten gaan zitten .Er zijn oplossingen die geen geld kosten maar er moet samen gepraat worden .Grote Eensgezinde Rijnvaart , rijnvaarders , moezelvaarders zouden eens ook de koppen samen moeten brengen samen met BBU om eens denken aan gereduceerd gaan varen .Dat is volgens mij de snelste oplossing maar dan moet er wel onder de nog gezonde ondernemers eensgezindheid zijn !Er is werk genoeg voor iedereen als we maar ons alleen aan de vaartijd houden . Gaat er nog geen belletje rinkelen als we de laatste tijd onze laaddatum op de EMO Vlissingen Amsterdam Antwerpen 4 dagen op voorhand moeten reserveren of we kunnen dagen wachten . Wordt nu toch eens wakker collega’s en laten we alleen eens ons gezond verstand gebruiken

    Geplaatst door: Patrick Rifaut op
  • @ Joost; Als je voor een transport geen rendabele prijs/ton kunt afdwingen mag je spreken van een onevenwicht vraag/aanbod.
    Bijkomend probleem is dat de ondernemers die reeds lange tijd of zelfs nog nooit hun financiële verplichtingen zijn nagekomen in de vaart blijven en daarmee de hoofdoorzaak van de huidige marktwerking zijn.

    Geplaatst door: Juul Verveer op
  • Waar ligt dan die overcapaciteit waar iedereen het over heeft?

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • @albert van Kerkhoff, Uw uitleg klopt redelijk maar,
    deze crisis in de binnenvaart zit complexer in elkaar dan dat.

    Er werd bewust overcapaciteit gecreëerd door bepaalde doelgroepen en dit met medewerking van de overheden. De opzet hiervan is om de transportprijzen zo goedkoop mogelijk te houden, liefst onder kostprijs.
    Niet alleen in de binnenvaart maar ook het wegtransport kan niet meer overleven aan de huidige tarieven.
    Er varen ondernemers die met O,-Euro eigen middelen met dure schepen rondvaren en eigenlijk al failliet waren voor hun schepen voor het eerst water onder de kiel hadden, na verschillende jaren zijn ze dit nog steeds zijn omdat ze kunstmatig in leven worden gehouden.
    Gezonde ondernemers werden/worden door deze dubieus opgezette praktijken mee in een neerwaarts spiraal gezogen.
    Het is dan ook hoog tijd om dit een halt toe te roepen!

    Geplaatst door: Juul Verveer op
  • Als ik hoor dat de vrije markt alleen maar er is om de consument te behoeden voor hoge prijzen, vraag ik me af wie in nederland het gelag van alle faillisementen aan het einde van de rit betaald? Toch ook de consument? Dan wie betaald alle werkelozen? De laagbetaalde, cq handarbeit, banen worden allemaal ingevuld door goedkope buitenlandse krachten, kost ons allemaal zeker ook niks? Helaas is er bij de 65+ niet veel meer te plukken, o ja laat de kinderen maar zorgen voor onderdak etc. kan dus nog geld vandaan gehaald worden.

    Geplaatst door: Gerrie van Neijenhoff op
  • Theo Duivenstein. zo is DAMCO, en nog andere scheepskantoren, in vroegere jaren ontstaan. Alle schepen waar schuld op ruste werden opgekocht. later toen de markt weer opveerde konden de voormalig eigenaren voor een schijnloontje op deze schepen weer gaan varen.

    Geplaatst door: albert van Kerkhoff op
  • joost, je hebt het wel aan het goede eind maar er zijn overige elementen die tegen werken. Er zal naar alle waarschijnlijkheid geen verlader zijn die er van wakker ligt als een groep schippers even een dag of een aantal dagen geen werk aannemen. Het is helaas een ellusie om er vanuit te gaan dat alle schippers mee gaan in de strijdt. De stelling van vroeger was al dat de schipper zijn zoon vertelde dat hij altijd werk had als je maar voor een kwartje minder vaarde als jou collega. Er is een overschot aan tonnage, en jammer genoeg is dat altijd al geweest. De beurzen (toerbeurt) waren in het verleden niet voor niets in het leven geroepen. Helaas is dit door de groei van de vrije markt verloren gegaan. Het komt nu op de “vakkundigheid van ondernemerschap” van de schipper. En jammer genoeg is deze schipper niet bij machte om de markt te beinvloeden. Als buiten staander heb ik natuurlijk makkelijk praten. Maar de branche`s waar ik in de loop der jaren in werkzaam ben en ben geweest is van het zelfde lot beschoren. Het is in de binnenvaart het zelfde als in alle overige branches. Echter bij de binnenvaart is het een groter financieel debacle waardoor de aandacht er sterker op gevestigd wordt. Winkeliers, schoonmaakbedrijven, bemiddelaars (verzekeringen,makelaars etc), uitzendburo en noem maar op gaan eveneens met bosjes op de fles. Maar de gevolgen voor banken zijn daar wat minder zodat dit gebeuren geheel onder belicht wordt.
    Het is voor de binnenvaart gelijk aan andere branches. gewoon uitzieken. Hoe hard het ook klinkt.

    Geplaatst door: albert van Kerkhoff op
  • diegene die failliet gaan kunnen bij de bank gaan werken,één voorwaarde is wel je moet een stropdas dragen voor de rest moet je niks kunnen.

    Geplaatst door: rene willaert op
  • Een zeer trieste zaak, doch de banken en de schippers (ondernemers) dienen de hand in eigen boezem te steken en niet klagen of mopperen, sky was the limit and beyond het gekste was niet gek genoeg, leen nog maar een miljoentje en als kersje op de slagroom taart nog een dikke nieuwe mercedes op het roefdek, GROOT, NOG GROTER, GROOTST, iedereen kon allang zien dat er zwaar overtonnage in de markt kwam en dat men daardoor zelf de vrachtprijzen mede om zeep helpt, doch de door “vrije” ondernemers zo geprezen en geloofde vrije marktwerking heeft zijn werk gedaan, wie de billen heeft gebrand moet op de blaren zitten, zo ook de BANK! en dan komt de een zijn dood , de ander zijn brood, diverse ondernemers zijn groot geworden door failliete boedels te kopen, het is nog nooit anders geweest.

    Geplaatst door: Arno Vogelaar op
  • @Peter Meeussen wat u zegt is niet waar de cijfers van Rabobank waren een paar dagen geleden noch te zien op RTL7 en die spraken over verliezen in de glastuinbouw en de scheepvaart wat een neerwaarts consumentenvertrouwen in de financiele markten teweeg brengt waar wij allen schuldig aan zijn.

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • Wie gaat die schepen dan weer financieren die gedwongen worden verkocht?……………Laat alle scheepvaartbanken de schepen gezamelijk stil laten leggen. alleen dan gaat de vrachtprijs weer omhoog anders niet en blijven we op dit bedenkelijke niveau rond varen.

    Geplaatst door: theo duivenstein op
  • Geachte heer René van Zijl,

    U weet als geen ander dat de slechte situatie in de binnenvaart wordt veroorzaakt door dat schippers in voortdurende concurrentie elkaar onderbieden om lading te verwerven. U hebt als Rabobank zelf een coöperatieve achtergrond en bent groot geworden in de landbouwsector waar de coöperatieve structuur al decennia lang tot goede resultaten leidt. Daarom doe ik een dringend beroep op u om uw kennis en ervaring ten dienste te stellen van de schippersorganisaties om te komen tot een “Grote schepen coöperatie”. Banken komen de laatste jaren dikwijls negatief in het nieuws. Ook in onze branche heeft nog geen enkele bank echte stappen ondernomen om structureel iets neer te zetten. Dit is uw kans. Ik ben er van overtuigd dat de voorzitter van het transitiecomité, dhr. A Kraaijenveld of dhr. R.Kortenhorst van de BBU graag het gesprek met u aangaan. Een “Grote schepen coöperatie” kan een eind maken aan de moordende onderlinge concurrentie en daarmee ook de binnenschepen portefeuille van de Rabobank in Werkendam weer gezond maken.
    In afwachting van uw antwoord,
    Hoogachtend,

    Geplaatst door: Peter Meeusen op
  • de bank moet zijn verlies nemen??? bij een te groot verlies krijgen deze “”bankstropdassen”” weer een paar miljard van onze minister van financien.deze moet ook zijn toekomst veilig stellen.

    Geplaatst door: wil van der star op
  • Hein,weet je wat rabobank moet doen Maandag alle collega banken contacteren europees wel verstaan en alle schepen die niet aan aflossen en rente betalen voldoen stil gooien en vragen aan de EVO of ze tevreden zijn.
    Nu dan ligt Europa plat en het zou nog beter zijn dan naar Brussel te gaan.
    Maar die klote banken zullen wel genoeg capasiteit in de markt houden.
    Uitgefaseerd naar de kloten gaan noem ik dit.

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • INTERNATIONALE ACTIE TEGEN DE CRISIS EN DE TECHNISCHE EISEN
    Beste binnenvaartcollega’s,
    Dit is geen verrassing, net als andere sectoren, zit de binnenvaart is in een crisis.
    Wij stellen voor de zoveelste poging te wagen en u te vragen om aan volgende actie deel te nemen.
    Deze zou plaatsvinden op 11. April 2013 in Brussel en dient om de crisis aan te melden en de nieuwe technische normen aan de kaak te stellen.
    Om deze actie om geloofwaardig te maken en gehoord te worden, zouden we graag een minimum van 500 binnenschippers van alle nationaliteiten aanwezig willen zien.
    Om dit aantal in Brussel te bereiken, stellen we voor om zich in te schrijven.
    Indien de inschrijvingen onvoldoende zijn zullen we niet naar Brussel gaan. Hierdoor worden de teleurstelling van vorige acties voorkomen.
    Familie, bemanningsleden en alle personen die tot deze sector behoren zijn welkom en kunnen zich inschrijven.
    De inschrijving is vrijblijvend en zonder verder verplichting, toch willen wij u met aandrang vragen indien u zich aanmeld ook daadwerkelijk aanwezig te zijn. MVG ERS

    Geplaatst door: Everard Straatman op
  • Ze hebben wel lef, die bank stropdassen: Bank neemt een deel verlies?? Nee klant is zijn geld kwijt. laatste jaren extra rente opslag, nog “even “ staargarantie innen. Bij de “nieuwe” eigenaar na veilig. word weer staatsgarantie aangevraagd, Dus over 3 jaar halen ze dezelfde truc nog een keer uit. dan nog een twijfelgeval BTW.

    De bank, kan zo de probleemgevallen zien in hun klantenbestand. Die klanten achter 1 runner of verplicht aansluiten bij een coop. Ze mogen geen reis aannemen, wat minder opbrengt dan 85% van de ingediende prognose. wanneer de 3 grote banken deze regels zouden hanteren. Schippers willen wel, maar hebben net even een zetje nodig. door deze regels, Weet je, de ander moet ook die flut reizen weigeren, ik sta niet alleen.
    Crisis zit tussen de oren!
    Crisis wordt door mentaliteit gecreëerd!!
    Crisis wordt maar voor een heel klein gedeelte veroorzaakt door overcapaciteit!!!
    Ik zou zeggen: stropdas wat losser, zodat de hersenen weer genoeg zuurstof krijgen.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Nog iets rabobank schrijft dit niet uit sensatie dit is een oproep tot ondernemen of iets ondernemen.
    Waarom niet solidair zijn en eens gaan betogen in Brussel misschien oom de reden dat het idee van de verkeerde bonden komt?
    Schrik van de bevrachter?
    Denken dat je door één dag stil te gaan je een slecht jaar gaat hebben?
    Misschien schrik dat europa zonder elektriciteit valt?
    Ik hoop dat er eeens eenheid kan komen.

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • Zolang de schippers als planten in hun stuurhut blijven zitten en alles blijven slikken van de verladers ziet het er inderdaad somber uit.
    We zouden es terug vriendelijk goedendag of handje kunnen opsteken als we schepen,collega’s passeren het zou terug wat vertrouwen brengen i.p.v ieder de schuld toe te schuiven en elkaar af te snouwen.
    Samen kunnen we sterk staan maar op deze manier gaat het razendsnel achteruit,alle prijzen die ik hoor zijn dit jaar nog verder naar de klote gegaan.
    Welke ondernemer gaat dit nog overleven?
    Ik ben van mening dat elk initiatief moet worden aangegrepen om de binnenvaart terug uit het slob te trekken en er nu akties op touw moeten worden gezet zoals het wegvervoer kijk maar eens op faceboek onder ACTIE IN DE TRANSPORT die mensen hebben begrepen dat ze worden uitgebuit.
    Wij klaarblijkelijk noch niet soms denk ik dat het nog te goed gaat maar helaas de cijfers en resultaten liegen er niet om.
    Vergeet die plant in de stuurhut geen water te geven zou ik zeggen want die wijsheid is niet meer te bespeuren

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • Ik vind het bizar dat banken zo slecht nadenken over de gevolgen van hun handelen. Deze verblinding voor het denken in patronen van ‘oorzaak en gevolg’ komt m.i. het sterkst tot uiting in het aloude gezegde: Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • wanneer gaat de bank zich tot het uiterste inspannen om de gezonde vloot te redden of is dat niet nodig ?

    Geplaatst door: rene willaert op

Reageer

Rabobank Werkendam ziet problemen verergeren | Schuttevaer.nl

Rabobank Werkendam ziet problemen verergeren

Rabobank Altena in Werkendam sluit niet uit dat het dit jaar tot gedwongen verkoop van binnenvaartschepen komt. De bank heeft enkele tientallen schippers als klant die de aflossing niet meer kunnen opbrengen, maar nog wel (een deel van de) rente betalen.

Enkele schippers kunnen intussen ook niet meer volledig aan hun renteverplichtingen voldoen. Met hen heeft de bank maandelijks contact over hun financiële situatie. De bank zegt zich tot het uiterste te willen inspannen om gedwongen verkopen te voorkomen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (28)

  • De binnenvaart moet een collectief vennootschap oprichten en de reders/eigenaren een bv.
    Alle bv participeren in de cv.
    De cv onderhandeld met de cargadoor over de tarieven voor transport.
    Dus bevrachters zijn niet meer nodig.
    De nma heeft het nakijken.
    In de jaren 80 was er een groot overschot in de chemie om de dumpprijzen te blokkeren deden de grote spelers de Rovim oprichten en die werkte op de zelfde wijze.
    En het verhaal dat de lage vrachtprijs door gaat naar de consument is lulkoek.
    De grote spelers heden schuiven het voor een lager tarief door naar de bevrachters en die spelen de schippers tegen elkaar uit.
    enz.

    Geplaatst door: beer bartelds op
  • Waarom die schrik van de nma je moet ze voor ons laten werken.
    Details
    Vraag opmerking: Uw organisatie heeft vorig jaar de binnenvaart op de vingers getikt i.v.m. samenwerkingsverbanden op vraag van de EVO. Op de site van die EVO is terug te vinden dat zij via de NMA berijkt hebben dat samenwerkingsverbanden in binnenvaart verboden zijn, 1 MILJARD WINST voor de VERLADER ik dacht dat jullie diensten bevoegd waren voor de positie van de consument te verbeteren. In de binnenvaartsector zijn europees duizenden mensen tewerkgesteld die eveneens consument zijn en niks zien van uw maatregel. Vraag is kunt U bewijzen dat ons verlies bij de consument is terecht gekomen? Binnenvaartondernemer/consument wij eten ook

    Aantwoord van NMA

    Geachte heer,

    Dank voor uw mail van 6 maart 2013. In uw mail schrijft u dat de NMa binnenvaartschippers heeft verboden samenwerkingsverbanden aan te gaan.
    U stelt ons de vraag of de NMa kan bewijzen of het verlies dat binnenvaartschippers door dit verbod hebben geleden als voordeel bij de consument is terecht gekomen.

    In antwoord op uw mail kunnen wij u mededelen dat door (gezamenlijke) marktmacht verladers, bevrachters lagere vrachtprijzen kunnen afdwingen op de vervoersmarkt. Dit afdwingen van lagere vrachtprijzen is toegestaan indien het voordeel dat door de lagere vrachtprijzen ontstaat, wordt doorgegeven aan de consument.

    Op dit moment kunnen wij geen direct antwoord geven over bewijs dat lagere vrachtprijzen als voordeel aan de consument zijn doorgegeven.
    Wij zullen navraag doen en zo spoedig mogelijk een nadere toelichting geven.

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • @Hein Danser
    Dat is wat ik begreep.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Heb dat toen ook gelezen. Men DACHT dat de particulieren het van de rederijen had gewonnen.
    Vooral in de droge lading was er echter ook een klubje vrije-vaarders op de Rijn. Die 5 à 8% die schreven hem NL binnenlands in als er iets te weinig werd geboden. Oeps, alle bevrachters vingen gelijk bod (al was er maar 1 ingeschreven in Rotterdam). Nu belt iedereen elke dag de runners af, elke dag opnieuw!

    Runners? Ja toch; wil je het dan nog bevrachters noemen tegenwoordig??
    Veredelde runners zijn het, meer niet. Iedereen wil er met procent-jes tussen zitten.

    Goed plan; de SCHIPPER verstuurd een eindafrekening naar de eigenlijke verlader, de enige échte opdrachtgever per reis. De stuk koek die elders verdeeld word; mag er van mij gerust ook (gespecificeerd!) op vermeld worden.

    Volgens mij betalen de opdrachtgevers nog steeds genoeg, er blijft gewoon te veel in de tussenhandel haken. De bevrachters spelen cello met zulke brede strijkstokken, dat je van boven tot onder, amper nog iets van de snaren kunt zien!

    Geplaatst door: Karel Cornelissen op
  • @ Landsmeer,
    Waarom zijn de vrachten onnodig laag?? De angst regeert, bang voor leeg liggen. banken met hun kokervisie etc,
    Zou je een eigen DAMCO oprichten, met bv 150-200 schepen, onderbied je elkaar niet met 150 man. Zegt de rederij nee tegen een reis, dan zeggen gelijk 150 schippers nee. Ja de goedkoopste mag varen, maar ook de goedkoopste ( niet aangesloten) zijn ingedeeld onderweg en horen dan de betere tarieven van de DAMCO vloot.

    Ook voor de bevrachters wordt het beter. want de cowboys onder hun, durven nu ook niet te laag inzetten op werk. Je creëert met 150-200 man een soort bodem tarief. waardoor iedereen beter af is. Zou de banken ook maar een beetje stimuleren om mee te doen. Dat geeft net het extra zetje om mee te doen.
    Dan de manier van leden werving, ga je strategisch te werk.
    Niet vragen: “wilt u mee doen met …..”
    nee vragen; “wanneer u weet, dat 50% van bijvoorbeeld Mannheim/ Basel vaarders, wil wel mee doen. Wilt u dan ook mee doen met de DAMCO vloot. Iedereen is bang, dat de buurman voordeel heeft, van mijn beslissing, en dat ik dan tegen de dijk ligt. Dus die drempel kan je wegnemen, door strategisch ledenwerving.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • @Hein Danser @albert van Kerkhoff
    In de tachtiger jaren Schreef Schuttevaer juichend dat de particuliere binnenvaart het het had gewonnen van de rederijen Dus wat nu dan, was dat indertijd voorbarig? de particulieren verdienden in de marge van de rederijen en nadat ze de hele sloopzooi van de rederijen hadden overgenomen dachten ze het beter te weten.
    Maar ik begrijp dat we toch maar weer naar de grote rederijen terug moeten?
    Misschien wel een briljant idee.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • De crisis in de binnenvaart, wordt door ons zelf gecreëerd!!
    Kijk bij LogoS grafiek afsluit datum , dus de datum leeg schip en aan de reis, staat gemiddeld op NUL. dus gemiddeld is iedereen aan de reis voor leegkomst.
    Kijk dan naar de ligplaatsen, daar liggen weinig ledige schepen te wachten op werk.
    Kijk naar de overslag cijfers, die vallen helemaal niet tegen.
    Kijk naar hoe druk de aflossers het hebben.
    Kijk naar de prognose export van BRD.
    Kijk naar de prognose export NL.
    Ja de bouw ligt nu op zijn gat, en er is even wat minder werk, moeten we daarom voor niets gaan varen??

    Ik ben voor oprichting DAMCO rederij, waarbij de schippers zelf aandelen hebben ,gelijk aan de waarde schip. Rederij mag zijn eigen koers varen, geen gezeik met NMA stropdassen. Eigen kantoor eigen beleid.
    Maar dan is het handig, dat de banken een zetje mee geven, wanneer in het begin wat leegtijd ontstaat, voor die groep.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • @juul verweert 12-03-2013. Dit verhaal speeld zich al van voor 1980 in de supermarktbrache. Daar werden toen al “bedrijfsleiders” omgeturnt in eigenaar. De wisseling van eigenaar was toen al schering en inslag. De eigenaar werd toen al “leeg” gezogen door de francise organisatie. Speeld nu nog steeds. Men hoord er echter weinig over gezien het iedere keer om een induvidieel persoon gaat. Maar ook hier speeld dat de startende ondernemer geen of nauwelijks geld mee hoefde te brengen om de super over te kunnen nemen. zelfs de goederen werden en worden door de organisatie in de winkel gebracht. afrekenen alleen voor die goederen die uit de winkel vertrokken waren. De winsten waren voor de organisatie en het risico voor de “ondernemer”. en aan jou verhaal te horen is dat dus nu bij de binnenvaart eveneens het geval.

    Geplaatst door: albert van Kerkhoff op
  • @Juul Verweer
    Ik ben het helemaal eens met jouw artikel 18.34
    Er is momenteel overcapaciteit en die kan door de banken weggewerkt worden maar banken weigeren faillisemten en daardoor blijven de vrachten ver beneden de kostprijs .Banken Belgie & Nederland en schippersbonden zouden samen eens aan 1 ronde tafel moeten gaan zitten .Er zijn oplossingen die geen geld kosten maar er moet samen gepraat worden .Grote Eensgezinde Rijnvaart , rijnvaarders , moezelvaarders zouden eens ook de koppen samen moeten brengen samen met BBU om eens denken aan gereduceerd gaan varen .Dat is volgens mij de snelste oplossing maar dan moet er wel onder de nog gezonde ondernemers eensgezindheid zijn !Er is werk genoeg voor iedereen als we maar ons alleen aan de vaartijd houden . Gaat er nog geen belletje rinkelen als we de laatste tijd onze laaddatum op de EMO Vlissingen Amsterdam Antwerpen 4 dagen op voorhand moeten reserveren of we kunnen dagen wachten . Wordt nu toch eens wakker collega’s en laten we alleen eens ons gezond verstand gebruiken

    Geplaatst door: Patrick Rifaut op
  • @ Joost; Als je voor een transport geen rendabele prijs/ton kunt afdwingen mag je spreken van een onevenwicht vraag/aanbod.
    Bijkomend probleem is dat de ondernemers die reeds lange tijd of zelfs nog nooit hun financiële verplichtingen zijn nagekomen in de vaart blijven en daarmee de hoofdoorzaak van de huidige marktwerking zijn.

    Geplaatst door: Juul Verveer op
  • Waar ligt dan die overcapaciteit waar iedereen het over heeft?

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • @albert van Kerkhoff, Uw uitleg klopt redelijk maar,
    deze crisis in de binnenvaart zit complexer in elkaar dan dat.

    Er werd bewust overcapaciteit gecreëerd door bepaalde doelgroepen en dit met medewerking van de overheden. De opzet hiervan is om de transportprijzen zo goedkoop mogelijk te houden, liefst onder kostprijs.
    Niet alleen in de binnenvaart maar ook het wegtransport kan niet meer overleven aan de huidige tarieven.
    Er varen ondernemers die met O,-Euro eigen middelen met dure schepen rondvaren en eigenlijk al failliet waren voor hun schepen voor het eerst water onder de kiel hadden, na verschillende jaren zijn ze dit nog steeds zijn omdat ze kunstmatig in leven worden gehouden.
    Gezonde ondernemers werden/worden door deze dubieus opgezette praktijken mee in een neerwaarts spiraal gezogen.
    Het is dan ook hoog tijd om dit een halt toe te roepen!

    Geplaatst door: Juul Verveer op
  • Als ik hoor dat de vrije markt alleen maar er is om de consument te behoeden voor hoge prijzen, vraag ik me af wie in nederland het gelag van alle faillisementen aan het einde van de rit betaald? Toch ook de consument? Dan wie betaald alle werkelozen? De laagbetaalde, cq handarbeit, banen worden allemaal ingevuld door goedkope buitenlandse krachten, kost ons allemaal zeker ook niks? Helaas is er bij de 65+ niet veel meer te plukken, o ja laat de kinderen maar zorgen voor onderdak etc. kan dus nog geld vandaan gehaald worden.

    Geplaatst door: Gerrie van Neijenhoff op
  • Theo Duivenstein. zo is DAMCO, en nog andere scheepskantoren, in vroegere jaren ontstaan. Alle schepen waar schuld op ruste werden opgekocht. later toen de markt weer opveerde konden de voormalig eigenaren voor een schijnloontje op deze schepen weer gaan varen.

    Geplaatst door: albert van Kerkhoff op
  • joost, je hebt het wel aan het goede eind maar er zijn overige elementen die tegen werken. Er zal naar alle waarschijnlijkheid geen verlader zijn die er van wakker ligt als een groep schippers even een dag of een aantal dagen geen werk aannemen. Het is helaas een ellusie om er vanuit te gaan dat alle schippers mee gaan in de strijdt. De stelling van vroeger was al dat de schipper zijn zoon vertelde dat hij altijd werk had als je maar voor een kwartje minder vaarde als jou collega. Er is een overschot aan tonnage, en jammer genoeg is dat altijd al geweest. De beurzen (toerbeurt) waren in het verleden niet voor niets in het leven geroepen. Helaas is dit door de groei van de vrije markt verloren gegaan. Het komt nu op de “vakkundigheid van ondernemerschap” van de schipper. En jammer genoeg is deze schipper niet bij machte om de markt te beinvloeden. Als buiten staander heb ik natuurlijk makkelijk praten. Maar de branche`s waar ik in de loop der jaren in werkzaam ben en ben geweest is van het zelfde lot beschoren. Het is in de binnenvaart het zelfde als in alle overige branches. Echter bij de binnenvaart is het een groter financieel debacle waardoor de aandacht er sterker op gevestigd wordt. Winkeliers, schoonmaakbedrijven, bemiddelaars (verzekeringen,makelaars etc), uitzendburo en noem maar op gaan eveneens met bosjes op de fles. Maar de gevolgen voor banken zijn daar wat minder zodat dit gebeuren geheel onder belicht wordt.
    Het is voor de binnenvaart gelijk aan andere branches. gewoon uitzieken. Hoe hard het ook klinkt.

    Geplaatst door: albert van Kerkhoff op
  • diegene die failliet gaan kunnen bij de bank gaan werken,één voorwaarde is wel je moet een stropdas dragen voor de rest moet je niks kunnen.

    Geplaatst door: rene willaert op
  • Een zeer trieste zaak, doch de banken en de schippers (ondernemers) dienen de hand in eigen boezem te steken en niet klagen of mopperen, sky was the limit and beyond het gekste was niet gek genoeg, leen nog maar een miljoentje en als kersje op de slagroom taart nog een dikke nieuwe mercedes op het roefdek, GROOT, NOG GROTER, GROOTST, iedereen kon allang zien dat er zwaar overtonnage in de markt kwam en dat men daardoor zelf de vrachtprijzen mede om zeep helpt, doch de door “vrije” ondernemers zo geprezen en geloofde vrije marktwerking heeft zijn werk gedaan, wie de billen heeft gebrand moet op de blaren zitten, zo ook de BANK! en dan komt de een zijn dood , de ander zijn brood, diverse ondernemers zijn groot geworden door failliete boedels te kopen, het is nog nooit anders geweest.

    Geplaatst door: Arno Vogelaar op
  • @Peter Meeussen wat u zegt is niet waar de cijfers van Rabobank waren een paar dagen geleden noch te zien op RTL7 en die spraken over verliezen in de glastuinbouw en de scheepvaart wat een neerwaarts consumentenvertrouwen in de financiele markten teweeg brengt waar wij allen schuldig aan zijn.

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • Wie gaat die schepen dan weer financieren die gedwongen worden verkocht?……………Laat alle scheepvaartbanken de schepen gezamelijk stil laten leggen. alleen dan gaat de vrachtprijs weer omhoog anders niet en blijven we op dit bedenkelijke niveau rond varen.

    Geplaatst door: theo duivenstein op
  • Geachte heer René van Zijl,

    U weet als geen ander dat de slechte situatie in de binnenvaart wordt veroorzaakt door dat schippers in voortdurende concurrentie elkaar onderbieden om lading te verwerven. U hebt als Rabobank zelf een coöperatieve achtergrond en bent groot geworden in de landbouwsector waar de coöperatieve structuur al decennia lang tot goede resultaten leidt. Daarom doe ik een dringend beroep op u om uw kennis en ervaring ten dienste te stellen van de schippersorganisaties om te komen tot een “Grote schepen coöperatie”. Banken komen de laatste jaren dikwijls negatief in het nieuws. Ook in onze branche heeft nog geen enkele bank echte stappen ondernomen om structureel iets neer te zetten. Dit is uw kans. Ik ben er van overtuigd dat de voorzitter van het transitiecomité, dhr. A Kraaijenveld of dhr. R.Kortenhorst van de BBU graag het gesprek met u aangaan. Een “Grote schepen coöperatie” kan een eind maken aan de moordende onderlinge concurrentie en daarmee ook de binnenschepen portefeuille van de Rabobank in Werkendam weer gezond maken.
    In afwachting van uw antwoord,
    Hoogachtend,

    Geplaatst door: Peter Meeusen op
  • de bank moet zijn verlies nemen??? bij een te groot verlies krijgen deze “”bankstropdassen”” weer een paar miljard van onze minister van financien.deze moet ook zijn toekomst veilig stellen.

    Geplaatst door: wil van der star op
  • Hein,weet je wat rabobank moet doen Maandag alle collega banken contacteren europees wel verstaan en alle schepen die niet aan aflossen en rente betalen voldoen stil gooien en vragen aan de EVO of ze tevreden zijn.
    Nu dan ligt Europa plat en het zou nog beter zijn dan naar Brussel te gaan.
    Maar die klote banken zullen wel genoeg capasiteit in de markt houden.
    Uitgefaseerd naar de kloten gaan noem ik dit.

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • INTERNATIONALE ACTIE TEGEN DE CRISIS EN DE TECHNISCHE EISEN
    Beste binnenvaartcollega’s,
    Dit is geen verrassing, net als andere sectoren, zit de binnenvaart is in een crisis.
    Wij stellen voor de zoveelste poging te wagen en u te vragen om aan volgende actie deel te nemen.
    Deze zou plaatsvinden op 11. April 2013 in Brussel en dient om de crisis aan te melden en de nieuwe technische normen aan de kaak te stellen.
    Om deze actie om geloofwaardig te maken en gehoord te worden, zouden we graag een minimum van 500 binnenschippers van alle nationaliteiten aanwezig willen zien.
    Om dit aantal in Brussel te bereiken, stellen we voor om zich in te schrijven.
    Indien de inschrijvingen onvoldoende zijn zullen we niet naar Brussel gaan. Hierdoor worden de teleurstelling van vorige acties voorkomen.
    Familie, bemanningsleden en alle personen die tot deze sector behoren zijn welkom en kunnen zich inschrijven.
    De inschrijving is vrijblijvend en zonder verder verplichting, toch willen wij u met aandrang vragen indien u zich aanmeld ook daadwerkelijk aanwezig te zijn. MVG ERS

    Geplaatst door: Everard Straatman op
  • Ze hebben wel lef, die bank stropdassen: Bank neemt een deel verlies?? Nee klant is zijn geld kwijt. laatste jaren extra rente opslag, nog “even “ staargarantie innen. Bij de “nieuwe” eigenaar na veilig. word weer staatsgarantie aangevraagd, Dus over 3 jaar halen ze dezelfde truc nog een keer uit. dan nog een twijfelgeval BTW.

    De bank, kan zo de probleemgevallen zien in hun klantenbestand. Die klanten achter 1 runner of verplicht aansluiten bij een coop. Ze mogen geen reis aannemen, wat minder opbrengt dan 85% van de ingediende prognose. wanneer de 3 grote banken deze regels zouden hanteren. Schippers willen wel, maar hebben net even een zetje nodig. door deze regels, Weet je, de ander moet ook die flut reizen weigeren, ik sta niet alleen.
    Crisis zit tussen de oren!
    Crisis wordt door mentaliteit gecreëerd!!
    Crisis wordt maar voor een heel klein gedeelte veroorzaakt door overcapaciteit!!!
    Ik zou zeggen: stropdas wat losser, zodat de hersenen weer genoeg zuurstof krijgen.

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Nog iets rabobank schrijft dit niet uit sensatie dit is een oproep tot ondernemen of iets ondernemen.
    Waarom niet solidair zijn en eens gaan betogen in Brussel misschien oom de reden dat het idee van de verkeerde bonden komt?
    Schrik van de bevrachter?
    Denken dat je door één dag stil te gaan je een slecht jaar gaat hebben?
    Misschien schrik dat europa zonder elektriciteit valt?
    Ik hoop dat er eeens eenheid kan komen.

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • Zolang de schippers als planten in hun stuurhut blijven zitten en alles blijven slikken van de verladers ziet het er inderdaad somber uit.
    We zouden es terug vriendelijk goedendag of handje kunnen opsteken als we schepen,collega’s passeren het zou terug wat vertrouwen brengen i.p.v ieder de schuld toe te schuiven en elkaar af te snouwen.
    Samen kunnen we sterk staan maar op deze manier gaat het razendsnel achteruit,alle prijzen die ik hoor zijn dit jaar nog verder naar de klote gegaan.
    Welke ondernemer gaat dit nog overleven?
    Ik ben van mening dat elk initiatief moet worden aangegrepen om de binnenvaart terug uit het slob te trekken en er nu akties op touw moeten worden gezet zoals het wegvervoer kijk maar eens op faceboek onder ACTIE IN DE TRANSPORT die mensen hebben begrepen dat ze worden uitgebuit.
    Wij klaarblijkelijk noch niet soms denk ik dat het nog te goed gaat maar helaas de cijfers en resultaten liegen er niet om.
    Vergeet die plant in de stuurhut geen water te geven zou ik zeggen want die wijsheid is niet meer te bespeuren

    Geplaatst door: Joost Verbrugge op
  • Ik vind het bizar dat banken zo slecht nadenken over de gevolgen van hun handelen. Deze verblinding voor het denken in patronen van ‘oorzaak en gevolg’ komt m.i. het sterkst tot uiting in het aloude gezegde: Geld is een goede dienaar, maar een slechte meester.

    Geplaatst door: Roelof Kingma op
  • wanneer gaat de bank zich tot het uiterste inspannen om de gezonde vloot te redden of is dat niet nodig ?

    Geplaatst door: rene willaert op

Reageer