Van Uden laat reductie CO2 per schip berekenen

Verladers kunnen via de website van Van Uden berekenen via welke modaliteit goederen vanaf de haven met zo min mogelijk CO2 uitstoot kunnen worden vervoerd naar het afleveradres. Een unieke tool die niet alleen van Alpherium, de Van Uden terminal in Alphen a/d Rijn, maar van het gehele netwerk van containerterminals in Nederland gebruik maakt….

Van Uden laat reductie CO2 per schip berekenen

Verladers kunnen via de website van Van Uden berekenen via welke modaliteit goederen vanaf de haven met zo min mogelijk CO2 uitstoot kunnen worden vervoerd naar het afleveradres. Een unieke tool die niet alleen van Alpherium, de Van Uden terminal in Alphen a/d Rijn, maar van het gehele netwerk van containerterminals in Nederland gebruik maakt.

De CO2-reductie calculator is in opdracht van Van Uden ontwikkeld door studenten Niels Hendrikse en Joran van Heyningen onder leiding van professor dr R. Dekker van de faculteit Econometrie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In het kader van hun studie Econometrie en Operationele Research onderzochten de studenten hoeveel CO2 bespaard wordt door containers via de binnenwateren te vervoeren, in plaats van over de weg.

Het onderzoek van Niels en Joran spitste zich toe op vervoer via de containerterminal Alpherium. Van Uden zag echter meteen de potentie van de rekentool in. De kracht van vervoer over het water ligt in het gebruiken van het netwerk van containerterminals in Nederland. Hoe meer kilometers over water, hoe minder kilometers er gereden hoeven te worden vanaf de terminal naar het afleveradres. En dat levert een flinke CO2 besparing op.

‘Je kunt een leuk rekenmodel ontwikkelen om je eigen terminal te promoten, maar dat werkt in de binnenvaart niet’, zegt Van Uden’s directeur Roderick de la Houssaye. ‘Ons model bepaalt op basis van het afleveradres de dichtstbijzijnde terminal en berekent vervolgens hoeveel kilometers er over de weg zouden worden gereden, hoeveel kilometers als alternatief over het water kunnen en wat dat aan CO2 besparing oplevert. Een uniek model dus.’

Van Uden laat reductie CO2 per schip berekenen | Schuttevaer.nl

Van Uden laat reductie CO2 per schip berekenen

Verladers kunnen via de website van Van Uden berekenen via welke modaliteit goederen vanaf de haven met zo min mogelijk CO2 uitstoot kunnen worden vervoerd naar het afleveradres. Een unieke tool die niet alleen van Alpherium, de Van Uden terminal in Alphen a/d Rijn, maar van het gehele netwerk van containerterminals in Nederland gebruik maakt….

Van Uden laat reductie CO2 per schip berekenen

Verladers kunnen via de website van Van Uden berekenen via welke modaliteit goederen vanaf de haven met zo min mogelijk CO2 uitstoot kunnen worden vervoerd naar het afleveradres. Een unieke tool die niet alleen van Alpherium, de Van Uden terminal in Alphen a/d Rijn, maar van het gehele netwerk van containerterminals in Nederland gebruik maakt.

De CO2-reductie calculator is in opdracht van Van Uden ontwikkeld door studenten Niels Hendrikse en Joran van Heyningen onder leiding van professor dr R. Dekker van de faculteit Econometrie van de Erasmus Universiteit Rotterdam. In het kader van hun studie Econometrie en Operationele Research onderzochten de studenten hoeveel CO2 bespaard wordt door containers via de binnenwateren te vervoeren, in plaats van over de weg.

Het onderzoek van Niels en Joran spitste zich toe op vervoer via de containerterminal Alpherium. Van Uden zag echter meteen de potentie van de rekentool in. De kracht van vervoer over het water ligt in het gebruiken van het netwerk van containerterminals in Nederland. Hoe meer kilometers over water, hoe minder kilometers er gereden hoeven te worden vanaf de terminal naar het afleveradres. En dat levert een flinke CO2 besparing op.

‘Je kunt een leuk rekenmodel ontwikkelen om je eigen terminal te promoten, maar dat werkt in de binnenvaart niet’, zegt Van Uden’s directeur Roderick de la Houssaye. ‘Ons model bepaalt op basis van het afleveradres de dichtstbijzijnde terminal en berekent vervolgens hoeveel kilometers er over de weg zouden worden gereden, hoeveel kilometers als alternatief over het water kunnen en wat dat aan CO2 besparing oplevert. Een uniek model dus.’