Opinie: ‘Aanmerkelijke macht’ van ‘goedkope’ schepen

Door Roelof Kingma, scheepsmakelaar Kingma Shiptrading – Open brief aan de Rabobank, ABN AMRO, ING Bank en Deutsche Bank

Geachte bankrelatie,

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Goede dag.

    Ik vraag me een ding af.
    Wie gaan er het eerste failliet?

    Jullie hebben het over faillissement of dat het alleen schippers met veel schuld betreft.

    Ik ben bang dat de groep gezocht moet worden in de mensen met bijna een vrij schip die nu hun spaargeld op is en een lening moeten hebben om hun motor te laten reviseren of een reparatie voor de keuring.
    Faillissementen kost de hypotheek verstrekker bij deze groep relatief weinig geld.

    Ondernemingen die op het randje balanceren worden door de hypotheek verstrekker graag “geholpen” (tegen een hele hoge rent vanwege de risico).
    Zolang je die rente betaald is er voor de hypotheek verstrekker niets aan de hand.
    Deze groep kost bij faillissementen relatief veel geld.

    Oplossingen zie ik ook niet maar ik zou toch voorzichtig omgaan met faillissementen.

    En technische faillissementen?

    Een onderneming is failliet als op de balans meer schuld staat dan bezittingen.
    Wie bepaald hoeveel je schip waard is, bepaald of je opgelegd moet worden.

    Dat levert misschien ook nog een discussie op?

    Vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Rudie Eerkes op
  • Goede middag allemaal
    ik ben ook van mening om gezamenlijk met de overheid en de banken en de brancheorganisaties te streven naar een gezamenlijk plan .Heel veel collega’s zijn het moe om voor oplossingen te strijden .Dat andere het maar doen zeggen ze maar die zijn er niet!! Volgens mij is de goedkoopste en beste oplossing dat de banken opleggen wie het laatste jaar niet voldoet aan aflossing kapitaal en rente GEREDUCEERD moet gaan varen anders mogelijk geen uitstel afloskapitaal en gelijk waalhaven binnen . Door gereduceerd te varen gaan vrachten gelijk omhoog naar acceptabel niveau omdat momenteel iedereen bijna het water dun vaart . Als men momenteel geen 3 dagen opvoorhand je laadplaats reserveerd bij EMO of ergens anders kan je niet op de gewenste tijd laden . Wat houd gereduceerd varen in Met 24 uur bemaning aanboord 18 uur gaan varen , 18 uur bemaning 14 varen en 14 uren bemanning 12 varen per dag . Eventueel bij aanvangsfase ( 1 maand ) zondag ook niet varen. Ook nog een oplossing zou zijn dat de rijnvaart vloot die aan schaalvergroting heeft gedaan de laatste 10 jaar . Een bijdrage betaald voor failliette schepen de eertse 2 jaar niet meer in de vaart te brengen . Heb geen probleem om 10.000 euro’s te betalen om er per jaar 50.000 te verdienen . Maar 1 ding is zeker er MOET wat gebeuren . Ik zoek nog steeds naar oplossingen goed voor iedereen en die zijn er maar er moet politieke wil zijn . Volgende week hebben we weer een belangrijke afspraak te Brussel . Ik geef het niet op onder het moto de aanhouder wint gaan we door .

    Geplaatst door: Patrick Rifaut op
  • Het zijn allemaal mooie plannen en ideeen, maar moeten we ons eindelijk niet eens beseffen, dat het geen wat nu geschied in de binnenvaart een gevolg is van de vrije markt. Binnenlands en op de
    NZ markt hebben we de tarieven in enkele dagen zien halveren. Ik vraag me al die jaren dan ook al af hoe mensen al die nieuwe schepen hebben kunnen laten bouwen. Waren de vrachten zo hoog? Heb ik iets gemist? Nee, er is kunstmatig geld gecreerd. Het eerste geld wat gecreerd werd kwam uit de sloopregelingen het tweede geld kwam uit ten onrechte opgewaardeerde prijzen van schepen, waardoor het eigen vermogen kunstmatig werd verhoogd. Nu zitten we op de blaren, zowel schippers van nieuwe duren schepen, maar ook de eigenaren van oudere en kleinere schepen.

    Ik vind de reactie van de Heer Hein Danser dan ook zeer ongepast om de oudere schipper van een klein schip een trap na te geven.
    Ook wij leven in de vrije markt en het is heel simpel, als de tarieven naar de kleine bestemmingen zoals dhr. Danser die noemt, gaat de lading in grote schepen en word er in wageningen,of Rotterdam overgeslagen in passende schepen of direct op de auto. Weet Mijnheer Danser wel hoeveel er met grote schepen in Oss gelost word en met auto,s door naar Veghel.
    Nee, Mijnheer Danser ik vind het een, beetje dom,
    van U om zo te reageren.

    Een oplossing; ik zou het niet weten. Maar wat ik wel weet, dat niemand het varen meer leuk vind, en ik 24 uur per dag denk; waarom hebben ze al die schepen laten bouwen???

    Geplaatst door: ad le cessie op
  • a v megen U schrijft het is immers voor niemand leuk om failliet te gaan.
    Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar het begint nu toch een aantrekkelijk vooruitzicht te worden, na 4 jaar van ploeteren en je spaargeld opvreten, ben ik het zat.
    Het begint diepe sporen te trekken in je prive en sociale leven en daar heb ik geen trek meer in, want ook aan de horizon is nog geen lichtpuntje te zien.
    Ik werk nog wel in de binnenvaart maar ik heb er niks meer mee, ik wil namelijk weer een gezellig prive leven, want ik werk om te leven en nu ben ik een gevangene op mijn eigen bonk ijzer.
    Dus ik doe mijn ding en als de bank belt ga maar naar de waalhaven heb ik de champagne al koud staan.

    Geplaatst door: Kees de Waardt op
  • Beste Roelof

    Als de banken gezamenlijk een beleid neerzetten zonder steun van de overheid zal de NMa direct ingrijpen. Zeker als de doelstelling is hogere tarieven af te dwingen.

    Die hogere tarieven kunnen in de huidige markt best wel eens gaan zorgen voor het verschuiven van transport van de binnenvaart naar andere modaliteiten.

    Beter is het om gezamenlijk met de overheid en de banken en de brancheorganisaties te streven naar een gezamenlijk plan. Dat plan zal het mogelijk moeten maken om met de huidige tarieven weer ondernemer te kunnen zijn. Dus de schuldenlasten moeten tijdelijk afgebouwd worden tot op het niveau dat je met de huidige tarieven weer winst kunt maken. Zodra de markt het toelaat ga je de achtergestelde schuldenlasten weer innen. Zo demp je tevens het ontstaan van een nieuwe overcapaciteit als de markt aantrekt.

    De minister heeft gevraagd om initiatieven uit de branche voor een oplossing dus wat let ons om een dergelijk plan uit te werken. De kosten zijn aanmerkelijk lager dan bij het opleggen van schepen en ook de sociale inpakt is minder. Het is immers voor niemand leuk om failliet te gaan.

    Geplaatst door: a van Megen op
  • Er wordt hier beweerd, dat mensen met weinig hypo, niet voor niets gaan varen. Kijk nu naar de binnenlandse markt. Schepen naar Veghel, Doetinchem, sommigen reizen naar noord Duitsland. Lukt het ook niet, om een fatsoenlijke prijs te bedingen. veel oudere schippers, met bijna vrij schip??

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Roelof Kingma Je zou gelijk hebben ware het niet dat de banken ook in de winsten deelneemt op de ladingen die in die schepen word vervoerd en derhalve belang hebben bij goedkoop vervoer.
    De winsten op de goederen in die schepen overtreft vele malen het verlies op de failliete schepen, een eenvoudige rekensom van plussen en minnen dus.
    Verder sluit ik me aan bij wat Gerard van Winssen schreef.
    Of dat economisch gezond is daar kun je over discuzeuren maar de schipper slaapt wel beter.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Beste Gerard
    Er zit een gaatje in je redenering . Ik het dat in reallive ook al verteld. Jij en ik kunnen geen schepen uit een veiling kopen. Ik moet eerst een ondernemersplan , een liquiditeit’s begroting , een financiering’s plan en een taxatie rapport overleggen voordat ik geld krijg. En dus worden failliete schepen gekocht en verhandeld door handelaren. Die verkopen de schepen net iets onder de marktwaarde en laten er nog wat geld in zitten om de hypotheek-strop nog iets strakker te maken. Dat je een kwalitatief duurzaam schip koopt waar je met twee vingers in je neus de bevrachter kan uitlachen bestaat niet. Je kan kiezen tussen een sloopschip waar je een paar jaar mee kan varen ( zie bericht Erik van Toor ) of iets waar een handelaar tussen zit en wat 90 procent van de huidige marktwaarde kost. Met die 90 procent kostprijs en 80 procent daarvan vreemd geld ben je net zo duur als de “voorzichtige” ondernemers plannen van 2000 tot 2007. Die paar schepen die voor 2 x de sloopprijs weer terug in de markt komen die gaan de markt niet hervormen.

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • Hallo binnenvaart,

    Wat Dhr. Kinema schrijft heb ik al met een mail bombardement gedaan bij de banken in november vorig jaar.
    Resultaat was nul.
    Het Eubo idee had wel gekunt maar dan hadden de banken ca. 60 miljoen moeten investeren om dit een jaar te moeten voor financieren om de binnenvaart aan het concept te laten wennen.
    Goede ideeën heb ik in het verleden al op de site gezet, maar werden onmiddellijk door mijn concurrenten neer gesabeld.
    Maar ik zal hem nog een keer hier noemen.
    Varen voor 50 euro per benodigde bemanningslid per uur gerekend vanaf de tijd dat je de reis aanneemt volgens vaartijdenwet.
    Daarnaast gasolie,havengelden en kanaalkosten op basis van nacalculatie.
    Heel simpel en als iedereen dit tarief rekend hebben we allemaal een goed bestaan.
    Zolang wij zelf nog steeds geen rechte rug kunnen houden zullen de prijzen in onze sector belabberd blijven.
    En zo de situatie nu is en die blijft voorlopig nog gaat dit nog heel lang duren!
    Verder ben ik het met Dhr Eerkes eens laat de markt zijn werk doen, helaas gebeurd dit niet.
    Zolang de hypotheek vertrekkers maar mondjesmaat ondernemingen failliet verklaard.
    Hier hadden ze gelijk in 2009 mee moeten beginnen dan hadden de prijzen niet zover onderuit gezakt.

    Veel wijsheid toegewenst voor de binnenvaart ondernemer.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Hallo Hendrik en Gerard,

    Helemaal met jullie eens, en helaas heb ik geen goede ideeën. Ik zie het regelmatig voor mijn neus gebeuren dat ik met een 1200 tonner duurder ben dan mijn collega met een jonge 1700 tonner, en dat dan voor een 1000 tons partij.
    Laat de markt zijn werk doen. Iemand die niet meer af kan lossen; Failliet. Schip goedkoper in de markt en een ondernemer erop die gerust een weekje stil kan om een fatsoenlijk tarief te bedingen lijkt mij in deze hele mallaise zo langzamerhand nog de beste, (lees minst slechte) oplossing.
    En Roelof, ik licht mijn mening graag nog een keer persoonlijk toe als je daar behoefte aan hebt.

    Vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Hoorde vandaag dit en had deze link al bij ‘Aan de Reis geplaatst. Indien gemist:
    ==============================
    Boeren Slimheid is vaak échte slimheid. Beluister het geluidsfragment en zie(hóór) de parallellen; Onvoldoende marktmacht, niet (niet goed) functionerende markt. En waardevolle ideeën hoe e.e.a. te keren:
    http://degidsfm.vara.nl/Fragmenten-detail.9963.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=83029&cHash=08f2723f103e2508f00bf2c022ce507d

    Geplaatst door: Karel Cornelissen op
  • Inderdaad heer Winssen gelijk als ex bevrachter (9 jaar lang)is het altijd moeilijker geweest om mensen met weinig Hypotheek voor weinig te laten varen dan mensen met veel hypotheek.De grootste pokeraars in de goeie zin van het woord op de markt waren de mensen met weinig of geen schuld en deze voeren dus voor de hoogste vracht. Juist de kracht om nee te kunnen zeggen verhoogd bij deze categorie de vrachtprijs.
    En natuurlijk legt het een bom onder een verdere oplossing van de crisis maar ik vaar de Rijn op en zie dat er binnenkort weer 4 nieuwe schepen met in totaal 14.000 ton bijkomt dus wat betreft schepen veilen en uit de markt halen is leuk bedacht maar gaat ook niet echt werken zolang er nog gelukzoekers zijn die schepen “goedkoop”afbouwen.
    Een oplossing ? Die is er gewoonweg niet als ik zie dat meneer Vermegen een kar met enorm veel inzet Eubo genaamd heeft getrokken en ook mislukte, die tegen de NMA heeft gevochten etc waar komt dan nu nog onze hulp vandaan. In de jaren 20 kocht Damco de halve vloot op en werd de NPRC opgericht, welnu iedereen riep dat dat niet meer gebeurde en we daar van geleerd hebben, nu zover zitten we niet meer van het verleden 5 voor 12 zou ik zeggen, iemand nog goeie ideeen?

    Geplaatst door: Hendrik Lenten op
  • Schepen die geveild worden komen met weinig of geen hypotheek weer in de vaart en gaan onder de tarieven varen;
    Dit hoor ik al jaren en ik geloof er helemaal NIETS van!
    Je gelooft toch zelf niet dat iemand die zijn schip (bijna) vrij heeft dat die voor veel te weinig vracht gaat varen???
    Wat we wel zien is het tegenovergestelde; dat mensen met veel te veel hypotheek voor elk tarief varen en de markt kapot maken!

    Geplaatst door: Gerard van Winssen op

Reageer

Opinie: ‘Aanmerkelijke macht’ van ‘goedkope’ schepen | Schuttevaer.nl

Opinie: ‘Aanmerkelijke macht’ van ‘goedkope’ schepen

Door Roelof Kingma, scheepsmakelaar Kingma Shiptrading – Open brief aan de Rabobank, ABN AMRO, ING Bank en Deutsche Bank

Geachte bankrelatie,

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Goede dag.

    Ik vraag me een ding af.
    Wie gaan er het eerste failliet?

    Jullie hebben het over faillissement of dat het alleen schippers met veel schuld betreft.

    Ik ben bang dat de groep gezocht moet worden in de mensen met bijna een vrij schip die nu hun spaargeld op is en een lening moeten hebben om hun motor te laten reviseren of een reparatie voor de keuring.
    Faillissementen kost de hypotheek verstrekker bij deze groep relatief weinig geld.

    Ondernemingen die op het randje balanceren worden door de hypotheek verstrekker graag “geholpen” (tegen een hele hoge rent vanwege de risico).
    Zolang je die rente betaald is er voor de hypotheek verstrekker niets aan de hand.
    Deze groep kost bij faillissementen relatief veel geld.

    Oplossingen zie ik ook niet maar ik zou toch voorzichtig omgaan met faillissementen.

    En technische faillissementen?

    Een onderneming is failliet als op de balans meer schuld staat dan bezittingen.
    Wie bepaald hoeveel je schip waard is, bepaald of je opgelegd moet worden.

    Dat levert misschien ook nog een discussie op?

    Vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Rudie Eerkes op
  • Goede middag allemaal
    ik ben ook van mening om gezamenlijk met de overheid en de banken en de brancheorganisaties te streven naar een gezamenlijk plan .Heel veel collega’s zijn het moe om voor oplossingen te strijden .Dat andere het maar doen zeggen ze maar die zijn er niet!! Volgens mij is de goedkoopste en beste oplossing dat de banken opleggen wie het laatste jaar niet voldoet aan aflossing kapitaal en rente GEREDUCEERD moet gaan varen anders mogelijk geen uitstel afloskapitaal en gelijk waalhaven binnen . Door gereduceerd te varen gaan vrachten gelijk omhoog naar acceptabel niveau omdat momenteel iedereen bijna het water dun vaart . Als men momenteel geen 3 dagen opvoorhand je laadplaats reserveerd bij EMO of ergens anders kan je niet op de gewenste tijd laden . Wat houd gereduceerd varen in Met 24 uur bemaning aanboord 18 uur gaan varen , 18 uur bemaning 14 varen en 14 uren bemanning 12 varen per dag . Eventueel bij aanvangsfase ( 1 maand ) zondag ook niet varen. Ook nog een oplossing zou zijn dat de rijnvaart vloot die aan schaalvergroting heeft gedaan de laatste 10 jaar . Een bijdrage betaald voor failliette schepen de eertse 2 jaar niet meer in de vaart te brengen . Heb geen probleem om 10.000 euro’s te betalen om er per jaar 50.000 te verdienen . Maar 1 ding is zeker er MOET wat gebeuren . Ik zoek nog steeds naar oplossingen goed voor iedereen en die zijn er maar er moet politieke wil zijn . Volgende week hebben we weer een belangrijke afspraak te Brussel . Ik geef het niet op onder het moto de aanhouder wint gaan we door .

    Geplaatst door: Patrick Rifaut op
  • Het zijn allemaal mooie plannen en ideeen, maar moeten we ons eindelijk niet eens beseffen, dat het geen wat nu geschied in de binnenvaart een gevolg is van de vrije markt. Binnenlands en op de
    NZ markt hebben we de tarieven in enkele dagen zien halveren. Ik vraag me al die jaren dan ook al af hoe mensen al die nieuwe schepen hebben kunnen laten bouwen. Waren de vrachten zo hoog? Heb ik iets gemist? Nee, er is kunstmatig geld gecreerd. Het eerste geld wat gecreerd werd kwam uit de sloopregelingen het tweede geld kwam uit ten onrechte opgewaardeerde prijzen van schepen, waardoor het eigen vermogen kunstmatig werd verhoogd. Nu zitten we op de blaren, zowel schippers van nieuwe duren schepen, maar ook de eigenaren van oudere en kleinere schepen.

    Ik vind de reactie van de Heer Hein Danser dan ook zeer ongepast om de oudere schipper van een klein schip een trap na te geven.
    Ook wij leven in de vrije markt en het is heel simpel, als de tarieven naar de kleine bestemmingen zoals dhr. Danser die noemt, gaat de lading in grote schepen en word er in wageningen,of Rotterdam overgeslagen in passende schepen of direct op de auto. Weet Mijnheer Danser wel hoeveel er met grote schepen in Oss gelost word en met auto,s door naar Veghel.
    Nee, Mijnheer Danser ik vind het een, beetje dom,
    van U om zo te reageren.

    Een oplossing; ik zou het niet weten. Maar wat ik wel weet, dat niemand het varen meer leuk vind, en ik 24 uur per dag denk; waarom hebben ze al die schepen laten bouwen???

    Geplaatst door: ad le cessie op
  • a v megen U schrijft het is immers voor niemand leuk om failliet te gaan.
    Ik heb het nog nooit meegemaakt, maar het begint nu toch een aantrekkelijk vooruitzicht te worden, na 4 jaar van ploeteren en je spaargeld opvreten, ben ik het zat.
    Het begint diepe sporen te trekken in je prive en sociale leven en daar heb ik geen trek meer in, want ook aan de horizon is nog geen lichtpuntje te zien.
    Ik werk nog wel in de binnenvaart maar ik heb er niks meer mee, ik wil namelijk weer een gezellig prive leven, want ik werk om te leven en nu ben ik een gevangene op mijn eigen bonk ijzer.
    Dus ik doe mijn ding en als de bank belt ga maar naar de waalhaven heb ik de champagne al koud staan.

    Geplaatst door: Kees de Waardt op
  • Beste Roelof

    Als de banken gezamenlijk een beleid neerzetten zonder steun van de overheid zal de NMa direct ingrijpen. Zeker als de doelstelling is hogere tarieven af te dwingen.

    Die hogere tarieven kunnen in de huidige markt best wel eens gaan zorgen voor het verschuiven van transport van de binnenvaart naar andere modaliteiten.

    Beter is het om gezamenlijk met de overheid en de banken en de brancheorganisaties te streven naar een gezamenlijk plan. Dat plan zal het mogelijk moeten maken om met de huidige tarieven weer ondernemer te kunnen zijn. Dus de schuldenlasten moeten tijdelijk afgebouwd worden tot op het niveau dat je met de huidige tarieven weer winst kunt maken. Zodra de markt het toelaat ga je de achtergestelde schuldenlasten weer innen. Zo demp je tevens het ontstaan van een nieuwe overcapaciteit als de markt aantrekt.

    De minister heeft gevraagd om initiatieven uit de branche voor een oplossing dus wat let ons om een dergelijk plan uit te werken. De kosten zijn aanmerkelijk lager dan bij het opleggen van schepen en ook de sociale inpakt is minder. Het is immers voor niemand leuk om failliet te gaan.

    Geplaatst door: a van Megen op
  • Er wordt hier beweerd, dat mensen met weinig hypo, niet voor niets gaan varen. Kijk nu naar de binnenlandse markt. Schepen naar Veghel, Doetinchem, sommigen reizen naar noord Duitsland. Lukt het ook niet, om een fatsoenlijke prijs te bedingen. veel oudere schippers, met bijna vrij schip??

    Geplaatst door: Hein Danser op
  • Roelof Kingma Je zou gelijk hebben ware het niet dat de banken ook in de winsten deelneemt op de ladingen die in die schepen word vervoerd en derhalve belang hebben bij goedkoop vervoer.
    De winsten op de goederen in die schepen overtreft vele malen het verlies op de failliete schepen, een eenvoudige rekensom van plussen en minnen dus.
    Verder sluit ik me aan bij wat Gerard van Winssen schreef.
    Of dat economisch gezond is daar kun je over discuzeuren maar de schipper slaapt wel beter.

    Geplaatst door: Ed Landsmeer op
  • Beste Gerard
    Er zit een gaatje in je redenering . Ik het dat in reallive ook al verteld. Jij en ik kunnen geen schepen uit een veiling kopen. Ik moet eerst een ondernemersplan , een liquiditeit’s begroting , een financiering’s plan en een taxatie rapport overleggen voordat ik geld krijg. En dus worden failliete schepen gekocht en verhandeld door handelaren. Die verkopen de schepen net iets onder de marktwaarde en laten er nog wat geld in zitten om de hypotheek-strop nog iets strakker te maken. Dat je een kwalitatief duurzaam schip koopt waar je met twee vingers in je neus de bevrachter kan uitlachen bestaat niet. Je kan kiezen tussen een sloopschip waar je een paar jaar mee kan varen ( zie bericht Erik van Toor ) of iets waar een handelaar tussen zit en wat 90 procent van de huidige marktwaarde kost. Met die 90 procent kostprijs en 80 procent daarvan vreemd geld ben je net zo duur als de “voorzichtige” ondernemers plannen van 2000 tot 2007. Die paar schepen die voor 2 x de sloopprijs weer terug in de markt komen die gaan de markt niet hervormen.

    Geplaatst door: Nico Evens op
  • Hallo binnenvaart,

    Wat Dhr. Kinema schrijft heb ik al met een mail bombardement gedaan bij de banken in november vorig jaar.
    Resultaat was nul.
    Het Eubo idee had wel gekunt maar dan hadden de banken ca. 60 miljoen moeten investeren om dit een jaar te moeten voor financieren om de binnenvaart aan het concept te laten wennen.
    Goede ideeën heb ik in het verleden al op de site gezet, maar werden onmiddellijk door mijn concurrenten neer gesabeld.
    Maar ik zal hem nog een keer hier noemen.
    Varen voor 50 euro per benodigde bemanningslid per uur gerekend vanaf de tijd dat je de reis aanneemt volgens vaartijdenwet.
    Daarnaast gasolie,havengelden en kanaalkosten op basis van nacalculatie.
    Heel simpel en als iedereen dit tarief rekend hebben we allemaal een goed bestaan.
    Zolang wij zelf nog steeds geen rechte rug kunnen houden zullen de prijzen in onze sector belabberd blijven.
    En zo de situatie nu is en die blijft voorlopig nog gaat dit nog heel lang duren!
    Verder ben ik het met Dhr Eerkes eens laat de markt zijn werk doen, helaas gebeurd dit niet.
    Zolang de hypotheek vertrekkers maar mondjesmaat ondernemingen failliet verklaard.
    Hier hadden ze gelijk in 2009 mee moeten beginnen dan hadden de prijzen niet zover onderuit gezakt.

    Veel wijsheid toegewenst voor de binnenvaart ondernemer.

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Hallo Hendrik en Gerard,

    Helemaal met jullie eens, en helaas heb ik geen goede ideeën. Ik zie het regelmatig voor mijn neus gebeuren dat ik met een 1200 tonner duurder ben dan mijn collega met een jonge 1700 tonner, en dat dan voor een 1000 tons partij.
    Laat de markt zijn werk doen. Iemand die niet meer af kan lossen; Failliet. Schip goedkoper in de markt en een ondernemer erop die gerust een weekje stil kan om een fatsoenlijk tarief te bedingen lijkt mij in deze hele mallaise zo langzamerhand nog de beste, (lees minst slechte) oplossing.
    En Roelof, ik licht mijn mening graag nog een keer persoonlijk toe als je daar behoefte aan hebt.

    Vriendelijke groet,

    Geplaatst door: Roel Eerkes op
  • Hoorde vandaag dit en had deze link al bij ‘Aan de Reis geplaatst. Indien gemist:
    ==============================
    Boeren Slimheid is vaak échte slimheid. Beluister het geluidsfragment en zie(hóór) de parallellen; Onvoldoende marktmacht, niet (niet goed) functionerende markt. En waardevolle ideeën hoe e.e.a. te keren:
    http://degidsfm.vara.nl/Fragmenten-detail.9963.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=83029&cHash=08f2723f103e2508f00bf2c022ce507d

    Geplaatst door: Karel Cornelissen op
  • Inderdaad heer Winssen gelijk als ex bevrachter (9 jaar lang)is het altijd moeilijker geweest om mensen met weinig Hypotheek voor weinig te laten varen dan mensen met veel hypotheek.De grootste pokeraars in de goeie zin van het woord op de markt waren de mensen met weinig of geen schuld en deze voeren dus voor de hoogste vracht. Juist de kracht om nee te kunnen zeggen verhoogd bij deze categorie de vrachtprijs.
    En natuurlijk legt het een bom onder een verdere oplossing van de crisis maar ik vaar de Rijn op en zie dat er binnenkort weer 4 nieuwe schepen met in totaal 14.000 ton bijkomt dus wat betreft schepen veilen en uit de markt halen is leuk bedacht maar gaat ook niet echt werken zolang er nog gelukzoekers zijn die schepen “goedkoop”afbouwen.
    Een oplossing ? Die is er gewoonweg niet als ik zie dat meneer Vermegen een kar met enorm veel inzet Eubo genaamd heeft getrokken en ook mislukte, die tegen de NMA heeft gevochten etc waar komt dan nu nog onze hulp vandaan. In de jaren 20 kocht Damco de halve vloot op en werd de NPRC opgericht, welnu iedereen riep dat dat niet meer gebeurde en we daar van geleerd hebben, nu zover zitten we niet meer van het verleden 5 voor 12 zou ik zeggen, iemand nog goeie ideeen?

    Geplaatst door: Hendrik Lenten op
  • Schepen die geveild worden komen met weinig of geen hypotheek weer in de vaart en gaan onder de tarieven varen;
    Dit hoor ik al jaren en ik geloof er helemaal NIETS van!
    Je gelooft toch zelf niet dat iemand die zijn schip (bijna) vrij heeft dat die voor veel te weinig vracht gaat varen???
    Wat we wel zien is het tegenovergestelde; dat mensen met veel te veel hypotheek voor elk tarief varen en de markt kapot maken!

    Geplaatst door: Gerard van Winssen op

Reageer