NEA: vervoersvolume binnenvaart stabiel

Panteia/NEA stelt de verwachte volumegroei van de binnenvaart in 2013 naar beneden bij. In de Korte Termijn Voorspellingen (KTV) werd drie maanden geleden nog een groei van 1,4% verwacht, maar die is nu omgebogen naar een vermindering met -0,1%.

Het onderzoeksinstituut noemt het transportvolume in de binnenvaart niettemin ‘verrassend stabiel’, ondanks de economische recessie. Dat was zo in 2012 en zal in 2013 niet anders zijn. De verwachting nu is dat het eerste kwartaal van 2013 een lichte groei van de binnenvaartvolumes zal laten zien ten opzichte van een jaar eerder. Deze groei wordt voornamelijk door een toenemende export gerealiseerd.
Door de normale waterstanden en afnemende ladingstromen in 2012 is er een neerwaartse druk op de tarieven en steekt de financiële malaise bij binnenvaartondernemers opnieuw de kop op. De ondernemers hebben nu echter weinig financiële reserves. Het aantal binnenvaartbedrijven dat failliet is gegaan, kende in 2012 een scherpe stijging.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

NEA: vervoersvolume binnenvaart stabiel | Schuttevaer.nl

NEA: vervoersvolume binnenvaart stabiel

Panteia/NEA stelt de verwachte volumegroei van de binnenvaart in 2013 naar beneden bij. In de Korte Termijn Voorspellingen (KTV) werd drie maanden geleden nog een groei van 1,4% verwacht, maar die is nu omgebogen naar een vermindering met -0,1%.

Het onderzoeksinstituut noemt het transportvolume in de binnenvaart niettemin ‘verrassend stabiel’, ondanks de economische recessie. Dat was zo in 2012 en zal in 2013 niet anders zijn. De verwachting nu is dat het eerste kwartaal van 2013 een lichte groei van de binnenvaartvolumes zal laten zien ten opzichte van een jaar eerder. Deze groei wordt voornamelijk door een toenemende export gerealiseerd.
Door de normale waterstanden en afnemende ladingstromen in 2012 is er een neerwaartse druk op de tarieven en steekt de financiële malaise bij binnenvaartondernemers opnieuw de kop op. De ondernemers hebben nu echter weinig financiële reserves. Het aantal binnenvaartbedrijven dat failliet is gegaan, kende in 2012 een scherpe stijging.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer