Technische eisen opnieuw op agenda CCR

Dankzij de Nederlandse delegatie in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) is het onderwerp ‘overgangsbepalingen technische eisen’ met prioriteit op het nieuwe werkprogramma 2012-2013 van de CCR gekomen.

Door Marja de Vet

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • Dat de CCR zijn doel volledig voorbij schiet daar zijn we met zijn allen over eens.Maar,veel regels die nu een feit zijn zaten al ongeveer 30 jaar in de pijplijn als overgang bepaling!!!!!
    Mensen met wat oudere schepen die enkel van deze overgangs tijd gebruik gemaakt hebben,hebben dus een bewuste keuze gemaakt om niet of nauwelijks eraan te voldoen.
    Nu zijn die regels ingevoert en is het hek van de dam.
    Nu wil men dus de oudere schepen gelijk stellen aan de nieuwere die vaak wel aan de eisen voldoen?
    Is dat geen concurentie vervalsing?
    We kunnen wel op elkaar gaan vitten maar het is een gegeven dat veel regels door de jaren in overleg met de bonden juist zijn afgesproken.
    Nu moeten die zelfde bonden dit weer terug zien te draaien wat in mijn ogen niet geloofwaardig is.
    Daarbij komt dat de overgangstijd op een zeer ongunstige tijd afgelopen is.
    Met alle kritiek op nieuwbouw wat ik hier lees moet ik wel opmerken dat die groep niet de regels hebben gemaakt.Ze passen ze enkel aan.

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • De ccr-regels gaan totaal over de top.
    Bij geen enkel transportvoertuig worden zoveel regels met terugwerkende kracht ingevoerd.
    Een auto uit 1995 mag ook nog zonder airbag rondrijden. Verder kan ik al de regels nu niet echt veiliger noemen: al die elektronica bijvoorbeeld, nogal kwetsbaar.
    Niet al het oude is beter, maar als verandering geen verbetering oplevert, waarom dan verplichten?

    Geplaatst door: albertus m op
  • @Machiel,

    Scherp, maar je hebt gelijk!
    Als het verder maar overkwam.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Sinds wanneer is een mening objectief????

    Geplaatst door: Machiel op
  • @Pierre,

    U leest niet goed:
    Er worden wel degelijk gefundeerde objectieve meningen verkondigd, alleen zijn die niet de uwe, daarom meent u dat ze niet objectief zijn.

    Of een schip een keer 10 keer of nog niet is afgeschreven doet er niet toe.
    Mijn schip is wellicht door mijn voorgangers afgeschreven maar mijn hypotheek is nog groot genoeg, dat haalt uw opvatting daaromtrent onderuit.
    P.s technisch is mijn schip prima ok, geen zorg.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Pierre
    Gun nu andere mensen is dat vaak mensen zijn die tevreden zijn met hun schip groot of klein en geen zin in een nieuw (groot) schip maar dat ze dat afgepakt wordt door stommme zinloze regeltjes van mensen die totaal GEEEEN verstand hebben van binnevaart hebben

    Geplaatst door: A3 op
  • Beste mensen,

    Bedankt om mij te overtuigen van al jullie inzichten. Ik lees veel persoonlijke, emotionele en heel subjectieve meningen, maar ik mis een objectieve en duidelijke visie.
    Gelieve niet op de man af te spelen zonder dat je hem kent.

    Met vriendelijke groeten.

    Geplaatst door: Pierre op
  • Beste Pierre,

    Waarschijnlijk bent U nog een poosje van Uw pensioen verwijderd. Maar de mensen die u bedoeld hebben de centjes in de meeste gevallen al wel verdient. Dat moet ik bij U nog maar zien gebeuren. Of denkt U dat, als die kleine scheepjes, van 300 tot 1500 ton, weg zijn dat Uw situatie dan verbeterd? Nou forget it, de graan boeren laten nog 100 bakjes bouwen, agrifirm heeft er al een flink aantal, en de het probleem kleine schepen is opgelost. Ik hoop dat U met Uw, waarschijnlijk te dure en te grote schip, het beter doet dan wij, maar dan zult U toch moeten zien Uw vrachtprijzen omhoog te krijgen. Het is natuurlijk ook zo dat wij U niet zijn gaan beconcureren maar U bent een ander gaan beconrureren.

    Geplaatst door: peter op
  • Je kan er van maken wat je wil maar de regelgeving van de CCR is totaal doorgeslagen. Helemaal na de laatste 3 jaren is er weinig cash meer in de sector om te investeren. Je kan jezelf afvragen of het zinvol is om dat dan in (zinloze) regelgeving te pompen. Of beter om het bestaande materiaal te moderniseren/vergroenen.. Deze regelgeving remt de doorstroming doordat je een groot gedeelte van het materiaal onverkoopbaar verklaart terwijl de veiligheid helemaal niet in het gedrang is.

    @ Pierre, als de nieuwbouw nou ook hun bedrijfsmiddel in 10 jaar terug moesten betalen zou ik uw standpunt kunnen begrijpen. De realiteit is toch dat gezond geinvesteerd vermogen enerzijds door de fiscus, anderzijds door de bank best goed gereguleerd word.

    Geplaatst door: Anoniem op
  • Beste Pierre,
    U snapt het niet helemaal,
    Het is niet altijd een gekozen weg,maar soms overkomen je ook dingen,zoals nu de grootste nieuwbouw slecht gegokt heeft,gebeurde zulke dingen vroeger natuurlijk ook.
    De jaren 70,80 en 90 blonken niet uit in nieuwbouw en liet je `n 1100 tonner bouwen was het al achterhaald eer je in de vaart was, voeg daar bij de diepe crisis in de jaren 80 en zelfs jij kunt begrijpen dat het meer dan 20 jaar duurde eer deze mensen een beetje boven jan waren, hierna volgt de ene na de andere onzinnige ccr eis en je geldbuidel blijft altijd leeg.
    Voor een fijnmazig binnenvaartsysteem zijn kleine schepen nodig,die kunnen niet nieuw gebouwd worden,want te duur,daarom is het zaak deze schepen goed te onderhouden,zonder uitzinnige ccr eisen,die lijken mij meer bedacht door leveranciers van hydraulische stuurwerken en navigatiemiddelen ( waarschijnlijk adviseren die het ccr.
    Fijn weekend,Pierre en gun een ander ook het goede,doe ik ook altijd,leeft veel prettiger.

    Geplaatst door: Jantina op
  • pierre, bespeur ik enige vorm van jalouzie,onze luxe moter van 1931 mag zijn afgeschrefen,maar alles is tot in de puntjes doorgerepareerd.kijk maar naar de neo-kemps,gebouwd met allehande subsidies.het word nooit wat.ik typ slecht,maar kan goed varen en nog beter rekenen. zouden veel van mijn buuren ook eens moeten doen.

    Geplaatst door: tinus de vreeze op
  • De ASV zou beter eens kunnen nadenken voordat men wat roept.
    Het zou namelijk zomaar kunnen dat men met de CCR ook gelijk de Akte van Mannheim opdoekt.
    Dit zou het einde van de vrije Rijn betekenen,met Maut op alle binnenwateren en het einde van de accijns vrijstelling.
    Ik denk dat dan vooral de kleine binnenvaart het dan zal afleggen tegen het wegtransport.
    Dus eerst nadenken en dan roepen.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • De vraag is of het normaal is dat er in de loop der jaren verbouwingen werden uitgevoerd die 3 tot 10 maal meer als de originele bouwprijs bedroeg. M.a.w.: Is het normaal dat er schepen blijven varen die al 10 maal zijn afgeschreven.
    Of nog: Is het normaal dat oudere schepen helemaal niet moeten voldoen aan eisen die wel aan nieuwe en jonge schepen werden opgelegd.
    Wordt wakker, heren van ASV en consoorten, of ga op pensioen!

    Geplaatst door: Pierre op
  • opruimen die ccr nuttloos snappen niet dat scgepen die al jaaaaaaren prbleemloos nog jaaren kunnen varen en bij nieuwbouw een reling in het gangboord van een halve meter waar ga je lopen op die schepen

    Geplaatst door: a3 op
  • De vakbonden willen hun slaap gedrag nog niet toegeven! Dus daarom twijfelen zij niet aan het nut van de overbodige CCR.De CCR is net zo nutteloos als de ijsen aan schepen die al jaren veilig varen! BBU word net zo wakker als de ASV op dit punt!Bij voor baat mijn dank.

    Geplaatst door: gerrit op
  • Geluld wordt er genoeg.Ik blijf niet tot op de laatste dag afwachten.Dan wordt het dus verkoop of sloop.Waarschijnlijk het laatste want voor die paar dollars meer in de verkoop wil ik die ellende niet meemaken.

    Geplaatst door: Cees op
  • Er worden nu eindelijk eens mensen wakker, dat de eisen die de ccr oplegt aan de strenge kant zijn

    Geplaatst door: Hans op

Reageer

Technische eisen opnieuw op agenda CCR | Schuttevaer.nl

Technische eisen opnieuw op agenda CCR

Dankzij de Nederlandse delegatie in de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) is het onderwerp ‘overgangsbepalingen technische eisen’ met prioriteit op het nieuwe werkprogramma 2012-2013 van de CCR gekomen.

Door Marja de Vet

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (17)

  • Dat de CCR zijn doel volledig voorbij schiet daar zijn we met zijn allen over eens.Maar,veel regels die nu een feit zijn zaten al ongeveer 30 jaar in de pijplijn als overgang bepaling!!!!!
    Mensen met wat oudere schepen die enkel van deze overgangs tijd gebruik gemaakt hebben,hebben dus een bewuste keuze gemaakt om niet of nauwelijks eraan te voldoen.
    Nu zijn die regels ingevoert en is het hek van de dam.
    Nu wil men dus de oudere schepen gelijk stellen aan de nieuwere die vaak wel aan de eisen voldoen?
    Is dat geen concurentie vervalsing?
    We kunnen wel op elkaar gaan vitten maar het is een gegeven dat veel regels door de jaren in overleg met de bonden juist zijn afgesproken.
    Nu moeten die zelfde bonden dit weer terug zien te draaien wat in mijn ogen niet geloofwaardig is.
    Daarbij komt dat de overgangstijd op een zeer ongunstige tijd afgelopen is.
    Met alle kritiek op nieuwbouw wat ik hier lees moet ik wel opmerken dat die groep niet de regels hebben gemaakt.Ze passen ze enkel aan.

    Mvg

    Geplaatst door: F.Schoenmakers/ms REVISIO op
  • De ccr-regels gaan totaal over de top.
    Bij geen enkel transportvoertuig worden zoveel regels met terugwerkende kracht ingevoerd.
    Een auto uit 1995 mag ook nog zonder airbag rondrijden. Verder kan ik al de regels nu niet echt veiliger noemen: al die elektronica bijvoorbeeld, nogal kwetsbaar.
    Niet al het oude is beter, maar als verandering geen verbetering oplevert, waarom dan verplichten?

    Geplaatst door: albertus m op
  • @Machiel,

    Scherp, maar je hebt gelijk!
    Als het verder maar overkwam.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Sinds wanneer is een mening objectief????

    Geplaatst door: Machiel op
  • @Pierre,

    U leest niet goed:
    Er worden wel degelijk gefundeerde objectieve meningen verkondigd, alleen zijn die niet de uwe, daarom meent u dat ze niet objectief zijn.

    Of een schip een keer 10 keer of nog niet is afgeschreven doet er niet toe.
    Mijn schip is wellicht door mijn voorgangers afgeschreven maar mijn hypotheek is nog groot genoeg, dat haalt uw opvatting daaromtrent onderuit.
    P.s technisch is mijn schip prima ok, geen zorg.

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Pierre
    Gun nu andere mensen is dat vaak mensen zijn die tevreden zijn met hun schip groot of klein en geen zin in een nieuw (groot) schip maar dat ze dat afgepakt wordt door stommme zinloze regeltjes van mensen die totaal GEEEEN verstand hebben van binnevaart hebben

    Geplaatst door: A3 op
  • Beste mensen,

    Bedankt om mij te overtuigen van al jullie inzichten. Ik lees veel persoonlijke, emotionele en heel subjectieve meningen, maar ik mis een objectieve en duidelijke visie.
    Gelieve niet op de man af te spelen zonder dat je hem kent.

    Met vriendelijke groeten.

    Geplaatst door: Pierre op
  • Beste Pierre,

    Waarschijnlijk bent U nog een poosje van Uw pensioen verwijderd. Maar de mensen die u bedoeld hebben de centjes in de meeste gevallen al wel verdient. Dat moet ik bij U nog maar zien gebeuren. Of denkt U dat, als die kleine scheepjes, van 300 tot 1500 ton, weg zijn dat Uw situatie dan verbeterd? Nou forget it, de graan boeren laten nog 100 bakjes bouwen, agrifirm heeft er al een flink aantal, en de het probleem kleine schepen is opgelost. Ik hoop dat U met Uw, waarschijnlijk te dure en te grote schip, het beter doet dan wij, maar dan zult U toch moeten zien Uw vrachtprijzen omhoog te krijgen. Het is natuurlijk ook zo dat wij U niet zijn gaan beconcureren maar U bent een ander gaan beconrureren.

    Geplaatst door: peter op
  • Je kan er van maken wat je wil maar de regelgeving van de CCR is totaal doorgeslagen. Helemaal na de laatste 3 jaren is er weinig cash meer in de sector om te investeren. Je kan jezelf afvragen of het zinvol is om dat dan in (zinloze) regelgeving te pompen. Of beter om het bestaande materiaal te moderniseren/vergroenen.. Deze regelgeving remt de doorstroming doordat je een groot gedeelte van het materiaal onverkoopbaar verklaart terwijl de veiligheid helemaal niet in het gedrang is.

    @ Pierre, als de nieuwbouw nou ook hun bedrijfsmiddel in 10 jaar terug moesten betalen zou ik uw standpunt kunnen begrijpen. De realiteit is toch dat gezond geinvesteerd vermogen enerzijds door de fiscus, anderzijds door de bank best goed gereguleerd word.

    Geplaatst door: Anoniem op
  • Beste Pierre,
    U snapt het niet helemaal,
    Het is niet altijd een gekozen weg,maar soms overkomen je ook dingen,zoals nu de grootste nieuwbouw slecht gegokt heeft,gebeurde zulke dingen vroeger natuurlijk ook.
    De jaren 70,80 en 90 blonken niet uit in nieuwbouw en liet je `n 1100 tonner bouwen was het al achterhaald eer je in de vaart was, voeg daar bij de diepe crisis in de jaren 80 en zelfs jij kunt begrijpen dat het meer dan 20 jaar duurde eer deze mensen een beetje boven jan waren, hierna volgt de ene na de andere onzinnige ccr eis en je geldbuidel blijft altijd leeg.
    Voor een fijnmazig binnenvaartsysteem zijn kleine schepen nodig,die kunnen niet nieuw gebouwd worden,want te duur,daarom is het zaak deze schepen goed te onderhouden,zonder uitzinnige ccr eisen,die lijken mij meer bedacht door leveranciers van hydraulische stuurwerken en navigatiemiddelen ( waarschijnlijk adviseren die het ccr.
    Fijn weekend,Pierre en gun een ander ook het goede,doe ik ook altijd,leeft veel prettiger.

    Geplaatst door: Jantina op
  • pierre, bespeur ik enige vorm van jalouzie,onze luxe moter van 1931 mag zijn afgeschrefen,maar alles is tot in de puntjes doorgerepareerd.kijk maar naar de neo-kemps,gebouwd met allehande subsidies.het word nooit wat.ik typ slecht,maar kan goed varen en nog beter rekenen. zouden veel van mijn buuren ook eens moeten doen.

    Geplaatst door: tinus de vreeze op
  • De ASV zou beter eens kunnen nadenken voordat men wat roept.
    Het zou namelijk zomaar kunnen dat men met de CCR ook gelijk de Akte van Mannheim opdoekt.
    Dit zou het einde van de vrije Rijn betekenen,met Maut op alle binnenwateren en het einde van de accijns vrijstelling.
    Ik denk dat dan vooral de kleine binnenvaart het dan zal afleggen tegen het wegtransport.
    Dus eerst nadenken en dan roepen.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • De vraag is of het normaal is dat er in de loop der jaren verbouwingen werden uitgevoerd die 3 tot 10 maal meer als de originele bouwprijs bedroeg. M.a.w.: Is het normaal dat er schepen blijven varen die al 10 maal zijn afgeschreven.
    Of nog: Is het normaal dat oudere schepen helemaal niet moeten voldoen aan eisen die wel aan nieuwe en jonge schepen werden opgelegd.
    Wordt wakker, heren van ASV en consoorten, of ga op pensioen!

    Geplaatst door: Pierre op
  • opruimen die ccr nuttloos snappen niet dat scgepen die al jaaaaaaren prbleemloos nog jaaren kunnen varen en bij nieuwbouw een reling in het gangboord van een halve meter waar ga je lopen op die schepen

    Geplaatst door: a3 op
  • De vakbonden willen hun slaap gedrag nog niet toegeven! Dus daarom twijfelen zij niet aan het nut van de overbodige CCR.De CCR is net zo nutteloos als de ijsen aan schepen die al jaren veilig varen! BBU word net zo wakker als de ASV op dit punt!Bij voor baat mijn dank.

    Geplaatst door: gerrit op
  • Geluld wordt er genoeg.Ik blijf niet tot op de laatste dag afwachten.Dan wordt het dus verkoop of sloop.Waarschijnlijk het laatste want voor die paar dollars meer in de verkoop wil ik die ellende niet meemaken.

    Geplaatst door: Cees op
  • Er worden nu eindelijk eens mensen wakker, dat de eisen die de ccr oplegt aan de strenge kant zijn

    Geplaatst door: Hans op

Reageer