Overcapaciteit houdt nog jaren aan

De binnenvaart heeft zeker nog tot na 2015 te kampen met overcapaciteit en lage vrachten. ‘De crisis is nog lang niet voorbij en de overcapaciteit in de binnenvaart is zelfs groter geworden’, stelde Martin Quispel van het in transportonderzoek gespecialiseerde NEA vorige week vrijdag op het door Weekblad Schuttevaer georganiseerde Economisch Forum: Kostprijs bewust – De crisis voorbij.

Ontwikkeling vloot en ladingpakket

Marktherstel schuift steeds verder naar achteren

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Martin, Het is niet te hopen dat u ondernemer in de binnenvaart bent. De bedrijfstak heeft al geen
    beste naam als ondernemer zijnde, maar U bewijst het dan alsnog een keer. Als je commentaar wilt geven of het ergens niet mee eens bent, probeer het dan op een waardige manier te uiten. U zult zien dat U dan ook waardige reacties terug krijgt!

    Geplaatst door: peter op
  • Aja.. de varkenscyclus, das +- 7 op en 7 neer toch?
    crisis begint 2008, nou das dan ook een makkelijk sommetje!

    Blijft L koek….

    Geplaatst door: Martin op
  • Er was eerder op schuttevaer een bericht, ruim voor de crisis:

    http://www.schuttevaer.nl/dossiers/artikelen/tid89-NEA_waarschuwt_voor_varkenscyclus.html

    Geplaatst door: Jan op
  • Als alle (nieuwbouw)schepen het net zo lang uithouden als de mijne, dan houd de overcapaciteit nog wel zo’n 90 jaar aan!!

    Geplaatst door: Pjotr op
  • Lekker makkelijk om te zeggen dat er overcapaciteit is tot na 2015, en als het niet uitkomt kraait er toch geen haan naar.

    Gezien het percentage overcapaciteit(groeiend) en het percentage verwachte economische groei(verlagend per week bijna…) hoef je voor dit sommetje nou niet echt gestudeerd te hebben.

    Wat een L koek zeg!
    Zo zou ik mn geld ook wel willen verdienen, ook al bak je er geen reet van, als het niet waar blijkt zeg je gewoon: nou das toch alleen maar mooi!? of de andere kant op: Tja..jahaa.. we hebben het ietsje te positief ingeschat..
    En vervolgens kom je met nog zon (bijgesteld) L koek verhaal

    Wat de F hebben we hier nou eigenlijk aan dan?
    Veel nuttelozer kan informatie toch echt niet zijn!

    Geplaatst door: Martin op
  • Het NEA beweert iets, maar is feitelijk gebakken lucht.

    Immers, hebben zij zicht op dta wat komen gaat en HADDEN zij zicht op de giga capaciteitsuitbreiding??
    Ik dacht het niet; dan hadden ZIJ immers moeten waarschuwen voor dit gevaar met al zijn effecten van (te) lage vrachtprijzen.

    Er zal dus ook meer zicht en controle moeten komen op de ton-capaciteit; daar NEA ligt bijv. een taak voor jullie, want ook jullie “weten het niet” en komen slechts met conclusies achteraf en dat is wel heel erg makkelijk.

    Zorg dus dus voor betere en toekomstgerichte info juist voor de binnenvaart-ondernemers

    Geplaatst door: Jan Godschalk op
  • Ik ben bang dat ze gelijk hebben,en om te zeggen dat er geen overcapaciteit is is je kop in het zand steken,met het lage water stond er zelfs geen druk op de markt.Dat de binnenvaart nog niet massaal falliet is heeft men te danken aan de banken die hoofdzakeklijk de nieuwbouw die de overcapaciteit hoofdzakelijk hebben gepromoot ondanks al jaren gewaarschuwd te zijn het hand boven het hoofd houd.Namelijk enkel rente of geen rente en geen aflossing.Hierdoor worden ondernemers die weinig of geen schuld meer hebben het eerste gepakt als het wat minder gaat,daar valt nog wat te halen dan.Banken zijn wat dat betreft keihard.Goede reis

    Geplaatst door: hans op
  • overcapaciteit moet ik nu voor de moment toch ver zoeken de laatste vijf maanden overal waar je vaart of komt heb je de tweede schudding aan de sluizen overal waar je vaart zie je nergens schepen leeg liggen !! er is voor de moment geen spraken van overcapaciteit alles draai normaal terug op het tempo van 2006/2007 . met dees bericht in de ronde te sturen en de mensen op de stuipen laten krijgen is voorbij . meer balle aan ons lijf moeten we hebben en ons niet meer laten naaien . nea ,evo en noem maar op doen maar mee met de economisse dikke mannetjes om ons stil te houden daar draai het allemaal om niet meer niet minder .

    Geplaatst door: wij zijn nie zot op
  • Overcapaciteit weten we al jaren en toch wil een kleine groep maar samen werken. De tendens voor de 86 of groter ziet er niet zo goed uit! Toch willen velen tegen elke prijs doorvaren. Waarom? Allemaal emotie. Bang voor de bevrachter. Ik zou zeggen ga met 200 grote schepen bij elkaar in een Pool. Je krijgt wat meer leegtijd, maar de netto besomming is hoger. Ik geef toe, het beleid van de banken helpt ons helemaal niet. Daarom ook met meerdere schippers naar zijn bank, om betere condities te bedingen.
    Ondernemen is inspelen op de situatie, en telkens bijstellen. succes.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Volgens mij hadden eind jaren 90 ook al overcapaciteit.
    Gevolgen waren een sloopregeling om deze op te heffen.
    Is dit misschien iets voor 2012?
    Voor een hele hoop een mooie uitkomst, bovendien staat er nog ergens een miljoentje of 40 te wachten.

    P.Bennik
    M/S cybernetica

    Geplaatst door: P.Bennik op
  • varen goed en met een groot schip ,

    overcapaciteit , mijn gat ja , reservecapaciteit en nog ni zo lang geleden hadde ze die allemaal nodig .

    Geplaatst door: belgica op
  • welke crisis,het stikt van het werk en de prijzen zijn goed.

    Geplaatst door: klein schip op
  • Om nu Kees de Vries zo een trap na te geven vind ik op zijn zachts gezegd niet echt netjes.
    Hij had een paar jaar geleden ook voor andere dingen gewaarschuwd, en toen????
    En de crisis welke nu de kop op heeft gestoken was wellicht te voorzien, maar niet in deze mate.
    Als je het beter weet zeg het dan op voorhand, en niet achteraf!!!! Achteraf heeft iedereen gelijk.

    Geplaatst door: D. W. op
  • Zo lopen er nog een paar rond in dit land

    Geplaatst door: Freekie op

Reageer

Overcapaciteit houdt nog jaren aan | Schuttevaer.nl

Overcapaciteit houdt nog jaren aan

De binnenvaart heeft zeker nog tot na 2015 te kampen met overcapaciteit en lage vrachten. ‘De crisis is nog lang niet voorbij en de overcapaciteit in de binnenvaart is zelfs groter geworden’, stelde Martin Quispel van het in transportonderzoek gespecialiseerde NEA vorige week vrijdag op het door Weekblad Schuttevaer georganiseerde Economisch Forum: Kostprijs bewust – De crisis voorbij.

Ontwikkeling vloot en ladingpakket

Marktherstel schuift steeds verder naar achteren

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer