Registratie arbeidstijd binnenvaart vanaf 2017 verplicht

Aanstormende binnenvaarttalenten presenteren zich vrijdag 18 november op het Binnenvaart Jaardiner. Brancheorganisatie CBRB heeft dit jaar de arbeidsmarkt voor binnenvaartpersoneel als thema gekozen en praat deze week varende werkgevers bij op internet.

Registratie arbeidstijd vanaf 2017 verplicht in binnenvaart
  • CBRB-themaweek Arbeidsmarkt

Door Dirk van der Meulen
‘Onze leden zien dit als een thema dat voor hun toekomst van essentieel belang is’, zegt directeur Robert Kasteel van het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB). De werving en vooral ook het behoud van voldoende gekwalificeerd personeel staan daarbij centraal.

In de aanloop naar het jaardiner formuleert het CBRB vanaf maandag 14 november dagelijks op de eigen website een relevante vraag over de arbeidsmarkt, met het daarbij passende antwoord.

Arbeidstijd

De eerste vraag luidt: ‘Registreert u de arbeidstijd aan boord?‘ Die registratie van de arbeidstijd van bemanningsleden in loondienst is per 1 januari 2017 wettelijk geregeld, legt het CBRB uit. ‘De bemanningsleden moeten van hun werkgever een (papieren of digitale) kopie ontvangen en zich daarmee akkoord verklaren. Elke werkgever mag zijn eigen systeem hanteren, maar er geldt wel een aantal minimumvereisten.’

Als gevolg van de Europese Richtlijn 2014/112/EU moeten de lidstaten van de EU hun wetgeving voor de binnenvaart aanpassen. Daarmee wordt de inhoud van de overeenkomst die in 2012 door EBU, ESO en ETF is ondertekend in heel Europa ingevoerd. Het gaat hier om een binnenvaartspecifieke regeling van de al sinds 1993 bestaande Europese norm die de arbeidstijd beperkt tot gemiddeld 48 uur per week, berekend over een referentieperiode van 12 maanden.

Naleving goed mogelijk

Kasteel: ‘Tijdens de onderhandelingen over deze regeling, die zeven jaar geduurd hebben, heeft het CBRB veel tijd gestoken in het behalen van een goed resultaat, dat aansluit bij de werkroosters die in de binnenvaart gebruikelijk zijn. Naleving van de 48 uursnorm is daarmee in de praktijk goed mogelijk geworden, met name ook bij 1:1-werkroosters, zoals twee weken op/twee weken af. In feite schept de overeenkomst die nu door middel van de Richtlijn wordt ingevoerd een Europeesrechtelijk kader voor de arbeidsovereenkomsten van alle bemanningsleden die in de EU werkzaam zijn.’

Registratie van de arbeidstijd is onderdeel van de overeenkomst en moet daardoor in de wetgeving van alle EU-lidstaten worden opgenomen. Volgens de overeengekomen bepalingen moet óf de arbeidstijd óf de rusttijd geregistreerd worden. De rusttijdenregistratie in het vaartijdenboek is hiervoor echter niet voldoende, want de Richtlijn hanteert een ruimer rusttijdbegrip: alle tijd die geen arbeidstijd is geldt voor werknemers als rusttijd.

‘Het is dus beter om te kiezen voor registratie van de arbeidstijd’, adviseert het CBRB. ‘De registratie in het vaartijdenboek beperkt zich immers tot de verplichte rusttijden die moeten worden aangehouden om de veiligheid van de vaart te waarborgen.’ 

Registratie arbeidstijd binnenvaart vanaf 2017 verplicht | Schuttevaer.nl

Registratie arbeidstijd binnenvaart vanaf 2017 verplicht

Aanstormende binnenvaarttalenten presenteren zich vrijdag 18 november op het Binnenvaart Jaardiner. Brancheorganisatie CBRB heeft dit jaar de arbeidsmarkt voor binnenvaartpersoneel als thema gekozen en praat deze week varende werkgevers bij op internet.

Registratie arbeidstijd vanaf 2017 verplicht in binnenvaart
  • CBRB-themaweek Arbeidsmarkt

Door Dirk van der Meulen
‘Onze leden zien dit als een thema dat voor hun toekomst van essentieel belang is’, zegt directeur Robert Kasteel van het Centraal Bureau Rijn- en Binnenvaart (CBRB). De werving en vooral ook het behoud van voldoende gekwalificeerd personeel staan daarbij centraal.

In de aanloop naar het jaardiner formuleert het CBRB vanaf maandag 14 november dagelijks op de eigen website een relevante vraag over de arbeidsmarkt, met het daarbij passende antwoord.

Arbeidstijd

De eerste vraag luidt: ‘Registreert u de arbeidstijd aan boord?‘ Die registratie van de arbeidstijd van bemanningsleden in loondienst is per 1 januari 2017 wettelijk geregeld, legt het CBRB uit. ‘De bemanningsleden moeten van hun werkgever een (papieren of digitale) kopie ontvangen en zich daarmee akkoord verklaren. Elke werkgever mag zijn eigen systeem hanteren, maar er geldt wel een aantal minimumvereisten.’

Als gevolg van de Europese Richtlijn 2014/112/EU moeten de lidstaten van de EU hun wetgeving voor de binnenvaart aanpassen. Daarmee wordt de inhoud van de overeenkomst die in 2012 door EBU, ESO en ETF is ondertekend in heel Europa ingevoerd. Het gaat hier om een binnenvaartspecifieke regeling van de al sinds 1993 bestaande Europese norm die de arbeidstijd beperkt tot gemiddeld 48 uur per week, berekend over een referentieperiode van 12 maanden.

Naleving goed mogelijk

Kasteel: ‘Tijdens de onderhandelingen over deze regeling, die zeven jaar geduurd hebben, heeft het CBRB veel tijd gestoken in het behalen van een goed resultaat, dat aansluit bij de werkroosters die in de binnenvaart gebruikelijk zijn. Naleving van de 48 uursnorm is daarmee in de praktijk goed mogelijk geworden, met name ook bij 1:1-werkroosters, zoals twee weken op/twee weken af. In feite schept de overeenkomst die nu door middel van de Richtlijn wordt ingevoerd een Europeesrechtelijk kader voor de arbeidsovereenkomsten van alle bemanningsleden die in de EU werkzaam zijn.’

Registratie van de arbeidstijd is onderdeel van de overeenkomst en moet daardoor in de wetgeving van alle EU-lidstaten worden opgenomen. Volgens de overeengekomen bepalingen moet óf de arbeidstijd óf de rusttijd geregistreerd worden. De rusttijdenregistratie in het vaartijdenboek is hiervoor echter niet voldoende, want de Richtlijn hanteert een ruimer rusttijdbegrip: alle tijd die geen arbeidstijd is geldt voor werknemers als rusttijd.

‘Het is dus beter om te kiezen voor registratie van de arbeidstijd’, adviseert het CBRB. ‘De registratie in het vaartijdenboek beperkt zich immers tot de verplichte rusttijden die moeten worden aangehouden om de veiligheid van de vaart te waarborgen.’