Spitsenfilm Passage in première op IDFA

De documentaire film Passage over ‘de laatste spitsenschippers’ gaat komende maand in première op het Internationale Documentaire Festival Amsterdam (IDFA). De makers Jascha de Wilde en Ben Hendriks zijn er trots op dat hun documentaire is geselecteerd voor het vermaarde filmfestival.

pna passage

Waarschijnlijk wordt de film vertoond in Filmmuseum Eye aan het IJ. De betrokken schippers en een aantal sponsors worden hiervoor uitgenodigd. De documentaire werd grotendeels gefinancierd via crowdfunding. Via Cinecrowd doneerden bijna 100 sponsors bij elkaar 12.250 euro om de film te voltooien. Veel van de dat geld kwam uit de binnenvaart. De documentaire geeft een beeld van de huidige spitsenvaart op Frankrijk. Hiervoor werd onder meer gefilmd aan boord van de Nederlandse spitsen Essex, Mazzel, Nano, Vincita en Daevanos en de Belgische spitsen Majo en Cobra en de Franse Ro-Gi.

Aangezien schepen zich nu eenmaal relatief langzaam door het landschap bewegen, bedachten De Wilde en Hendriks een bijzondere manier om die betrekkelijke traagheid te tonen, zonder dat de film saai wordt voor de kijker. Passage wordt vertoond op drie schermen tegelijk.

Mohikanen

Volgens de filmmakers beschouwt de huidige generatie spitsenschippers zich als ‘de laatste der Mohikanen’. Ooit voeren er meer dan 20.000 spitsen in West-Europa. Nu zijn dat er naar schatting nog 500, waarvan zo’n 100 in Nederlandse handen. Hoog tijd om dat eens goed in beeld te brengen, stellen De Wilde en Hendriks. ‘In de schipperswereld neemt de spits een bijzondere positie in. Het is een uniek schip en behoort tot het cultureel erfgoed van Nederland. Met een lengte van 38,50 meter is dit het kleinste vrachtschip dat nog in Europa vaart. Tegelijkertijd is dit ook het grootste vrachtschip dat door de kleine sluizen van de Noord-Zuidroute kan. In de kanalen, die ooit onder Napoleon werden aangelegd, zijn de afmetingen van de sluizen aangepast aan de maten van de schepen van destijds. Sindsdien is niets noemenswaardigs veranderd aan de schepen en hun vaarwegen, behalve het aantal schepen, dat is inmiddels sterk verminderd.

‘Het werkaanbod is schaars geworden, omdat overheden steeds vaker voor vervoer over de weg of het spoor kiezen. In Frankrijk zijn veel kanalen verwaarloosd, dichtgeslibd of gesloten, omdat de overheid niet of nauwelijks wil investeren in het onderhoud. Dit terwijl deze spitsen potentie hebben als duurzaam alternatief vervoersmiddel: het transport van één spits staat gelijk aan de hoeveelheid die 12 vrachtwagens vervoeren.’

Dromerige reis

Over de documentaire zeggen de makers: ‘Met Passage maakt de toeschouwer een intrigerende tocht door Europa vanuit het perspectief van een spitsenschipper. Ooit waren de waterwegen bevaren door de spits de aderen van de Europese economie. Nu slibben deze aderen langzaam dicht. Passage toont de poëzie van wat door mensenhanden is aangelegd en wat door de tijd weer teloor dreigt te gaan. Het binnenvaartschip als metafoor voor het verglijden van de tijd en het langzaam veranderende Europa.

‘Ondersteund door het mechanische geluid van het binnenvaartschip lijken de beelden de werkelijkheid te abstraheren, maar door het spel tussen de drie beeldschermen worden ook concrete accenten gelegd. De toeschouwer wordt zo deelgenoot van een dromerige reis door een landschap waarin de mens allerlei markeringen heeft achtergelaten: kanalen, sluizen, tunnels en aquaducten. Ze plaveien het pad voor het schip en symboliseren het intrigerende conflict tussen natuur en cultuur en de vergankelijkheid van uitingen van cultuur en menselijke vernuft. We onderzoeken de filminstallatie als vernieuwende vorm die strategieën van de documentaire film gebruikt, niet om een werk over de binnenvaart in Europa te maken, maar om de toeschouwer te verplaatsen in de belevingswereld van de binnenvaartschipper.’

Het IDFA wordt gehouden van van 16 tot en met 27 november 2016. (PN)  

Spitsenfilm Passage in première op IDFA | Schuttevaer.nl

Spitsenfilm Passage in première op IDFA

De documentaire film Passage over ‘de laatste spitsenschippers’ gaat komende maand in première op het Internationale Documentaire Festival Amsterdam (IDFA). De makers Jascha de Wilde en Ben Hendriks zijn er trots op dat hun documentaire is geselecteerd voor het vermaarde filmfestival.

pna passage

Waarschijnlijk wordt de film vertoond in Filmmuseum Eye aan het IJ. De betrokken schippers en een aantal sponsors worden hiervoor uitgenodigd. De documentaire werd grotendeels gefinancierd via crowdfunding. Via Cinecrowd doneerden bijna 100 sponsors bij elkaar 12.250 euro om de film te voltooien. Veel van de dat geld kwam uit de binnenvaart. De documentaire geeft een beeld van de huidige spitsenvaart op Frankrijk. Hiervoor werd onder meer gefilmd aan boord van de Nederlandse spitsen Essex, Mazzel, Nano, Vincita en Daevanos en de Belgische spitsen Majo en Cobra en de Franse Ro-Gi.

Aangezien schepen zich nu eenmaal relatief langzaam door het landschap bewegen, bedachten De Wilde en Hendriks een bijzondere manier om die betrekkelijke traagheid te tonen, zonder dat de film saai wordt voor de kijker. Passage wordt vertoond op drie schermen tegelijk.

Mohikanen

Volgens de filmmakers beschouwt de huidige generatie spitsenschippers zich als ‘de laatste der Mohikanen’. Ooit voeren er meer dan 20.000 spitsen in West-Europa. Nu zijn dat er naar schatting nog 500, waarvan zo’n 100 in Nederlandse handen. Hoog tijd om dat eens goed in beeld te brengen, stellen De Wilde en Hendriks. ‘In de schipperswereld neemt de spits een bijzondere positie in. Het is een uniek schip en behoort tot het cultureel erfgoed van Nederland. Met een lengte van 38,50 meter is dit het kleinste vrachtschip dat nog in Europa vaart. Tegelijkertijd is dit ook het grootste vrachtschip dat door de kleine sluizen van de Noord-Zuidroute kan. In de kanalen, die ooit onder Napoleon werden aangelegd, zijn de afmetingen van de sluizen aangepast aan de maten van de schepen van destijds. Sindsdien is niets noemenswaardigs veranderd aan de schepen en hun vaarwegen, behalve het aantal schepen, dat is inmiddels sterk verminderd.

‘Het werkaanbod is schaars geworden, omdat overheden steeds vaker voor vervoer over de weg of het spoor kiezen. In Frankrijk zijn veel kanalen verwaarloosd, dichtgeslibd of gesloten, omdat de overheid niet of nauwelijks wil investeren in het onderhoud. Dit terwijl deze spitsen potentie hebben als duurzaam alternatief vervoersmiddel: het transport van één spits staat gelijk aan de hoeveelheid die 12 vrachtwagens vervoeren.’

Dromerige reis

Over de documentaire zeggen de makers: ‘Met Passage maakt de toeschouwer een intrigerende tocht door Europa vanuit het perspectief van een spitsenschipper. Ooit waren de waterwegen bevaren door de spits de aderen van de Europese economie. Nu slibben deze aderen langzaam dicht. Passage toont de poëzie van wat door mensenhanden is aangelegd en wat door de tijd weer teloor dreigt te gaan. Het binnenvaartschip als metafoor voor het verglijden van de tijd en het langzaam veranderende Europa.

‘Ondersteund door het mechanische geluid van het binnenvaartschip lijken de beelden de werkelijkheid te abstraheren, maar door het spel tussen de drie beeldschermen worden ook concrete accenten gelegd. De toeschouwer wordt zo deelgenoot van een dromerige reis door een landschap waarin de mens allerlei markeringen heeft achtergelaten: kanalen, sluizen, tunnels en aquaducten. Ze plaveien het pad voor het schip en symboliseren het intrigerende conflict tussen natuur en cultuur en de vergankelijkheid van uitingen van cultuur en menselijke vernuft. We onderzoeken de filminstallatie als vernieuwende vorm die strategieën van de documentaire film gebruikt, niet om een werk over de binnenvaart in Europa te maken, maar om de toeschouwer te verplaatsen in de belevingswereld van de binnenvaartschipper.’

Het IDFA wordt gehouden van van 16 tot en met 27 november 2016. (PN)