IL&T herkent zich niet in kritiek van schipper Van der Heide

De Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) herkent zich niet in de kritiek van schipper Martin van der Heide van de Kempenaar Rosalinde.

Van der Heide deed vorige week in Schuttevaer zijn verhaal, nadat hij een boete van 1000 euro kreeg voor een verlopen keuring op zijn brandblussers. Volgens hem wordt de binnenvaart steeds vaker lastiggevallen door een groeiend aantal ambtenaren. Woordvoerster Lianne Sleutjes van IL&T herkent dit niet. Ze vindt ook niet dat de binnenschipper is overgeleverd aan de willekeur van de ambtenaar die aan boord stapt, zoals Van der Heide suggereerde. ‘Alle grote handhavende diensten in de binnenvaart, zoals de politie, Rijkswaterstaat, IL&T en havenbedrijven, wisselen hun inspectiegegevens dagelijks uit. Op basis daarvan inspecteert IL&T informatiegestuurd. Daarin worden de beste schepen minder geïnspecteerd dan de schepen die het slecht doen. Maandelijks zijn er bijeenkomsten waaraan de medewerkers van diverse toezichthouders deelnemen. Die gaan over de inhoud, over de manier van optreden en interveniëren. Er worden gevallen besproken en er wordt afgestemd over een gelijke wijze van toezicht. Elke situatie wordt weliswaar individueel door een toezichthouder beoordeeld, maar er zijn geen signalen dat er in vergelijkbare situaties verschillend wordt gehandeld.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer