EU voert Solvency II in om P&I Clubs te bewaken

De EU voert 1 januari 2016 het langverwachte Solvency II in dat solvabiliteitseisen stelt aan scheepsverzekeraars. Aan welke eisen ze moeten voldoen is op dit moment nog niet duidelijk.

Gezien de eisen die eerder al aan banken werden gesteld,  is het waarschijnlijk dat ook de verzekeraars hogere reserves zullen moeten aanhouden. De P&I Clubs zullen in elk geval worden gedwongen hun risico’s realistisch te berekenen. In het Verenigd Koninkrijk is het al verplicht de reserves te baseren op een modelberekening.
Na de invoering zal blijken of de makelaars die de Clubs in het verleden vaak verweten te hoge reserves aan te houden gelijk krijgen. Dat is niet waarschijnlijk. Verschillende Clubs rapporteerden over het boekjaar 2014-2015 een verlies. De London Club leed een verlies van $ 3,2 miljoen. North Group, de combinatie van North of England P&I en Sunderland Marine Insurance, leed in het boekjaar 2014-2015 een verlies van $ 28,3 miljoen en heeft daarnaast een tekort in haar pensioenfonds van $ 23,9 miljoen. Een aantal van de overige leden van de International Group behaalden over het jaar 2014-2015 minimale of tegenvallende winsten.
Niet alle leden deden het slecht in genoemd boekjaar. Gunstige uitzonderingen waren Britannia, Steamship Mutual (na een aantal mindere jaren) en de Japan Club. Voor het lopende boekjaar kan het explosiedrama in de Chinese havenstad Tianjin gevolgen hebben. Hoewel kennelijk de meeste goederenpolissen door Chinese verzekeraars zijn uitgegeven, kunnen schadeclaims uiteindelijk toch bij de Clubs terechtkomen. Het is niet uitgesloten dat een Chinese rechtbank besluit dat, zolang de goederen niet aan de ontvangers zijn afgeleverd, de zeevervoerder de hoeder van de goederen is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

EU voert Solvency II in om P&I Clubs te bewaken | Schuttevaer.nl

EU voert Solvency II in om P&I Clubs te bewaken

De EU voert 1 januari 2016 het langverwachte Solvency II in dat solvabiliteitseisen stelt aan scheepsverzekeraars. Aan welke eisen ze moeten voldoen is op dit moment nog niet duidelijk.

Gezien de eisen die eerder al aan banken werden gesteld,  is het waarschijnlijk dat ook de verzekeraars hogere reserves zullen moeten aanhouden. De P&I Clubs zullen in elk geval worden gedwongen hun risico’s realistisch te berekenen. In het Verenigd Koninkrijk is het al verplicht de reserves te baseren op een modelberekening.
Na de invoering zal blijken of de makelaars die de Clubs in het verleden vaak verweten te hoge reserves aan te houden gelijk krijgen. Dat is niet waarschijnlijk. Verschillende Clubs rapporteerden over het boekjaar 2014-2015 een verlies. De London Club leed een verlies van $ 3,2 miljoen. North Group, de combinatie van North of England P&I en Sunderland Marine Insurance, leed in het boekjaar 2014-2015 een verlies van $ 28,3 miljoen en heeft daarnaast een tekort in haar pensioenfonds van $ 23,9 miljoen. Een aantal van de overige leden van de International Group behaalden over het jaar 2014-2015 minimale of tegenvallende winsten.
Niet alle leden deden het slecht in genoemd boekjaar. Gunstige uitzonderingen waren Britannia, Steamship Mutual (na een aantal mindere jaren) en de Japan Club. Voor het lopende boekjaar kan het explosiedrama in de Chinese havenstad Tianjin gevolgen hebben. Hoewel kennelijk de meeste goederenpolissen door Chinese verzekeraars zijn uitgegeven, kunnen schadeclaims uiteindelijk toch bij de Clubs terechtkomen. Het is niet uitgesloten dat een Chinese rechtbank besluit dat, zolang de goederen niet aan de ontvangers zijn afgeleverd, de zeevervoerder de hoeder van de goederen is.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer