Eerste Beurtvaartdag Maassluis voor 115-jarige Jansje

Ter ere van het 115-jarige motorbeurtvaartschip Jansje organiseert de vriendenstichting zaterdag 30 mei een Beurtvaartdag. Het evenement laat het verleden van de beurtvaart in Maassluis weer herleven.

Eerste Beurtvaartdag Maassluis voor 115-jarige Jansje

Door Wim van Baalen
De Jansje is één van de oudste, nog geheel originele beurtschepen van ons land. En wat haar nog unieker maakt: het schip is al sinds haar tewaterlating in bezit van dezelfde familie, het geslacht Van Baalen uit Maassluis. Gideon van Baalen liet het schip in 1900 bouwen voor zijn zoon Coenraad Gideon. Ze is sindsdien van vader op zoon gegaan en wordt in 2015 gekoesterd door maar liefst twee generaties van diezelfde familie. Daar bovenop heeft het varende monument ook al 115 jaar dezelfde thuishaven Maassluis, wat historisch gezien een belangrijk knooppunt in de beurtvaart is. Het schip wordt beheerd vanuit de stichting Vrienden Beurtvaarder Jansje (SVBJ).

Vaardag sleepboten

Gelijktijdig met de Beurtvaartdag in de binnenhaven aan de Govert van Wijnkade, wordt zaterdag 30 mei in de buitenhaven de Vaardag van de Stichting Sleepboothaven Maassluis georganiseerd. Tijdens deze vaardag kan jong en oud meevaren op de indrukwekkende sleepboten.

Voor kaartjes voor deze rondvaarten kunt u terecht bij het Nationaal Sleepvaartmuseum, Hoogstraat 1. Het museum is geopend van dinsdag t/m zondag van 13:30uur tot 16:30uur en op zaterdag 30 mei zijn de kaarten verkrijgbaar bij de kraam van de Stichting Sleepboothaven Maassluis aan de Burg. de Jonghkade. Wees er op tijd bij, want op = op!

Drukke overslaghaven

Naast een historie die verbonden is aan de sleepvaart, was ook de beurtvaart kenmerkend voor Maassluis. Het was een drukke overslaghaven en een druk knooppunt in het vrachtvervoer rond 1900. Via de Maas en later de Nieuwe Waterweg lag de wereld binnen vaarbereik en via de Monstersche Sluis was het de poort tot het hele achterland Midden-Delfland, met haar agrarische bedrijvigheid, veehandel, zuivelproducten, groenten en fruit.

Die geschiedenis is tot nu toe, behoorlijk onderbelicht is gebleven. Niet alleen in Maassluis, maar eigenlijk ook in de hele regio. Ten onrechte, want beurtvaart was essentieel voor de economische en ruimtelijke ontwikkeling van Zuid-Holland. Vervoer over water was eeuwenlang de meest betrouwbare en efficiënte vorm van transport.

De beurtvaartschepen waren de vrachtwagens van toen. Er voeren er honderden op het Nederlands vaarwegennetwerk. Ze brachten vracht van de grote Rotterdamse havens naar de kleinste insteekhaventjes en loswallen. Er werd van alles met de beurtschepen vervoerd: levend vee, tonnen, kratten, netten en zeilen, maar ook huisraad bij verhuizingen en zelfs kermissen werden in het ruim van beurtvaarders naar de volgende feestelijke gelegenheid gevaren.

Gelukkig zijn er van die honderden mooie, slanke beurtscheepjes een aantal exemplaren bewaard gebleven. Vaak omgebouwd tot varend vakantiehuis, met hoge opbouwen boven het ruim en vanzelfsprekend zonder dat onhandig hoge hijs tuig. Er zijn echter ook nog een paar beurtscheepjes die door kenners en liefhebbers in originele staat zijn teruggebracht en in de vaart worden gehouden. Ze geven acte de préséance op maritieme evenementen, liggen er mooi te wezen, of nog beter: geven laad- en losdemonstraties met het hijstuig. Zo ook tijdens de eerste Beurtvaartdag op 30 mei te Maassluis.

Op 30 mei worden er tussen 10:00uur en 17:00uur aan de Govert van Wijnkade, naast de schepen die te bezoeken zijn, ook diverse andere activiteiten georganiseerd. Zo zijn er diverse oude vrachtwagens en kranen te bezichtigen, is er een fototentoonstelling op groot formaat, een filmpresentatie, en diverse kinderactiviteiten waaronder; troswerpen wrikken/roeien, vaten rollen, knopen leggen en zakken-dragen zoals dat ging in de tijden van de beurtvaart.

Eerste Beurtvaartdag Maassluis voor 115-jarige Jansje | Schuttevaer.nl

Eerste Beurtvaartdag Maassluis voor 115-jarige Jansje

Ter ere van het 115-jarige motorbeurtvaartschip Jansje organiseert de vriendenstichting zaterdag 30 mei een Beurtvaartdag. Het evenement laat het verleden van de beurtvaart in Maassluis weer herleven.

Eerste Beurtvaartdag Maassluis voor 115-jarige Jansje

Door Wim van Baalen
De Jansje is één van de oudste, nog geheel originele beurtschepen van ons land. En wat haar nog unieker maakt: het schip is al sinds haar tewaterlating in bezit van dezelfde familie, het geslacht Van Baalen uit Maassluis. Gideon van Baalen liet het schip in 1900 bouwen voor zijn zoon Coenraad Gideon. Ze is sindsdien van vader op zoon gegaan en wordt in 2015 gekoesterd door maar liefst twee generaties van diezelfde familie. Daar bovenop heeft het varende monument ook al 115 jaar dezelfde thuishaven Maassluis, wat historisch gezien een belangrijk knooppunt in de beurtvaart is. Het schip wordt beheerd vanuit de stichting Vrienden Beurtvaarder Jansje (SVBJ).

Vaardag sleepboten

Gelijktijdig met de Beurtvaartdag in de binnenhaven aan de Govert van Wijnkade, wordt zaterdag 30 mei in de buitenhaven de Vaardag van de Stichting Sleepboothaven Maassluis georganiseerd. Tijdens deze vaardag kan jong en oud meevaren op de indrukwekkende sleepboten.

Voor kaartjes voor deze rondvaarten kunt u terecht bij het Nationaal Sleepvaartmuseum, Hoogstraat 1. Het museum is geopend van dinsdag t/m zondag van 13:30uur tot 16:30uur en op zaterdag 30 mei zijn de kaarten verkrijgbaar bij de kraam van de Stichting Sleepboothaven Maassluis aan de Burg. de Jonghkade. Wees er op tijd bij, want op = op!

Drukke overslaghaven

Naast een historie die verbonden is aan de sleepvaart, was ook de beurtvaart kenmerkend voor Maassluis. Het was een drukke overslaghaven en een druk knooppunt in het vrachtvervoer rond 1900. Via de Maas en later de Nieuwe Waterweg lag de wereld binnen vaarbereik en via de Monstersche Sluis was het de poort tot het hele achterland Midden-Delfland, met haar agrarische bedrijvigheid, veehandel, zuivelproducten, groenten en fruit.

Die geschiedenis is tot nu toe, behoorlijk onderbelicht is gebleven. Niet alleen in Maassluis, maar eigenlijk ook in de hele regio. Ten onrechte, want beurtvaart was essentieel voor de economische en ruimtelijke ontwikkeling van Zuid-Holland. Vervoer over water was eeuwenlang de meest betrouwbare en efficiënte vorm van transport.

De beurtvaartschepen waren de vrachtwagens van toen. Er voeren er honderden op het Nederlands vaarwegennetwerk. Ze brachten vracht van de grote Rotterdamse havens naar de kleinste insteekhaventjes en loswallen. Er werd van alles met de beurtschepen vervoerd: levend vee, tonnen, kratten, netten en zeilen, maar ook huisraad bij verhuizingen en zelfs kermissen werden in het ruim van beurtvaarders naar de volgende feestelijke gelegenheid gevaren.

Gelukkig zijn er van die honderden mooie, slanke beurtscheepjes een aantal exemplaren bewaard gebleven. Vaak omgebouwd tot varend vakantiehuis, met hoge opbouwen boven het ruim en vanzelfsprekend zonder dat onhandig hoge hijs tuig. Er zijn echter ook nog een paar beurtscheepjes die door kenners en liefhebbers in originele staat zijn teruggebracht en in de vaart worden gehouden. Ze geven acte de préséance op maritieme evenementen, liggen er mooi te wezen, of nog beter: geven laad- en losdemonstraties met het hijstuig. Zo ook tijdens de eerste Beurtvaartdag op 30 mei te Maassluis.

Op 30 mei worden er tussen 10:00uur en 17:00uur aan de Govert van Wijnkade, naast de schepen die te bezoeken zijn, ook diverse andere activiteiten georganiseerd. Zo zijn er diverse oude vrachtwagens en kranen te bezichtigen, is er een fototentoonstelling op groot formaat, een filmpresentatie, en diverse kinderactiviteiten waaronder; troswerpen wrikken/roeien, vaten rollen, knopen leggen en zakken-dragen zoals dat ging in de tijden van de beurtvaart.