Onderbemand varen drie keer zo duur

Een ontbrekende schipper kost 5000 euro, een stuurman 4000, een volmatroos 3500, een matroos 3000 en een lichtmatroos 2500 euro. Dat zijn enkele van de nieuwe boetetarieven van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de binnenvaart, die 26 mei in de Staatscourant werden gepubliceerd.

Onderbemand varen drie keer zo duur

BLN en ASV niet naar mening gevraagd

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Mvr van buren u slaat de spijker op z’n kop !

    Geplaatst door: S.K.J. Daalder op
  • Waarom het niet hebben over de kern van het probleem? Het mankeert aan fatsoenlijke INKOMSTEN in onze branche! Dientengevolge wordt er op allerlei fronten gefraudeerd in onze branche.
    Koste wat het kost zal er doorgevaren worden en als het niet uit de lengte kan, dan moet het maar uit de breedte.
    Door het onder kostprijs (moeten) varen, wordt er op de lopende kosten bezuinigd en met van alles en nog wat gerommeld en crimineel gehandeld. Deze negatieve spiraal maakt, dat ondernemen/werken in onze branche, steeds onaantrekkelijker wordt.
    En dat hebben we hoofdzakelijk, door het creëren van de overcapaciteit, aan ons zelf te danken!
    Van een overheid verwachten we dat er geregeld- en systematisch gehandhaafd wordt en dat ze zich er niet met een Jantje van Leiden via convenanten vanaf maakt en met onevenredig hoge boetes denken te kunnen handhaven.
    Van banken verwachten we een Fair Play handelwijze, zodat we als ondernemers niet geconfronteerd worden met- en beconcurreerd worden door collega’s, die door hun bank gedwongen worden, zonder betaling van rente- en aflossing, om door te varen.
    Van bevrachters verwachten we transparantie en dat ze zich uitsluitend bezig houden met bevrachten!!!
    Van verladers verwachten we een dusdanige vrachtprijs, waarmee een bedrijf op een gezonde- en winstgevende manier te voeren is en niet de huidige dumpprijzen!
    Maar we kunnen nog heel lang wachten, als we niet willen of kunnen begrijpen, dat we dit zelf op GEZAMENLIJKE wijze zullen moeten afdwingen!
    Of blijven we wijzen naar de overheid, bank, verlader, bevrachter, organisatie of buurman die het maar moet oplossen en spelen we al scheldend- en prutsend verder de vervoerhoer en laten alleen AAN ons verdienen?
    Wat in deze http://www.devrijepomp.nl/ branche kan, en hier zijn nog vele voorbeelden van, moet in de binnenvaart toch ook gerealiseerd kunnen worden?
    Ook al zijn eerdere pogingen tot oprichting van een coöperatie mislukt, lijkt dit toch het enige redmiddel voor elke sector in de binnenvaart. Alleen zo zijn afspraken te maken met elke partij in onze branche en kunnen we op basis van onze eigen voorwaarden, zaken doen!

    Geplaatst door: Margreet van Buren-Ooms op
  • De 11 miljard moet 5 miljard zijn… Stukkie minder maar als nog leuk geld waar je een hoop nuttige dingen van kunt doen.

    Geplaatst door: M Smitsman op
  • Nee mijnheer v. Maren die kinderen worden niet opgevoed om de vaartijdenwet te overtreden ,maar om een fatsoenlijk uurloon te genereren. U zult het toch met mij eens moeten zijn als ik hoor dat er op nieuwe 135 mtr. tankers ex visserlui als ’kapitein’ varen met alleen maar een groot vaarbewijs. Dan is er toch al iets goed mis !

    Geplaatst door: Oege Joh. Brink op
  • De heer van Maren heeft in de theorie gelijk, maar in de praktijk gaat het niet werken omdat de praktijk dat heeft geleerd.

    Ik zou graag de principiele kant van de zaak wat willen benadrukken. Op een of andere manier wordt het in dit land steeds moeilijker om ongestraft je werk uit te voeren en de economie nog een beetje op peil te houden. Wat nog steeds beloond wordt, is lekker thuis gaan zitten, omdat minimum loon en datgene wat je uitgekeerd krijgt van de sociale dienst erg dicht bij elkaar liggen. Dus waarom werken?

    Het praktijkvoorbeeld in het persbericht komt van mij vandaan. Een jongen van 28/29 is behoorlijk prijzig op jaarbasis voor een schip van zo’n kleine 800 ton. Ik moest wel, want er had na 3 weken adverteren zich nog niemand gemeld. Wie neemt er een deksman van 28 aan boord die vervolgens niet meetelt als bemanning en toch het nodige kost? Ik kan van dat geld op jaarbasis leuk repareren. Maar kennelijk zien ze van overheidswege zo’n gozer liever thuis zitten zodat hij de maatschappij geld kost i.p.v. dat hij zijn steentje bijdraagt.

    Collega’s we zijn met z’n allen toch nog steeds een koe waar behoorlijk wat melk van te tappen is om het gat in ’s lands begroting te dichten, alhoewel de room er behoorlijk af is.

    Als ze alle BOA’s en andere handhavende schepsels eens in zouden zetten op het bedrag van 11 miljard waarvoor er op jaarbasis gefraudeerd wordt, zouden er drie vliegen in een klap gevangen worden. De schipper kan ongestoord zijn werk doen, die gasten hebben een fulltime job en als ze de helft van het bedrag maar boven water zouden krijgen en dat geld zouden investeren in projecten die de schipper en overige landgenoten ten goede komen, dan kunnen we dat met recht een WIN WIN situatie noemen.

    Geplaatst door: M Smitsman op
  • als voor een spits 3500 Euro 14 dagen omzet,
    dan ken ik alleen andere spitzenschippers die echt wel meer omzetten.
    Misschien is het interesant voor die mensen om ipv op een schip te varen. bij de aldi te gaan werken, die betalen minimaal 11,50 per uur. dus samen 23 euro per uur.
    waarom zou ik op een spits voor 125 euro per dag gaan varen en op een groter schip voor 350 euro brutto per dag??

    ook vind ik het kras dat er iemand schrijft dat zo de kinderen geen zin meer hebben in varen,
    Worden die zo opgevoed dat het normaal is om de vaartijdenwet te overtreden?
    dat lijkt me niet gezond, je leert ze toch ook niet dat een voorpiek gevuld met cannabis 1,5 ton per jaar op brengt? 😉

    Geplaatst door: J.G.J. van Maren op
  • Over groot en klein, praten we al eeuwen, maar een bedrag naar ratio zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.
    Overigens vindt ik de reactie van de Azolla ook erg sterk, wat gedacht over bv. even de auto op een afgelegen autosteiger met moe, of welk bemanningslid dan ook rondrijden en hopla,,,,,,,,,,€ 3500,= kassa.
    Dan slaan hier wel even de stoppen door.
    Varend onderweg zoiets oplopend, is inderdaad een bedrijfsrisico wat je zelf kunt zien aankomen.
    Maar of dit op de vaarwegen de veiligheid zal verbeteren ?
    Daarentegen zou er bij de concurrentie, op de wegen ook wel wat te halen kunnen zijn, en dat, zou mijns inziens, de veiligheid wel veel ten goede kunnen komen.

    Luister en kijk op de nieuwsgaring:
    te laat geremd voor een file,
    op de vluchtstrook terecht gekomen,
    door de middenberm geschoten,
    te hoog een tunnel willen passeren
    omgekukeld door wind op bruggen en dijken,
    zomaar enige voorbeelden.
    Hoeveel slachtoffers per jaar zijn er door toedoen van de beroeps transporteurs over de weg te betreuren, in verhouding tot het water, gerekend met de ton/km verhouding.
    En in welke verhouding, staan dan deze boetebedragen ?
    En wie, kan dan dit verhaal met droge ogen verdedigen ?

    Ik kan het in ieder geval niet begrijpen !

    Sjaak van Wijk.

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • Beste meneer den hertog .
    Over welke eerlijke concurrentie heeft u het .
    Voor een spits is 3500 euro 14 dagen omzet .
    En voor een koppelverband is 3500 euro een dag omzet .
    Dus even na denken als het kan .
    Of vind u het een goed idee dat
    alleen de grote schepen de wet overtreden .
    Hier komt de overheid weer met zo’n achterlijke wet waar weer de kleine binnenvaart de dupe van is .

    Geplaatst door: J.D. Ruijtenberg op
  • De heer van Maren heeft wel een soort van gelijk. Momenteel is het makkelijke risiko- en kosten-baten analyse voor de ondernemer: weinig controle lage boetes dus als men een keer bekeurt wordt dan valt dat op het jaar resultaat wel mee. En nu moet volgens ASV, de politiek zich inzetten om de binnenvaart ondernemer te helpen zodat hij een overtreding kan maken maar dat het niet zo duur wordt.
    Deze maatregel zou misschien wel kunnen zorgen dat er minder oneerlijke concurrentie komt.

    Geplaatst door: M. den Hertog op
  • tijdens het lossen mag moeders toch gerust boodschappen gaan doen neem ik aan. 3500 Euro is inderdaad vrij duur voor boodschappen 😉

    Geplaatst door: J.G.J. van Maren op
  • tijdens het lossen mag moeders toch gerust boodschappen gaan doen neem ik aan. 3500 Euro is inderdaad vrij duur voor boodschappen 😉

    Geplaatst door: J.G.J. van Maren op
  • Ali roept fuck de koning vrijspraak,Piet roept fuck controle ,Mien is op de fiets even boodschappen halen onder het lossen,Gerardus de controlerend ambtenaar zegt bingo 3500,- euro

    Geplaatst door: Azolla op
  • ik weet dat het duur is, maar het haalt wel oneerlijke concurrentie weg.
    nu ga je niet een aflosser bestellen a 450 euro per dag, met bovenstaande boete’s misschien wel. of er word minder lang gevaren. met andere woorden als iedereen zich aan de vaartijdenwet houd, dan worden de vrachten vanzelf wat hoger.

    Geplaatst door: J.G.J. van Maren op
  • ik weet dat het duur is, maar het haalt wel oneerlijke concurrentie weg.
    nu ga je niet een aflosser bestellen a 450 euro per dag, met bovenstaande boete’s misschien wel. of er word minder lang gevaren. met andere woorden als iedereen zich aan de vaartijdenwet houd, dan worden de vrachten vanzelf wat hoger.

    Geplaatst door: J.G.J. van Maren op
  • in het gangboord zeg ik mijn mening op papier worden we er gelijk mee afgerekend .
    Geld dit alleen voor Nederlandse schepen of worden ook de buitenlandse schepen beboet .
    hoor wel eens wat in het gangboord .

    Geplaatst door: S. van der Hoeff op
  • Hoe richt men versneld de binnenvaart te gronde !
    De animo van onze kinderen om in de binnenvaart te werken is al tot het nulpunt gedaald en met boetetarieven die ook nog eens als een zwaard van Damocles boven je hoofd hangen zal de aanwas niet bevorderen.

    Geplaatst door: Oege Joh. Brink op
  • Van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de binnenvaart? Gaan ze het geld voor het huisafval zo halen om hun gezicht te redden,typische politieke oplossing.

    Geplaatst door: rene willaert op
  • Goed idee voor de Pluk maar Kaalgroep om ook eens
    aan een verhoging van de transport prijs na te gaan denken.

    Geplaatst door: Azolla op

Reageer

Onderbemand varen drie keer zo duur | Schuttevaer.nl

Onderbemand varen drie keer zo duur

Een ontbrekende schipper kost 5000 euro, een stuurman 4000, een volmatroos 3500, een matroos 3000 en een lichtmatroos 2500 euro. Dat zijn enkele van de nieuwe boetetarieven van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de binnenvaart, die 26 mei in de Staatscourant werden gepubliceerd.

Onderbemand varen drie keer zo duur

BLN en ASV niet naar mening gevraagd

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Mvr van buren u slaat de spijker op z’n kop !

    Geplaatst door: S.K.J. Daalder op
  • Waarom het niet hebben over de kern van het probleem? Het mankeert aan fatsoenlijke INKOMSTEN in onze branche! Dientengevolge wordt er op allerlei fronten gefraudeerd in onze branche.
    Koste wat het kost zal er doorgevaren worden en als het niet uit de lengte kan, dan moet het maar uit de breedte.
    Door het onder kostprijs (moeten) varen, wordt er op de lopende kosten bezuinigd en met van alles en nog wat gerommeld en crimineel gehandeld. Deze negatieve spiraal maakt, dat ondernemen/werken in onze branche, steeds onaantrekkelijker wordt.
    En dat hebben we hoofdzakelijk, door het creëren van de overcapaciteit, aan ons zelf te danken!
    Van een overheid verwachten we dat er geregeld- en systematisch gehandhaafd wordt en dat ze zich er niet met een Jantje van Leiden via convenanten vanaf maakt en met onevenredig hoge boetes denken te kunnen handhaven.
    Van banken verwachten we een Fair Play handelwijze, zodat we als ondernemers niet geconfronteerd worden met- en beconcurreerd worden door collega’s, die door hun bank gedwongen worden, zonder betaling van rente- en aflossing, om door te varen.
    Van bevrachters verwachten we transparantie en dat ze zich uitsluitend bezig houden met bevrachten!!!
    Van verladers verwachten we een dusdanige vrachtprijs, waarmee een bedrijf op een gezonde- en winstgevende manier te voeren is en niet de huidige dumpprijzen!
    Maar we kunnen nog heel lang wachten, als we niet willen of kunnen begrijpen, dat we dit zelf op GEZAMENLIJKE wijze zullen moeten afdwingen!
    Of blijven we wijzen naar de overheid, bank, verlader, bevrachter, organisatie of buurman die het maar moet oplossen en spelen we al scheldend- en prutsend verder de vervoerhoer en laten alleen AAN ons verdienen?
    Wat in deze http://www.devrijepomp.nl/ branche kan, en hier zijn nog vele voorbeelden van, moet in de binnenvaart toch ook gerealiseerd kunnen worden?
    Ook al zijn eerdere pogingen tot oprichting van een coöperatie mislukt, lijkt dit toch het enige redmiddel voor elke sector in de binnenvaart. Alleen zo zijn afspraken te maken met elke partij in onze branche en kunnen we op basis van onze eigen voorwaarden, zaken doen!

    Geplaatst door: Margreet van Buren-Ooms op
  • De 11 miljard moet 5 miljard zijn… Stukkie minder maar als nog leuk geld waar je een hoop nuttige dingen van kunt doen.

    Geplaatst door: M Smitsman op
  • Nee mijnheer v. Maren die kinderen worden niet opgevoed om de vaartijdenwet te overtreden ,maar om een fatsoenlijk uurloon te genereren. U zult het toch met mij eens moeten zijn als ik hoor dat er op nieuwe 135 mtr. tankers ex visserlui als ’kapitein’ varen met alleen maar een groot vaarbewijs. Dan is er toch al iets goed mis !

    Geplaatst door: Oege Joh. Brink op
  • De heer van Maren heeft in de theorie gelijk, maar in de praktijk gaat het niet werken omdat de praktijk dat heeft geleerd.

    Ik zou graag de principiele kant van de zaak wat willen benadrukken. Op een of andere manier wordt het in dit land steeds moeilijker om ongestraft je werk uit te voeren en de economie nog een beetje op peil te houden. Wat nog steeds beloond wordt, is lekker thuis gaan zitten, omdat minimum loon en datgene wat je uitgekeerd krijgt van de sociale dienst erg dicht bij elkaar liggen. Dus waarom werken?

    Het praktijkvoorbeeld in het persbericht komt van mij vandaan. Een jongen van 28/29 is behoorlijk prijzig op jaarbasis voor een schip van zo’n kleine 800 ton. Ik moest wel, want er had na 3 weken adverteren zich nog niemand gemeld. Wie neemt er een deksman van 28 aan boord die vervolgens niet meetelt als bemanning en toch het nodige kost? Ik kan van dat geld op jaarbasis leuk repareren. Maar kennelijk zien ze van overheidswege zo’n gozer liever thuis zitten zodat hij de maatschappij geld kost i.p.v. dat hij zijn steentje bijdraagt.

    Collega’s we zijn met z’n allen toch nog steeds een koe waar behoorlijk wat melk van te tappen is om het gat in ’s lands begroting te dichten, alhoewel de room er behoorlijk af is.

    Als ze alle BOA’s en andere handhavende schepsels eens in zouden zetten op het bedrag van 11 miljard waarvoor er op jaarbasis gefraudeerd wordt, zouden er drie vliegen in een klap gevangen worden. De schipper kan ongestoord zijn werk doen, die gasten hebben een fulltime job en als ze de helft van het bedrag maar boven water zouden krijgen en dat geld zouden investeren in projecten die de schipper en overige landgenoten ten goede komen, dan kunnen we dat met recht een WIN WIN situatie noemen.

    Geplaatst door: M Smitsman op
  • als voor een spits 3500 Euro 14 dagen omzet,
    dan ken ik alleen andere spitzenschippers die echt wel meer omzetten.
    Misschien is het interesant voor die mensen om ipv op een schip te varen. bij de aldi te gaan werken, die betalen minimaal 11,50 per uur. dus samen 23 euro per uur.
    waarom zou ik op een spits voor 125 euro per dag gaan varen en op een groter schip voor 350 euro brutto per dag??

    ook vind ik het kras dat er iemand schrijft dat zo de kinderen geen zin meer hebben in varen,
    Worden die zo opgevoed dat het normaal is om de vaartijdenwet te overtreden?
    dat lijkt me niet gezond, je leert ze toch ook niet dat een voorpiek gevuld met cannabis 1,5 ton per jaar op brengt? 😉

    Geplaatst door: J.G.J. van Maren op
  • Over groot en klein, praten we al eeuwen, maar een bedrag naar ratio zou inderdaad een oplossing kunnen zijn.
    Overigens vindt ik de reactie van de Azolla ook erg sterk, wat gedacht over bv. even de auto op een afgelegen autosteiger met moe, of welk bemanningslid dan ook rondrijden en hopla,,,,,,,,,,€ 3500,= kassa.
    Dan slaan hier wel even de stoppen door.
    Varend onderweg zoiets oplopend, is inderdaad een bedrijfsrisico wat je zelf kunt zien aankomen.
    Maar of dit op de vaarwegen de veiligheid zal verbeteren ?
    Daarentegen zou er bij de concurrentie, op de wegen ook wel wat te halen kunnen zijn, en dat, zou mijns inziens, de veiligheid wel veel ten goede kunnen komen.

    Luister en kijk op de nieuwsgaring:
    te laat geremd voor een file,
    op de vluchtstrook terecht gekomen,
    door de middenberm geschoten,
    te hoog een tunnel willen passeren
    omgekukeld door wind op bruggen en dijken,
    zomaar enige voorbeelden.
    Hoeveel slachtoffers per jaar zijn er door toedoen van de beroeps transporteurs over de weg te betreuren, in verhouding tot het water, gerekend met de ton/km verhouding.
    En in welke verhouding, staan dan deze boetebedragen ?
    En wie, kan dan dit verhaal met droge ogen verdedigen ?

    Ik kan het in ieder geval niet begrijpen !

    Sjaak van Wijk.

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • Beste meneer den hertog .
    Over welke eerlijke concurrentie heeft u het .
    Voor een spits is 3500 euro 14 dagen omzet .
    En voor een koppelverband is 3500 euro een dag omzet .
    Dus even na denken als het kan .
    Of vind u het een goed idee dat
    alleen de grote schepen de wet overtreden .
    Hier komt de overheid weer met zo’n achterlijke wet waar weer de kleine binnenvaart de dupe van is .

    Geplaatst door: J.D. Ruijtenberg op
  • De heer van Maren heeft wel een soort van gelijk. Momenteel is het makkelijke risiko- en kosten-baten analyse voor de ondernemer: weinig controle lage boetes dus als men een keer bekeurt wordt dan valt dat op het jaar resultaat wel mee. En nu moet volgens ASV, de politiek zich inzetten om de binnenvaart ondernemer te helpen zodat hij een overtreding kan maken maar dat het niet zo duur wordt.
    Deze maatregel zou misschien wel kunnen zorgen dat er minder oneerlijke concurrentie komt.

    Geplaatst door: M. den Hertog op
  • tijdens het lossen mag moeders toch gerust boodschappen gaan doen neem ik aan. 3500 Euro is inderdaad vrij duur voor boodschappen 😉

    Geplaatst door: J.G.J. van Maren op
  • tijdens het lossen mag moeders toch gerust boodschappen gaan doen neem ik aan. 3500 Euro is inderdaad vrij duur voor boodschappen 😉

    Geplaatst door: J.G.J. van Maren op
  • Ali roept fuck de koning vrijspraak,Piet roept fuck controle ,Mien is op de fiets even boodschappen halen onder het lossen,Gerardus de controlerend ambtenaar zegt bingo 3500,- euro

    Geplaatst door: Azolla op
  • ik weet dat het duur is, maar het haalt wel oneerlijke concurrentie weg.
    nu ga je niet een aflosser bestellen a 450 euro per dag, met bovenstaande boete’s misschien wel. of er word minder lang gevaren. met andere woorden als iedereen zich aan de vaartijdenwet houd, dan worden de vrachten vanzelf wat hoger.

    Geplaatst door: J.G.J. van Maren op
  • ik weet dat het duur is, maar het haalt wel oneerlijke concurrentie weg.
    nu ga je niet een aflosser bestellen a 450 euro per dag, met bovenstaande boete’s misschien wel. of er word minder lang gevaren. met andere woorden als iedereen zich aan de vaartijdenwet houd, dan worden de vrachten vanzelf wat hoger.

    Geplaatst door: J.G.J. van Maren op
  • in het gangboord zeg ik mijn mening op papier worden we er gelijk mee afgerekend .
    Geld dit alleen voor Nederlandse schepen of worden ook de buitenlandse schepen beboet .
    hoor wel eens wat in het gangboord .

    Geplaatst door: S. van der Hoeff op
  • Hoe richt men versneld de binnenvaart te gronde !
    De animo van onze kinderen om in de binnenvaart te werken is al tot het nulpunt gedaald en met boetetarieven die ook nog eens als een zwaard van Damocles boven je hoofd hangen zal de aanwas niet bevorderen.

    Geplaatst door: Oege Joh. Brink op
  • Van het ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de binnenvaart? Gaan ze het geld voor het huisafval zo halen om hun gezicht te redden,typische politieke oplossing.

    Geplaatst door: rene willaert op
  • Goed idee voor de Pluk maar Kaalgroep om ook eens
    aan een verhoging van de transport prijs na te gaan denken.

    Geplaatst door: Azolla op

Reageer