Column: Rapport Binnenvaart

Afgelopen week kwam het nieuwste rapport over de binnenvaart uit dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu is geschreven. De titel laat zich raden. ‘Versterking van de marktstructuur in de binnenvaart’. Ook de inhoud laat zich grotendeels voorspellen. Het is een samenvatting van de studies die de afgelopen jaren zijn verricht naar de (vaar-)wegen naar een sterkere binnenvaart, schrijft columnist Bart Verkade.

Door Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk.
De rapportage van het crisisberaad – dat door de NMa-mangel is gehaald – komt langs. Ook het initiatief van de coöperatie EUBO wordt genoemd. Volgens de auteurs had het maar een haartje gescheeld of de initiatiefnemer was de lange arm der wet tegengekomen. Wat dat betreft is het een geluk bij een ongeluk dat de EUBO geen lang leven was beschoren.
Ook de rapportages die in opdracht van respectievelijk de binnenvaartambassadeur, voorzitter van het Transitiecomité en het Droge Lading Comité, zijn gemaakt passeren de revue. Centrale boodschap was en is ook anno 2015 nog steeds: alleen commerciële samenwerkingsverbanden kunnen de binnenvaartondernemer op lange termijn redden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer