Column: Lessen uit de geschiedenis

Ruud Filarski heeft een mooi standaardwerk geschreven over de geschiedenis van onze binnenvaart vanaf 1800. Een aanrader. Natuurlijk is de binnenvaart ouder, maar de laatste 200 jaar hebben de grootste wijzigingen plaatsgevonden. Vanaf de holle boomstam tot de tjalk op de Rijn heeft meer tijd gekost dan van tjalk tot moderne chemietanker. Toch moeten we ook de mogelijkheden van die oude schuiten niet onderschatten. De Romeinen kregen het voor elkaar om, dankzij de binnenvaart, hele steden uit de grond te stampen, schrijft columnist Bart Verkade.
Door Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk.

Toch zijn er delen in de wereld waar de binnenvaart al veel eerder op de kaart stond. De pyramiden in Egypte zijn gebouwd aan de oevers van de Nijl met materialen die vanaf de Boven-Nijl werden aangevoerd. Ik mocht onlangs een training geven aan een binnenvaartschool in Caïro en ik heb daar veel geleerd. Onder meer dat de voorsprong die je kunt hebben op binnenvaartgebied bepaald niet voor de eeuwigheid hoeft te zijn.
Mede als gevolg van de economische en politieke omstandigheden is de binnenvaart in Egypte momenteel slechts een kleine speler. De passagiersvaart heeft er gebloeid tot de snel verminderde politieke stabiliteit roet in het eten gooide. De vrachtvaart heeft potentie van de zeehavens tot aan Caïro, een stad met bijna 20 miljoen inwoners. Boven Caïro is de Nijl weliswaar nog duizenden kilometers lang (totale lengte 6650 kilometer), maar er is minder ‘hinterland’, zoals we achterland over heel de wereld noemen. Met dank aan onze Duitse vrienden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Column: Lessen uit de geschiedenis | Schuttevaer.nl

Column: Lessen uit de geschiedenis

Ruud Filarski heeft een mooi standaardwerk geschreven over de geschiedenis van onze binnenvaart vanaf 1800. Een aanrader. Natuurlijk is de binnenvaart ouder, maar de laatste 200 jaar hebben de grootste wijzigingen plaatsgevonden. Vanaf de holle boomstam tot de tjalk op de Rijn heeft meer tijd gekost dan van tjalk tot moderne chemietanker. Toch moeten we ook de mogelijkheden van die oude schuiten niet onderschatten. De Romeinen kregen het voor elkaar om, dankzij de binnenvaart, hele steden uit de grond te stampen, schrijft columnist Bart Verkade.
Door Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk.

Toch zijn er delen in de wereld waar de binnenvaart al veel eerder op de kaart stond. De pyramiden in Egypte zijn gebouwd aan de oevers van de Nijl met materialen die vanaf de Boven-Nijl werden aangevoerd. Ik mocht onlangs een training geven aan een binnenvaartschool in Caïro en ik heb daar veel geleerd. Onder meer dat de voorsprong die je kunt hebben op binnenvaartgebied bepaald niet voor de eeuwigheid hoeft te zijn.
Mede als gevolg van de economische en politieke omstandigheden is de binnenvaart in Egypte momenteel slechts een kleine speler. De passagiersvaart heeft er gebloeid tot de snel verminderde politieke stabiliteit roet in het eten gooide. De vrachtvaart heeft potentie van de zeehavens tot aan Caïro, een stad met bijna 20 miljoen inwoners. Boven Caïro is de Nijl weliswaar nog duizenden kilometers lang (totale lengte 6650 kilometer), maar er is minder ‘hinterland’, zoals we achterland over heel de wereld noemen. Met dank aan onze Duitse vrienden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer