Sociale partners praten over aangepaste pensioenregeling

Werkgevers- en werknemersorganisaties in de binnenscheepvaart (CBRB en BLN, Nautilus International en CNV Vakmensen) gaan begin 2015 in overleg over een aangepaste pensioenregeling voor de sector Rijn- en binnenvaart. De premie blijft in 2015 gelijk, het opbouwpercentage gaat beperkt omlaag.

  • Bedrijfspensioenfonds Rijn- en Binnenvaart staat er goed voor

Sociale partners bespreken in eerste instantie het onderzoek dat nodig is voor de aanpassing van de regeling. Ze hebben dat kenbaar gemaakt in een gezamenlijke brief aan het Bedrijfspensioenfonds (Bpf) voor de Rijn- en Binnenvaart, het fonds dat de regeling uitvoert. Nog niet duidelijk is wat de verandering precies gaat inhouden.

Opbouwpercentage

Verder hebben sociale partners afspraken gemaakt over de pensioenopbouw in 2015. Eerder heeft het Bpf aangegeven dat de pensioenopbouw nog maar in beperkte mate gefinancierd kan worden uit de reglementaire premie. Het zogeheten opbouwpercentage (1,57% in 2014) zou daarom in 2015 tot 1,3% moeten worden teruggebracht. Sociale partners hebben echter afgesproken dat de pensioenopbouw 1,45% zal bedragen. Dat is mogelijk door een aparte reserve uit het verleden aan te spreken.

In 2006 hebben sociale partners een pensioenakkoord gesloten waarin onder meer een tijdelijke extra premiebijdrage aan het Bpf is vastgelegd. Deze bijdrage is bestemd om het fondsvermogen te versterken, zodat de pensioenen weer kunnen worden geïndexeerd. In 2015, zo is nu afgesproken, zal een deel van deze bijdrage gebruikt worden om de pensioenopbouw te bekostigen.

Vermogen

Het vermogen van het Bedrijfspensioenfonds voor de Rijn- en Binnenvaart ontwikkelt zich positief. De dekkingsgraad per eind november 2014 is vastgesteld op 112,9%. Dat is een stijging ten opzichte van eind oktober 2014. Toen was de dekkingsgraad 110,0%. De dekkingsgraad per eind november is hoger dan de huidige vereiste dekkingsgraad van het pensioenfonds (112,1%).

‘Dat is goed nieuws, maar gerealiseerd moet worden dat sprake is van een momentopname’, waarschuwt het bestuur van het pensioenfonds. ‘Daarnaast treedt naar verwachting per 1 januari 2015 nieuwe pensioenwetgeving inwerking. De vereiste dekkingsgraad zal daardoor stijgen. Op dit moment is er geen aanleiding om aanvullende (herstel)maatregelen te nemen.’ (DvdM)

 

Sociale partners praten over aangepaste pensioenregeling | Schuttevaer.nl

Sociale partners praten over aangepaste pensioenregeling

Werkgevers- en werknemersorganisaties in de binnenscheepvaart (CBRB en BLN, Nautilus International en CNV Vakmensen) gaan begin 2015 in overleg over een aangepaste pensioenregeling voor de sector Rijn- en binnenvaart. De premie blijft in 2015 gelijk, het opbouwpercentage gaat beperkt omlaag.

  • Bedrijfspensioenfonds Rijn- en Binnenvaart staat er goed voor

Sociale partners bespreken in eerste instantie het onderzoek dat nodig is voor de aanpassing van de regeling. Ze hebben dat kenbaar gemaakt in een gezamenlijke brief aan het Bedrijfspensioenfonds (Bpf) voor de Rijn- en Binnenvaart, het fonds dat de regeling uitvoert. Nog niet duidelijk is wat de verandering precies gaat inhouden.

Opbouwpercentage

Verder hebben sociale partners afspraken gemaakt over de pensioenopbouw in 2015. Eerder heeft het Bpf aangegeven dat de pensioenopbouw nog maar in beperkte mate gefinancierd kan worden uit de reglementaire premie. Het zogeheten opbouwpercentage (1,57% in 2014) zou daarom in 2015 tot 1,3% moeten worden teruggebracht. Sociale partners hebben echter afgesproken dat de pensioenopbouw 1,45% zal bedragen. Dat is mogelijk door een aparte reserve uit het verleden aan te spreken.

In 2006 hebben sociale partners een pensioenakkoord gesloten waarin onder meer een tijdelijke extra premiebijdrage aan het Bpf is vastgelegd. Deze bijdrage is bestemd om het fondsvermogen te versterken, zodat de pensioenen weer kunnen worden geïndexeerd. In 2015, zo is nu afgesproken, zal een deel van deze bijdrage gebruikt worden om de pensioenopbouw te bekostigen.

Vermogen

Het vermogen van het Bedrijfspensioenfonds voor de Rijn- en Binnenvaart ontwikkelt zich positief. De dekkingsgraad per eind november 2014 is vastgesteld op 112,9%. Dat is een stijging ten opzichte van eind oktober 2014. Toen was de dekkingsgraad 110,0%. De dekkingsgraad per eind november is hoger dan de huidige vereiste dekkingsgraad van het pensioenfonds (112,1%).

‘Dat is goed nieuws, maar gerealiseerd moet worden dat sprake is van een momentopname’, waarschuwt het bestuur van het pensioenfonds. ‘Daarnaast treedt naar verwachting per 1 januari 2015 nieuwe pensioenwetgeving inwerking. De vereiste dekkingsgraad zal daardoor stijgen. Op dit moment is er geen aanleiding om aanvullende (herstel)maatregelen te nemen.’ (DvdM)