Column: Failliet of niet

De trend is gezet. Faillissementen zijn niet meer onmogelijk in de binnenvaart. De eerste veilingen zijn geweest en meestal werd het schip gekocht door de bank. Vanwege het gebrek aan kopers werd ook de minimumprijs die de bank van tevoren had bepaald niet gehaald. Dit betekent dat de bank de schepen voorlopig oplegt of ze onderhands probeert te verkopen. Dat stelt Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk en schrijft tweewekelijks een column voor Schuttevaer.

Er zijn nu twee scenario’s mogelijk. De partijen die nog niet failliet zijn realiseren zich dat het faillissementsspook geen illusie meer is, maar daadwerkelijk rondwaart in de binnenvaart. Dat zou ertoe kunnen leiden dat deze ondernemers hun prijzen gaan terugbrengen naar het niveau waarop ze kostendekkend kunnen varen. Vooralsnog zijn daar echter geen tekenen van. En zoals de najaarsstormen dit jaar wat uitblijven, blijft zelfs de traditionele najaarsrally van vrachtprijzen nog achter de horizon verborgen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Column: Failliet of niet | Schuttevaer.nl

Column: Failliet of niet

De trend is gezet. Faillissementen zijn niet meer onmogelijk in de binnenvaart. De eerste veilingen zijn geweest en meestal werd het schip gekocht door de bank. Vanwege het gebrek aan kopers werd ook de minimumprijs die de bank van tevoren had bepaald niet gehaald. Dit betekent dat de bank de schepen voorlopig oplegt of ze onderhands probeert te verkopen. Dat stelt Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk en schrijft tweewekelijks een column voor Schuttevaer.

Er zijn nu twee scenario’s mogelijk. De partijen die nog niet failliet zijn realiseren zich dat het faillissementsspook geen illusie meer is, maar daadwerkelijk rondwaart in de binnenvaart. Dat zou ertoe kunnen leiden dat deze ondernemers hun prijzen gaan terugbrengen naar het niveau waarop ze kostendekkend kunnen varen. Vooralsnog zijn daar echter geen tekenen van. En zoals de najaarsstormen dit jaar wat uitblijven, blijft zelfs de traditionele najaarsrally van vrachtprijzen nog achter de horizon verborgen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer