Column: Samen voor ons eigen

Jacobse en Van Es, twee typetjes van Van Kooten en De Bie, wisten het al. Het kan in je eigen belang zijn om schouder aan schouder te staan. Dat de binnenvaart hier niet in uitblinkt is oud nieuws. Door Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk.

Op dit moment wordt dan ook pijnlijk duidelijk wat de gevolgen zijn van onze individualistische inslag op een aantal essentiële plaatsen in onze sector. Het ontbreken van een CAO betekent bijvoorbeeld dat er op arbeidsvoorwaarden kan worden geconcurreerd. Dat resulteert in een steeds lager niveau van beloning en daarmee ook van vrachttarieven. Want het kan nog lager!

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Column: Samen voor ons eigen | Schuttevaer.nl

Column: Samen voor ons eigen

Jacobse en Van Es, twee typetjes van Van Kooten en De Bie, wisten het al. Het kan in je eigen belang zijn om schouder aan schouder te staan. Dat de binnenvaart hier niet in uitblinkt is oud nieuws. Door Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk.

Op dit moment wordt dan ook pijnlijk duidelijk wat de gevolgen zijn van onze individualistische inslag op een aantal essentiële plaatsen in onze sector. Het ontbreken van een CAO betekent bijvoorbeeld dat er op arbeidsvoorwaarden kan worden geconcurreerd. Dat resulteert in een steeds lager niveau van beloning en daarmee ook van vrachttarieven. Want het kan nog lager!

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer