‘WSP mag niet op MarineTraffic kijken’

Het wel voeren van blauwe kegels zonder die in AIS in te voeren kan worden bekeurd met een Verwarnung, een waarschuwingsboete van 35 euro.

WSP mag niet op MarineTraffic kijken

Dat ondervond de bemanning van het containerschip Covano. Volgens Bureau Telematica Binnenvaart mocht de Wasserschutzpolizei (WSP) de boete echter niet geven. ‘De mannen van de politieboot kwamen in Mainz aan boord met de mededeling dat we met twee blauwe kegels aan het varen waren die niet in de AIS stonden’, zegt scheepseigenaar Sietse van der Hoeff.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Meneer Danser,

    Droom maar lekker verder met: MET elkaar, als dat zo was, dan hadden wij niet van die belabberde vrachtprijzen gehad!

    Je eigen bond heeft ook zijn rug niet recht gehouden, met betrekking tot de privacy, ondanks ze eerst ook dat eerst goed geregeld wilde zien!

    Fijne dag verder,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Ik lees hier, –bevrachters kunnen op MT kijken waar de schepen zijn—
    Maar dat kunnen wij toch ook?? Wie let je, om de buurman in de buurt te bellen. Voor MET elkaar een reis aan te nemen.

    In de begin periode heb ik wel eens gezegd tegen KSV– Wij schippers zouden niet aansprakelijk moeten zijn wat de transponder uitzend—
    Dat vonden zie niet nodig, want het ging ALLEEN betreft positie en snelheid, ja en nu …..??

    Geplaatst door: H Danser op
  • Meneer van Vijven,

    Goed en beproefd? Hoezo dan zoveel uitval, hetgeen wat met de stroom eraf halen vaak wel weer verholpen is. Ik heb er al drie nieuwe antennes op gekregen in twee jaar tijd.

    Het word nu zo gebracht dat je feitelijks en dat is in andere landen zo niet meer mag en kan varen zonder AIS signaal.

    Dan vraag ik mij af wat hebben we voor het AIS tijdperk gedaan! gelegen of zo?

    Over privacy gesproken ik zet mijn AIS twee dagen voor ik op vakantie gaat uit, puur uit inbraak preventie.
    Bovendien zou het eerst geregeld zijn eer KVS en BLN ermee zouden instemmen, er is niets geregeld omtrent privacy, maar toch ingestemd.

    Men had er ook voor kunnen kiezen dat het bereik maar 4 kilometer is dat scheelt ook al.

    Ik vind AIS ook wel handig hoor, dan kan ik mijn Cummins op de plaat draaien om eerder bij een sluis te zijn dan mijn buurman. Haha.

    Ik ben ook niet tegen een AIS maar wel tegen de verplichting

    En over hulpdiensten wil ik het volgende kwijt.
    Als je het goed bekijkt hoe vaak je aan afgesloten terrein ligt, waar een hulpdienst niet snel bij je kan komen, mag dit ook wel eens veranderd worden. Daar helpt een AIS ook niets aan, maar daar hoor je niemand over!

    Fijn weekend,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • AIS is een goed en beproeft identificatie middel, en geen navigatie middel, dus ook geen verlengstuk van de radar!
    Een goede herkenbaarheid (zeker in de mist) is belangrijk, scheelt een hoop onnodig gezeur over de VHF, dus “bijna” geen miscommunicatie meer.

    Dat gel.l over privacy is niet meer van deze tijd, kijk liever naar de voordelen, zoals: makkelijk vindbaar voor de hulpdiensten.

    On topic:
    Wat is het bezwaar om de gevaarsclasse te vermelden?

    Geplaatst door: J Van Vijven op
  • Vul gewoon een bics via internet in, hier ziet alleen de vaarwegbeheerder de gegevens op zijn scherm komen

    Ziet niemand, hoort ook niemand bij melding van een sluis of grenspassage jou gegevens, en laat vervolgens de AIS velden gewoon leeg.
    Er mogen immers geen verkeerde gegevens via de AIS naar buiten komen.
    Dus leeg laten die zooi.
    Gr. Sjaak

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • ik kan op marinetraffic niet zien of iemand 2 kegels heeft. wel op tresco 1 kegel dan. dan word het schip rood.
    ongeveer 20% van de zandschepen hebben volgen hun ais 1 kegel in 😉
    meneer van buren u hoeft niet aan de AIS kast te komen. als u uw tresco reisplanning maakt. (verplicht volgens Ebis) dan worden die gegevens gelijk van tresco naar de ais doorgegeven.
    Dat U iets ouder bent en niet meer zo geïnteresseerd in die moderne rotzooi, is niet zo erg, Maar inmiddels krijg ik zelf ook steeds minder zin 😉

    Geplaatst door: J.G.J. van Maren op
  • Dit zat er gewoon al een paar jaar geleden in.
    Met overheid subsidies (lees hiervoor bedreigingen over toekomstige verplichting)is de binnenvaart aan de hand van opgedane ervaringen ervaringen door de overheid (CCR ook zo’n orgaan) met de zeevaart, de binnenvaart zogenaamd een worst voorgehouden.
    Wie gelooft er nu, dat een simpele overheidsdienaar met minimaal 5 beeldschermen voor zich, een hiervoor ingewikkeld ontwikkeld programma van de overheid gaat gebruiken, terwijl op marine traffic.com gewoon alle informatie te verkrijgen is ?
    Dat is nu juist waar de media zich de afgelopen weken weer op heeft gestort met allerlei kamer commissies, de overheid geeft onnodig en teveel uit aan ICT
    Voor binnenvaartschippers een mooie navigatie hulp als ze varen(kan ook om een bocht kijken hetgeen een radar niet doet)vervolgens gewoon in de voeding een aan/uit knopje monteren en Marine traffic.com raakt vanzelf van slag af.
    Bespaart ook 12,5 A volgens eerdere reacties en zo nodig ook een aansluiting op de wal stroom.

    Geplaatst door: R. van den Boogaard op
  • Ik herinner mij nog dat ik een jaar of 8/9 geleden in Antwerpen op een vergadering ben geweest, waar door allerlei overheidsdienaren werd gepredikt dat de gegevens van AIS niet voor handhaving en commercieel zouden worden gebruikt. Intussen weten we dat iedere bevrachter en terminal voor Marine Traffic ligt te gapen. Er wordt zelfs bijgehouden hoelang je ergens legt. Ook mensen die wat te verkopen hebben stappen zo aan boord. Ja ze hadden ons zien leggen op internet. AIS was zo makkelijk voor het schutten, kregen wij toen in Antwerpen te horen. Als je nu bij een sluis komt en 3000 meter voordat je er bent roept, is het antwoordt bent U niet een beetje ver weg. Laten we het dan nog maar niet over sluisplanning praten via AIS. Dit plan lijkt aan als kanten, te mislukken. Wij hebben een gratis AIS. Ja, ik ben erin getrapt. Volgens de wet, schijnt de installateur mij ook een cursus bediening hebben moeten geven. Dus niet. Het enigste wat hij mij verteld heeft, dat wij gratis rotzooi hebben gekregen. De hele AIS apparatuur is weg getimmerd. Niemand heeft mij ooit verteld dat ik iets in zou moeten voeren. Ik weet dus absoluut niet hoe het ding werkt. Het enigste wat ik wel weet is dat de AIS minimaal eens per 2 weken moet worden reset. Zal dat met die rotzooi te maken hebben?

    Geplaatst door: H van Buren op
  • @ Daan Boere,

    Tja, dankzij de openbare media kan ik mijn ongenoegen spuien.
    Als ik de verplichting van de AIS bekijken en wat ik moet uithalen als dat storingsgevoelige ding kapot is lijkt het of ik de afgelopen 31 jaar niet heb gevaren en zonder AIS niet meer kan varen.
    Qua milieu besparing is ook een zoet houdertje, voor als u het nog niet wist 12,5 ampère per uur.
    Als ik hem in het weekend niet uitzet ben ik verplicht walstroom te nemen of een generator te laten draaien.
    Wat is milieu bewuster?
    En ik wil de voorstanders wel horen als er steeds een techneut aan boord moet komen of je word stil gelegd.

    Waar ik over kan zeuren is het huisvuil, heeft u al een abonnement?
    Ik niet ik ga geen 23 euro per zakje betalen!

    Een fijn weekend,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • @Daan Boere,
    Als een overheid een systeem invoert en daarbij toezegt de privacy te waarborgen door te voorkomen dat AIS-gegevens door derden kan worden ingezien, is in de situatie nu dat de privacy niet gewaarborgd is. Websites als marinetraffic zijn illegaal. Dat de overheid niet kan/wil handhaven verandert daar niks aan.

    Zolang er niet op papier staat dat de WSP het geconstateerd op basis van een website, heb je niet veel om bij een rechter te brengen. Ik dacht dat dat uberhaupt niet mogelijk was bij een Verwarnung. De schipper had het erop aan moeten laten komen als er sprake is van onrechtmatige bewijslast.

    De Verwarnung zelf lijkt me trouwens terecht. Want, de ingevulde gegevens op de AIS transponder (ook de vrijwillige) moet ten allen tijde correct zijn. De Duitsers doen daar op handhaven.

    Geplaatst door: R. Breedveld op
  • Ais is een prima iets en prettig in gebruik. Als je niets te verbergen hebt hoef je je ook geen zorgen te maken! En je privacy geschonden? Met alle sociale media en locaties via telefoon is privacy naar een andere level gebracht. We leven in 2014! En voor meneer P.Bennik; U bent echt altijd negatief en hebt overal wat op aan te merken! U lijkt meer op een (zeur) piet!

    Geplaatst door: Daan Boere op
  • Hahaha de politie is door de mand gevallen.
    Nu een blauwe kegel, maar zo meteen snelheid en andere zaken zoals vaartijd.
    Ach hoe was het ook alweer gesteld met onze privacy.
    Eigenlijk is het een vorm van discriminatie, onze vrijheid word ons af gepakt.
    Wij weten niet waar het werk zit, maar de verlader / bevrachter weet wel waar de schepen zitten!!!
    Kortom afschaffen die AIS met 20% fout meldingen.

    Een tegenstander van AIS verplichting

    Geplaatst door: Piet Bennik op

Reageer

‘WSP mag niet op MarineTraffic kijken’ | Schuttevaer.nl

‘WSP mag niet op MarineTraffic kijken’

Het wel voeren van blauwe kegels zonder die in AIS in te voeren kan worden bekeurd met een Verwarnung, een waarschuwingsboete van 35 euro.

WSP mag niet op MarineTraffic kijken

Dat ondervond de bemanning van het containerschip Covano. Volgens Bureau Telematica Binnenvaart mocht de Wasserschutzpolizei (WSP) de boete echter niet geven. ‘De mannen van de politieboot kwamen in Mainz aan boord met de mededeling dat we met twee blauwe kegels aan het varen waren die niet in de AIS stonden’, zegt scheepseigenaar Sietse van der Hoeff.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Meneer Danser,

    Droom maar lekker verder met: MET elkaar, als dat zo was, dan hadden wij niet van die belabberde vrachtprijzen gehad!

    Je eigen bond heeft ook zijn rug niet recht gehouden, met betrekking tot de privacy, ondanks ze eerst ook dat eerst goed geregeld wilde zien!

    Fijne dag verder,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • Ik lees hier, –bevrachters kunnen op MT kijken waar de schepen zijn—
    Maar dat kunnen wij toch ook?? Wie let je, om de buurman in de buurt te bellen. Voor MET elkaar een reis aan te nemen.

    In de begin periode heb ik wel eens gezegd tegen KSV– Wij schippers zouden niet aansprakelijk moeten zijn wat de transponder uitzend—
    Dat vonden zie niet nodig, want het ging ALLEEN betreft positie en snelheid, ja en nu …..??

    Geplaatst door: H Danser op
  • Meneer van Vijven,

    Goed en beproefd? Hoezo dan zoveel uitval, hetgeen wat met de stroom eraf halen vaak wel weer verholpen is. Ik heb er al drie nieuwe antennes op gekregen in twee jaar tijd.

    Het word nu zo gebracht dat je feitelijks en dat is in andere landen zo niet meer mag en kan varen zonder AIS signaal.

    Dan vraag ik mij af wat hebben we voor het AIS tijdperk gedaan! gelegen of zo?

    Over privacy gesproken ik zet mijn AIS twee dagen voor ik op vakantie gaat uit, puur uit inbraak preventie.
    Bovendien zou het eerst geregeld zijn eer KVS en BLN ermee zouden instemmen, er is niets geregeld omtrent privacy, maar toch ingestemd.

    Men had er ook voor kunnen kiezen dat het bereik maar 4 kilometer is dat scheelt ook al.

    Ik vind AIS ook wel handig hoor, dan kan ik mijn Cummins op de plaat draaien om eerder bij een sluis te zijn dan mijn buurman. Haha.

    Ik ben ook niet tegen een AIS maar wel tegen de verplichting

    En over hulpdiensten wil ik het volgende kwijt.
    Als je het goed bekijkt hoe vaak je aan afgesloten terrein ligt, waar een hulpdienst niet snel bij je kan komen, mag dit ook wel eens veranderd worden. Daar helpt een AIS ook niets aan, maar daar hoor je niemand over!

    Fijn weekend,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • AIS is een goed en beproeft identificatie middel, en geen navigatie middel, dus ook geen verlengstuk van de radar!
    Een goede herkenbaarheid (zeker in de mist) is belangrijk, scheelt een hoop onnodig gezeur over de VHF, dus “bijna” geen miscommunicatie meer.

    Dat gel.l over privacy is niet meer van deze tijd, kijk liever naar de voordelen, zoals: makkelijk vindbaar voor de hulpdiensten.

    On topic:
    Wat is het bezwaar om de gevaarsclasse te vermelden?

    Geplaatst door: J Van Vijven op
  • Vul gewoon een bics via internet in, hier ziet alleen de vaarwegbeheerder de gegevens op zijn scherm komen

    Ziet niemand, hoort ook niemand bij melding van een sluis of grenspassage jou gegevens, en laat vervolgens de AIS velden gewoon leeg.
    Er mogen immers geen verkeerde gegevens via de AIS naar buiten komen.
    Dus leeg laten die zooi.
    Gr. Sjaak

    Geplaatst door: J. van Wijk op
  • ik kan op marinetraffic niet zien of iemand 2 kegels heeft. wel op tresco 1 kegel dan. dan word het schip rood.
    ongeveer 20% van de zandschepen hebben volgen hun ais 1 kegel in 😉
    meneer van buren u hoeft niet aan de AIS kast te komen. als u uw tresco reisplanning maakt. (verplicht volgens Ebis) dan worden die gegevens gelijk van tresco naar de ais doorgegeven.
    Dat U iets ouder bent en niet meer zo geïnteresseerd in die moderne rotzooi, is niet zo erg, Maar inmiddels krijg ik zelf ook steeds minder zin 😉

    Geplaatst door: J.G.J. van Maren op
  • Dit zat er gewoon al een paar jaar geleden in.
    Met overheid subsidies (lees hiervoor bedreigingen over toekomstige verplichting)is de binnenvaart aan de hand van opgedane ervaringen ervaringen door de overheid (CCR ook zo’n orgaan) met de zeevaart, de binnenvaart zogenaamd een worst voorgehouden.
    Wie gelooft er nu, dat een simpele overheidsdienaar met minimaal 5 beeldschermen voor zich, een hiervoor ingewikkeld ontwikkeld programma van de overheid gaat gebruiken, terwijl op marine traffic.com gewoon alle informatie te verkrijgen is ?
    Dat is nu juist waar de media zich de afgelopen weken weer op heeft gestort met allerlei kamer commissies, de overheid geeft onnodig en teveel uit aan ICT
    Voor binnenvaartschippers een mooie navigatie hulp als ze varen(kan ook om een bocht kijken hetgeen een radar niet doet)vervolgens gewoon in de voeding een aan/uit knopje monteren en Marine traffic.com raakt vanzelf van slag af.
    Bespaart ook 12,5 A volgens eerdere reacties en zo nodig ook een aansluiting op de wal stroom.

    Geplaatst door: R. van den Boogaard op
  • Ik herinner mij nog dat ik een jaar of 8/9 geleden in Antwerpen op een vergadering ben geweest, waar door allerlei overheidsdienaren werd gepredikt dat de gegevens van AIS niet voor handhaving en commercieel zouden worden gebruikt. Intussen weten we dat iedere bevrachter en terminal voor Marine Traffic ligt te gapen. Er wordt zelfs bijgehouden hoelang je ergens legt. Ook mensen die wat te verkopen hebben stappen zo aan boord. Ja ze hadden ons zien leggen op internet. AIS was zo makkelijk voor het schutten, kregen wij toen in Antwerpen te horen. Als je nu bij een sluis komt en 3000 meter voordat je er bent roept, is het antwoordt bent U niet een beetje ver weg. Laten we het dan nog maar niet over sluisplanning praten via AIS. Dit plan lijkt aan als kanten, te mislukken. Wij hebben een gratis AIS. Ja, ik ben erin getrapt. Volgens de wet, schijnt de installateur mij ook een cursus bediening hebben moeten geven. Dus niet. Het enigste wat hij mij verteld heeft, dat wij gratis rotzooi hebben gekregen. De hele AIS apparatuur is weg getimmerd. Niemand heeft mij ooit verteld dat ik iets in zou moeten voeren. Ik weet dus absoluut niet hoe het ding werkt. Het enigste wat ik wel weet is dat de AIS minimaal eens per 2 weken moet worden reset. Zal dat met die rotzooi te maken hebben?

    Geplaatst door: H van Buren op
  • @ Daan Boere,

    Tja, dankzij de openbare media kan ik mijn ongenoegen spuien.
    Als ik de verplichting van de AIS bekijken en wat ik moet uithalen als dat storingsgevoelige ding kapot is lijkt het of ik de afgelopen 31 jaar niet heb gevaren en zonder AIS niet meer kan varen.
    Qua milieu besparing is ook een zoet houdertje, voor als u het nog niet wist 12,5 ampère per uur.
    Als ik hem in het weekend niet uitzet ben ik verplicht walstroom te nemen of een generator te laten draaien.
    Wat is milieu bewuster?
    En ik wil de voorstanders wel horen als er steeds een techneut aan boord moet komen of je word stil gelegd.

    Waar ik over kan zeuren is het huisvuil, heeft u al een abonnement?
    Ik niet ik ga geen 23 euro per zakje betalen!

    Een fijn weekend,

    Geplaatst door: Piet Bennik op
  • @Daan Boere,
    Als een overheid een systeem invoert en daarbij toezegt de privacy te waarborgen door te voorkomen dat AIS-gegevens door derden kan worden ingezien, is in de situatie nu dat de privacy niet gewaarborgd is. Websites als marinetraffic zijn illegaal. Dat de overheid niet kan/wil handhaven verandert daar niks aan.

    Zolang er niet op papier staat dat de WSP het geconstateerd op basis van een website, heb je niet veel om bij een rechter te brengen. Ik dacht dat dat uberhaupt niet mogelijk was bij een Verwarnung. De schipper had het erop aan moeten laten komen als er sprake is van onrechtmatige bewijslast.

    De Verwarnung zelf lijkt me trouwens terecht. Want, de ingevulde gegevens op de AIS transponder (ook de vrijwillige) moet ten allen tijde correct zijn. De Duitsers doen daar op handhaven.

    Geplaatst door: R. Breedveld op
  • Ais is een prima iets en prettig in gebruik. Als je niets te verbergen hebt hoef je je ook geen zorgen te maken! En je privacy geschonden? Met alle sociale media en locaties via telefoon is privacy naar een andere level gebracht. We leven in 2014! En voor meneer P.Bennik; U bent echt altijd negatief en hebt overal wat op aan te merken! U lijkt meer op een (zeur) piet!

    Geplaatst door: Daan Boere op
  • Hahaha de politie is door de mand gevallen.
    Nu een blauwe kegel, maar zo meteen snelheid en andere zaken zoals vaartijd.
    Ach hoe was het ook alweer gesteld met onze privacy.
    Eigenlijk is het een vorm van discriminatie, onze vrijheid word ons af gepakt.
    Wij weten niet waar het werk zit, maar de verlader / bevrachter weet wel waar de schepen zitten!!!
    Kortom afschaffen die AIS met 20% fout meldingen.

    Een tegenstander van AIS verplichting

    Geplaatst door: Piet Bennik op

Reageer