Column: ‘Kentekenregistratie’ voor schepen

‘Big data’ is de nieuwe trend. Wat een bovenmaats containerschip voor de crisis was is nu ‘big data’. Met als voordeel dat je er eigenlijk nooit teveel van kunt hebben. Maar wel te weinig. En dat is het punt. Als de binnenvaart voor de crisis had beschikt over meer informatie, die zogenoemde ‘big data’, dan hadden we nu waarschijnlijk minder bovenmaatse schepen gehad. Dat stelt Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk en schrijft tweewekelijks een column voor Schuttevaer.

Toen onlangs bleek dat een grote elektronicaketen in zijn winkels informatie verzamelde over het winkelgedrag van zijn klanten door hen via hun smartphones in de winkel te volgen, was het land echter te klein. Big data-verzamelen over onze onwetende ruggen gaat blijkbaar over de rand van onze tolerantiegrens.
Wat dat betreft doet de IVR het heel netjes. Zij stuurt gewoon een bericht de wereld in waarin zij scheepseigenaren verzoekt hun gegevens in de grote databank van de IVR te checken en aan te vullen. Niks stiekem gedoe. En toch heb ik er bezwaar tegen. Niet tegen het verzamelen van die informatie op zich. Het werd hoog tijd dat er meer aandacht komt voor het verzamelen van informatie over onze vloot. Al was het maar om meer inzicht in onze vervoerscapaciteit te hebben. Want dat is voor elke ondernemer die voor een investeringsbeslissing staat relevant.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Column: ‘Kentekenregistratie’ voor schepen | Schuttevaer.nl

Column: ‘Kentekenregistratie’ voor schepen

‘Big data’ is de nieuwe trend. Wat een bovenmaats containerschip voor de crisis was is nu ‘big data’. Met als voordeel dat je er eigenlijk nooit teveel van kunt hebben. Maar wel te weinig. En dat is het punt. Als de binnenvaart voor de crisis had beschikt over meer informatie, die zogenoemde ‘big data’, dan hadden we nu waarschijnlijk minder bovenmaatse schepen gehad. Dat stelt Bart Verkade, bedrijfseconoom en schipper. Hij combineert het varen met een adviespraktijk en schrijft tweewekelijks een column voor Schuttevaer.

Toen onlangs bleek dat een grote elektronicaketen in zijn winkels informatie verzamelde over het winkelgedrag van zijn klanten door hen via hun smartphones in de winkel te volgen, was het land echter te klein. Big data-verzamelen over onze onwetende ruggen gaat blijkbaar over de rand van onze tolerantiegrens.
Wat dat betreft doet de IVR het heel netjes. Zij stuurt gewoon een bericht de wereld in waarin zij scheepseigenaren verzoekt hun gegevens in de grote databank van de IVR te checken en aan te vullen. Niks stiekem gedoe. En toch heb ik er bezwaar tegen. Niet tegen het verzamelen van die informatie op zich. Het werd hoog tijd dat er meer aandacht komt voor het verzamelen van informatie over onze vloot. Al was het maar om meer inzicht in onze vervoerscapaciteit te hebben. Want dat is voor elke ondernemer die voor een investeringsbeslissing staat relevant.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer