Imperial en Deutsche Binnenreederei uit BDB

De Deutsche Binnenreederei (DBR) en Imperial Shipping Holding hebben het lidmaatschap van het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffart (BDB) per 1 januari 2014 opgezegd. Het verouderde contributiestelsel en ontevredenheid over de belangenbehartiging zouden de achterliggende redenen zijn. Dat kost het BDB naar verluidt een vijfde van de contributie-inkomsten.

Volgens de DBR (800 vaartuigen, 400.000 ton laadvermogen) behartigt het BDB de belangen van de binnenscheepvaart niet krachtig genoeg. In een persverklaring van de DBR van 10 december worden als redenen genoemd de houding van het BDB tijdens de stakingen van de WSV-medewerkers gedurende de afgelopen zomer en onvoldoende inzet rond de verbetering van de bevaarbaarheid van de Elbe.

Economisch

Het BDB heeft verbaasd gereageerd op de opzegging en verwijst daarbij naar een brief van juni van dit jaar van de DBR waarin een andere reden voor de opzegging wordt genoemd. De economische situatie van het bedrijf zou de aanleiding zijn.

In de aangetekende brief van 20 juni schrijven de directieleden Dr. Dorota Dziedzic en Piotr Pawloswski: ‘Zoals we al in april 2013 hebben meegedeeld is het ons om economische redenen niet mogelijk de volledige contributie te betalen. Aan een verzoek om een verlaging is niet tegemoet gekomen, zodat we jammer genoeg van het lidmaatschap moeten afzien. Mochten de economische omstandigheden zich verbeteren zijn wij graag bereid weer lid van het BDB te worden. We hopen ook in de tussentijd met u te kunnen samenwerken.’

Stakingen

In het bericht van 10 december stelt Pawlowski: ‘Gedurende de grote stakingen bij de sluizen hadden we meer ondersteuning van het BDB verwacht in de rol van spreekbuis van de Duitse binnenscheepvaart‘. En over de inbreng in de kwestie rond de Elbe stelt hij: ‘Het BDB is er niet in geslaagd het belang van de bevaarbaarheid van de Elbe bij de overheid duidelijk over te brengen.’
Woordvoerder Jens Schwanen van het BDB zegt dat die uitspraken niet kloppen. ‘In de eerste plaats omdat zoals u kunt zien, de brief over de opzegging al in juni is binnengekomen nadat er in april al over de zaak werd gesproken, terwijl de stakingen van de sluiswachters pas op 8 juli is begonnen. En wat de Elbe betreft, het BDB heeft zich in 2011 en 2012 actief bezig gehouden met de opstelling van een overall concept voor de Elbe en daarbij actief en succesvol de positie van de scheepvaart tegenover de regering en het parlement verdedigd.’

Schwanen wil niet zeggen hoe hoog de jaarlijkse bijdrage van de DBR is en houdt het op ‘een laag bedrag van vijf cijfers’.

Imperial

Imperial had in 2012 al een aantal dochterondernemingen (Lehnkering Reederei, Lehnkering Rhein-Fracht en NVG) afgemeld en was alleen nog BDB-lid met het moederbedrijf Imperial Shipping Group. De contributie was al flink gereduceerd, maar nog steeds was Imperial de grootste betaler bij BDB. Bovendien verlaat met Imperial nu ook één van de oprichters (Haniel Reederei) de Duitse binnenvaartbrancheorganisatie. (WdN)