Overheid gaat kleine schip niet redden

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu vindt de binnenvaart een economisch kwetsbare sector, maar trekt daaruit niet de conclusie dat de vrije markt niet werkt. Dat antwoordde zij vorige week op Kamervragen van Farshad Bashir (SP).

Minister beantwoordt Kamervragen over ING-rapport

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Beste 67 meter,vaar toch liever met een leuke dame,dan met een van het manlijk geslacht.Tja,als je op mannen valt,ligt dat natuurlijk anders!En die dame kan je natuurlijk ook netjes betalen.

    Geplaatst door: Martin op
  • J.S. schreef:
    Noem nu eens een heel goede reden waarom de kleine schepen van nu daar niet gaan belanden? en dan niet komen met: “ze zijn onmisbaar” want dat waren die andere schepen ook in hun tijd.

    Als er geen enkele reden was, waarom toename van het wegverkeer niet toe te juichen was, had je tenminste EEN punt. Daar werd voorheen niet naar gekeken, lading moest op het allerlaatste moment besteld kunnen worden en dan liefst bijna gratis ingepakt en met een strikje bij de klant gisteren nog afgeleverd worden. De laatste tien jaar worden er toch langzaam steeds meer mensen verstandig. En als het wegvervoer alle externe kosten, incl. verkeersslachtoffers en uitval wegens herstel in rekening gebracht zou krijgen, was de kleine binnenvaart met een driedubbel zo hoog tarief nog concurrerend.

    ASV-lid.

    Geplaatst door: ASV-lid op
  • “doet er niet toe” Je zou eens moeten praten met een gemiddeld vrachtwagenbedrijf, of chauffeur die voor zich zelf rijdt. Kijken hoe moeiteloos die aanpassing gaat naar euro 6. Die gasten rijden net zo goed tegen of onder de kostprijs. Nog niet zo lang geleden hebben ze een vrachtwagen aangekocht die aan de euro 5 norm voldoet of euro 6 dient zich al weer aan. Op zich geen probleem al heb je, je vrachtwagen in 2 tot 3 jaar terug verdient, maar dat valt toch een beetje tegen. Waarschijnlijk moeten ze de euro 5 vrachtwagens verkopen naar oost Europa die er vervolgens hier weer lekker mee komen rijden onder de prijs van de Nederlandse chauffeurs. Nee, dan heb je het voor elkaar als wegvervoer. Dit land gaat economisch te gronde door zijn “braafste jongetje van de klas politiek” op milieu of wat voor gebied dan ook.

    Geplaatst door: M. Smitsman op
  • Het zou ook eens schelen als mensen varen niet als hobby zou zien, maar als werk. Er worden schepen gebouwd met alle luxe van de wereld met allerlei glimmende stukjes rvs waarmee je geen stuiver extra verdiend. Menig schip kan onderhand voor een miljoen goedkoper gebouwd kunnen worden, maar liever blijft iedereen zeuren over hoe slecht anderen het doen voor ons.

    Geplaatst door: Geen hobby boer. op
  • Geweldig hoe deze nog kleine binnenvaartbond met zoveel visie zich inzet voor de marktpositie van de binnenvaartondernemer.
    Geen van de andere bonden houd zich daar mee bezig. Ze maken zich totaal niet druk over ons inkomen.En toch vind ik dit als ondernemer het belangrijkste wat er is.
    Alles staat of valt hier mee als het gaat over je bedrijf. Wat is je bedrijf nu waard als deze geen marktposite heeft, niets toch.

    De overige bonden maken zich alleen druk over ons imago, met certificaten, awards en nu weer b.v. met het havengeld van Rotterdam ( hoe verzin je het ). Natuurlijk is imago belangrijk, maar als het geen geld oplevert en alleen maar meer papieren onzin of extra werk sla je de plank wel mis. Als je het over het ondernemen hebt tenminste.

    Geplaatst door: Binnenvaartreder op
  • De binnenvaart is arrogant en gemakzuchtig. Het BVB verkoopt dag in dag uit klink en klare onzin over de vermeende milieuvriendelijkheid van de bedrijfstak. De kleine binnenvaart kan het allang niet meer winnen van het wegvervoer dat in 2014 al aan Euro norm 6(!) zit en zich bovendien moeiteloos aanpast aan milieuzones e.d. De binnenvaart schreeuwt moord en brand als havens een toeslag invoeren voor schepen die de -technisch allang achterhaalde- CCR2 norm niet halen. De kleinere binnenvaart kan de tarieven van het wegvervoer niet meer aan. Conclusie: stoppen met huilen over omdat de minister niet snapt dat ze de schippers moet helpen omdat ze calimero’s in de grote boze wereld zijn. Het echte probleem zit bij de schippers die niet met hun tijd en de vraag van hun klanten zijn mee gegaan en alleen maar defensief lijken te kunnen reageren.

    Geplaatst door: Doet er niet toe op
  • J.S. het laatste ben ik met je eens,de idealen an tegenwoordig zijn nog groter,nog goedkoper,we hoeven toch niet af te lossen krijg een uitkering van de gemeente, varen voor een tarief per ton waar een klein schip zijn touwen nog niet voor los gooi, dat zijn de idealen van tegenwoordig

    Geplaatst door: Henk op
  • Het verleden heeft de toekomst van het klein schip al meerdere aangetoond.
    Nu lijken sommigen echt te denken dat het deze keer anders zal gaan,waarom?

    ASV en gelijk denkende: Waar zijn de pramen,vletten,klippers,beurtschepen,luxe motors enz.
    Allemaal hadden ze hun eigen afzetmarkt en specifiek vaargebied waar ze voor gebouwd waren en ooit onmisbaar,maar waar zijn ze nu?
    Juist,in het museum!

    Noem nu eens een heel goede reden waarom de kleine schepen van nu daar niet gaan belanden? en dan niet komen met: “ze zijn onmisbaar” want dat waren die andere schepen ook in hun tijd.

    En begrijp me niet verkeerd,ik gun jullie je schip en markt en een goede boterham en deze vraag is niet uit ergernis of afgunst geplaatst,maar heb zo wel mn vragen bij jullie idealen.

    Geplaatst door: J.S. op
  • En waarom moet er zonodig een meid gevonden worden die meevaart? Zodat er een loon minder betaald kan worden? En de schuld van alle problemen maar bij de banken en overheid neerleggen…

    Geplaatst door: 67 meter op
  • Kortom,we kunnen rustig verder de kleine schepen laten slopen! En na ons de zondvloed,een gedachte die al een tijd geleden bij me opkwam. En de grote veevoedersector bouwt er nog wel een paar duwbakjes bij. Partijen wat groter maken,en klaar is Kees !Paar vrachtwagens erbij,voor wat kleinere klanten.En bovendien,de opvolging ligt op z,n gat.De jonge schipper vindt maar moeilijk een meid,die graag meevaart.

    Geplaatst door: Martin op
  • Haha. Die ASV. Kleine dappere rebellen.

    Geplaatst door: Piet op
  • Reactie van de Algemeene Schippersvereeniging op de beantwoording van Kamervragen van het lid Bashir (SP) over de analyse van ING Economisch Bureau over de binnenvaart door de minister, mevrouw Schultz.
    [ De reactie zelf – vele malen langer dan het in de huisregels aangegeven maximum – is als bijlage in het bericht opgenomen. Redactie Schuttevaer ]

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op

Reageer

Overheid gaat kleine schip niet redden | Schuttevaer.nl

Overheid gaat kleine schip niet redden

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu vindt de binnenvaart een economisch kwetsbare sector, maar trekt daaruit niet de conclusie dat de vrije markt niet werkt. Dat antwoordde zij vorige week op Kamervragen van Farshad Bashir (SP).

Minister beantwoordt Kamervragen over ING-rapport

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • Beste 67 meter,vaar toch liever met een leuke dame,dan met een van het manlijk geslacht.Tja,als je op mannen valt,ligt dat natuurlijk anders!En die dame kan je natuurlijk ook netjes betalen.

    Geplaatst door: Martin op
  • J.S. schreef:
    Noem nu eens een heel goede reden waarom de kleine schepen van nu daar niet gaan belanden? en dan niet komen met: “ze zijn onmisbaar” want dat waren die andere schepen ook in hun tijd.

    Als er geen enkele reden was, waarom toename van het wegverkeer niet toe te juichen was, had je tenminste EEN punt. Daar werd voorheen niet naar gekeken, lading moest op het allerlaatste moment besteld kunnen worden en dan liefst bijna gratis ingepakt en met een strikje bij de klant gisteren nog afgeleverd worden. De laatste tien jaar worden er toch langzaam steeds meer mensen verstandig. En als het wegvervoer alle externe kosten, incl. verkeersslachtoffers en uitval wegens herstel in rekening gebracht zou krijgen, was de kleine binnenvaart met een driedubbel zo hoog tarief nog concurrerend.

    ASV-lid.

    Geplaatst door: ASV-lid op
  • “doet er niet toe” Je zou eens moeten praten met een gemiddeld vrachtwagenbedrijf, of chauffeur die voor zich zelf rijdt. Kijken hoe moeiteloos die aanpassing gaat naar euro 6. Die gasten rijden net zo goed tegen of onder de kostprijs. Nog niet zo lang geleden hebben ze een vrachtwagen aangekocht die aan de euro 5 norm voldoet of euro 6 dient zich al weer aan. Op zich geen probleem al heb je, je vrachtwagen in 2 tot 3 jaar terug verdient, maar dat valt toch een beetje tegen. Waarschijnlijk moeten ze de euro 5 vrachtwagens verkopen naar oost Europa die er vervolgens hier weer lekker mee komen rijden onder de prijs van de Nederlandse chauffeurs. Nee, dan heb je het voor elkaar als wegvervoer. Dit land gaat economisch te gronde door zijn “braafste jongetje van de klas politiek” op milieu of wat voor gebied dan ook.

    Geplaatst door: M. Smitsman op
  • Het zou ook eens schelen als mensen varen niet als hobby zou zien, maar als werk. Er worden schepen gebouwd met alle luxe van de wereld met allerlei glimmende stukjes rvs waarmee je geen stuiver extra verdiend. Menig schip kan onderhand voor een miljoen goedkoper gebouwd kunnen worden, maar liever blijft iedereen zeuren over hoe slecht anderen het doen voor ons.

    Geplaatst door: Geen hobby boer. op
  • Geweldig hoe deze nog kleine binnenvaartbond met zoveel visie zich inzet voor de marktpositie van de binnenvaartondernemer.
    Geen van de andere bonden houd zich daar mee bezig. Ze maken zich totaal niet druk over ons inkomen.En toch vind ik dit als ondernemer het belangrijkste wat er is.
    Alles staat of valt hier mee als het gaat over je bedrijf. Wat is je bedrijf nu waard als deze geen marktposite heeft, niets toch.

    De overige bonden maken zich alleen druk over ons imago, met certificaten, awards en nu weer b.v. met het havengeld van Rotterdam ( hoe verzin je het ). Natuurlijk is imago belangrijk, maar als het geen geld oplevert en alleen maar meer papieren onzin of extra werk sla je de plank wel mis. Als je het over het ondernemen hebt tenminste.

    Geplaatst door: Binnenvaartreder op
  • De binnenvaart is arrogant en gemakzuchtig. Het BVB verkoopt dag in dag uit klink en klare onzin over de vermeende milieuvriendelijkheid van de bedrijfstak. De kleine binnenvaart kan het allang niet meer winnen van het wegvervoer dat in 2014 al aan Euro norm 6(!) zit en zich bovendien moeiteloos aanpast aan milieuzones e.d. De binnenvaart schreeuwt moord en brand als havens een toeslag invoeren voor schepen die de -technisch allang achterhaalde- CCR2 norm niet halen. De kleinere binnenvaart kan de tarieven van het wegvervoer niet meer aan. Conclusie: stoppen met huilen over omdat de minister niet snapt dat ze de schippers moet helpen omdat ze calimero’s in de grote boze wereld zijn. Het echte probleem zit bij de schippers die niet met hun tijd en de vraag van hun klanten zijn mee gegaan en alleen maar defensief lijken te kunnen reageren.

    Geplaatst door: Doet er niet toe op
  • J.S. het laatste ben ik met je eens,de idealen an tegenwoordig zijn nog groter,nog goedkoper,we hoeven toch niet af te lossen krijg een uitkering van de gemeente, varen voor een tarief per ton waar een klein schip zijn touwen nog niet voor los gooi, dat zijn de idealen van tegenwoordig

    Geplaatst door: Henk op
  • Het verleden heeft de toekomst van het klein schip al meerdere aangetoond.
    Nu lijken sommigen echt te denken dat het deze keer anders zal gaan,waarom?

    ASV en gelijk denkende: Waar zijn de pramen,vletten,klippers,beurtschepen,luxe motors enz.
    Allemaal hadden ze hun eigen afzetmarkt en specifiek vaargebied waar ze voor gebouwd waren en ooit onmisbaar,maar waar zijn ze nu?
    Juist,in het museum!

    Noem nu eens een heel goede reden waarom de kleine schepen van nu daar niet gaan belanden? en dan niet komen met: “ze zijn onmisbaar” want dat waren die andere schepen ook in hun tijd.

    En begrijp me niet verkeerd,ik gun jullie je schip en markt en een goede boterham en deze vraag is niet uit ergernis of afgunst geplaatst,maar heb zo wel mn vragen bij jullie idealen.

    Geplaatst door: J.S. op
  • En waarom moet er zonodig een meid gevonden worden die meevaart? Zodat er een loon minder betaald kan worden? En de schuld van alle problemen maar bij de banken en overheid neerleggen…

    Geplaatst door: 67 meter op
  • Kortom,we kunnen rustig verder de kleine schepen laten slopen! En na ons de zondvloed,een gedachte die al een tijd geleden bij me opkwam. En de grote veevoedersector bouwt er nog wel een paar duwbakjes bij. Partijen wat groter maken,en klaar is Kees !Paar vrachtwagens erbij,voor wat kleinere klanten.En bovendien,de opvolging ligt op z,n gat.De jonge schipper vindt maar moeilijk een meid,die graag meevaart.

    Geplaatst door: Martin op
  • Haha. Die ASV. Kleine dappere rebellen.

    Geplaatst door: Piet op
  • Reactie van de Algemeene Schippersvereeniging op de beantwoording van Kamervragen van het lid Bashir (SP) over de analyse van ING Economisch Bureau over de binnenvaart door de minister, mevrouw Schultz.
    [ De reactie zelf – vele malen langer dan het in de huisregels aangegeven maximum – is als bijlage in het bericht opgenomen. Redactie Schuttevaer ]

    Geplaatst door: Sunniva Fluitsma op

Reageer