Door Dirk van der Meulen
‘Als door een nieuwe crisis een belangrijk stuk van de binnenvaart wegvalt of kapotvalt, heeft Nederland haar eigen herstelvermogen om zeep geholpen. Want zodra de economie dan weer aantrekt, komt die onmiddellijk op slot als er geen vervoerscapaciteit meer is. Dan slibben we letterlijk dicht op de weg’, redeneert Kortenhorst.
‘Het is de passie’, zegt hij op de vraag wat hem drijft en telkens weer zo enthousiast doet zijn voor de binnenvaart. Of het nu is in zijn voorzittersrol bij Kantoor Binnenvaart of bij het Bureau Voorlichting Binnenvaart. De passie voor schepen had hij als kleuter al. Hij werd scheepsbouwer in de tijd dat met RSV de hele scheepsbouw ten onder leek te gaan. ‘Iedereen verklaarde me voor gek, maar ik kan nog steeds genieten van de schepen die we bouwden in Harlingen en Lemmer. Passie helpt mensen door de zwaarste crisis heen.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?