‘Zonder binnenvaart lukt het echt niet’

‘De economie is er nog lang niet bovenop. Stel dat de crisis inderdaad weer zou toeslaan, moeten we richting Den Haag beter duidelijk kunnen maken dat het zonder binnenvaart echt niet lukt’, zegt voorzitter ir Roland Kortenhorst van Kantoor Binnenvaart. Zijn missie is meer samenwerking in de sector, met een sterke lobby om niet alleen de binnenvaart maar ook Nederland er weer bovenop te helpen.

Kortenhorst

Door Dirk van der Meulen
‘Als door een nieuwe crisis een belangrijk stuk van de binnenvaart wegvalt of kapotvalt, heeft Nederland haar eigen herstelvermogen om zeep geholpen. Want zodra de economie dan weer aantrekt, komt die onmiddellijk op slot als er geen vervoerscapaciteit meer is. Dan slibben we letterlijk dicht op de weg’, redeneert Kortenhorst.
‘Het is de passie’, zegt hij op de vraag wat hem drijft en telkens weer zo enthousiast doet zijn voor de binnenvaart. Of het nu is in zijn voorzittersrol bij Kantoor Binnenvaart of bij het Bureau Voorlichting Binnenvaart. De passie voor schepen had hij als kleuter al. Hij werd scheepsbouwer in de tijd dat met RSV de hele scheepsbouw ten onder leek te gaan. ‘Iedereen verklaarde me voor gek, maar ik kan nog steeds genieten van de schepen die we bouwden in Harlingen en Lemmer. Passie helpt mensen door de zwaarste crisis heen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Geheel eens met Edwin. De binnenvaart mag zich wel eens meer in de kijker spelen, met name ook bij het grote publiek. Het is veel te stil op de kanalen en te druk op de wegen, dus de aanwezige infrastructuur wordt niet evenwichtig benut/belast.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Nog meer betaalde verplichtingen ? Betalen we nog niet genoeg aan dat soort dingen ? Waar varen we nog voor ?

    Geplaatst door: jose op
  • Goed verhaal.
    Zoals de heer Kortenhorst ook zegt, we moeten ons verenigen. Samen sta je sterk.
    Als je dan niet lid wil worden van een bepaalde bond, wordt dan op zijn minst lid van Bureau Voorlichting Binnenvaart.
    Ben zelf op de Sponsordag geweest, en als je dan hoort wat ze met de beperkte middelen doen, is dat super. Ze maken namelijk reclame voor de binnenvaart, en proberen zoveel mogelijk lading naar het water te halen. Dit is goed voor de gehele binnenvaart, zowel klein als groot, droge lading en tankers, enz. Voor slechts € 625.– per jaar bent u sponsor. Voor de meeste bedrijven buiten de binnenvaart is dit een lachertje als het gaat om reclame maken.
    Zelf weten we wel hoe goed we zijn als binnenvaart, maar heel Nederland en Europa moeten dat ook weten. Onbekend maakt immers onbemind.
    Met vriendelijke groet,
    Edwin Poppelier, m.s. Arese

    Geplaatst door: Edwin Poppelier op
  • De mentaliteit is gewoon ziek in de binnenvaart!!
    Een ander moet eerst, en dan doe ik ook mee???? Maar wanneer 1000 “ondernemers” zo denken. Gebeurd er niets!! We hebben in de politiek best wel goede kaarten, maar kunnnen ze gewoon niet gebruiken, omdat een klein deel georganiseerd is.

    En dat CAO verhaal begrijp ik niet, want er wordt dag en nacht gevaren met te weinig mensen. Kontrole op nachtvaart brengt meer resultaat.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Mr Aarnoudse of moet ik zeggen Shipcrew…ikke zit al jaren lang zonder resultaat aan tafel bij Cao onderhandelingen omdat de zogenaamde “ondernemers” niet georganisserd zijn en dus geen Cao willen…vandaar dat ik alle initatieven een beetje met een scheef oog bekijk!…

    Geplaatst door: ikke op
  • Dat de binnenvaart geen toekomstvisie heeft moet u niet in de schoenen schuiven. schuif aan bij de bonden en vertel uw toekomstvisie!!!!

    De beste (bestuurs)stuurlui staan aan boord maar laat weten wat je wil.

    Heb zelf in de besturen gezeten en zou zo weer instappen. heb mijn schip verkocht en moest helaas uitstappen.

    Ik zie een hele goede toekomst voor de binnenvaart. u kunt bakken met geld verdienen maar moet alleen nog een paar stappen zetten. En die kunt u alleen zetten en niet die bonden.want u bent die “Binnenvaartondernemer” die de bonden moet voorzien van huiswerk en niet andersom. Eeen andere vraag is : kunt u wel luisteren naar de organisatie? denk eens goed na en luister eens heel goe naar ikke…. ikke weet het altijd beter en darom hebben de bonden zo’n probleem met de binnenvaart en de binnenvaart met zichzelf.

    met vriendelijke groet,

    Pieter Aarnoudse

    Geplaatst door: pieter aarnoudse op
  • En dat is nu wat ik de hele tijd probeer te zeggen.
    Ik heb nog van geen een schippersbond/vereniging ook maar iets vernomen wat me over de streep trekt om me er bij aan te sluiten.
    Het is niet zo dat ik tegen de bonden ben (ik ben ook niet failliet en hoef ook niet voor de banken varen) maar ik hoor geen plannen waar ik me bij aan kan sluiten.
    En ga nu ook niet zeggen dat als je je niet aansluit dan zul je het nooit weten, want ik vind dat als je je wil verenigen dat er dan goede plannen op tafel moeten liggen. Dus kom met goede plannen en ik zal er zeker bij zijn.

    Geplaatst door: Wouter op
  • ik denk dat er wel belangrijkere dingen zijn dan een cao .als je me over de streep wilt trekken zul je met hele andere dingen moeten komen ,en voorlopig zie ik nog steeds niets gebeuren.m.a.w niet overtuigd

    Geplaatst door: geen lid op
  • Het is zeker een goed verhaal alleen snap ik de opmerking niet van Wouter de bonden hebben toch ook genoeg goeds gedaan.
    Dat jij de bonden niet nodig hebt en alleen maar mee proviteerd is voor jou rekening maar wel een beetje aso dan moet je ook niet reageren.
    Of ben jij op z,n hollands gezegd naar de kl…te gegaan en mag je nou voor de bank varen.
    Wij hebben de bonden gewoon nodig ben ook lid al jaren.
    Maar ze zouden wel eens achter een nieuwe cao aankunnen dan houden we misschien ook het hollandse personeel vast.
    Verder zou ik zeggen word lid en geef geen negatief kommentaar meer

    Geplaatst door: yvonne op
  • Nou goed verhaal dus begin maar met een nieuw Cao voor de Binnevaart want die staat sinds 2005 al stop en dus leveren we allemaal dik in!mede door de bezuinegingen en alle andere kosten worden hoger dus boeren we flink achteruit en dus wil de jeugd niet meer instromen in de sector!!!.

    Daarom moeten we t met 4e keus goudzoekers doen uit t oostblok of flippo,s!.

    Tis een schande dat wij Nederlanders als varend volk geen fatsoenlijke regelingen hebben voor de mensen die varen in loondienst en mensen worden uitgebuit.

    Geplaatst door: Ikke op
  • Precies, heb je hem door ??

    Geplaatst door: Wouter op
  • Wouter
    Vandaar dat je weer in loondienst ben.
    Dan heb je zeker geen bond nodig???
    Dacht het wel

    Geplaatst door: Bets op
  • Ja Bets, ik ben binnen omdat ik geen lid ben geweest.

    Geplaatst door: Wouter op
  • Wouter
    Is jou spaarrekening al vol dan

    Geplaatst door: Bets op
  • Als je die 35 jaar lidmaatschap op een spaarrekening had gezet had je met pensioen gekunnen.
    Veel (lees: niks) heeft het toch niet uitgehaald om lid te zijn !

    Geplaatst door: Wouter op
  • Zij die al jaren me liften alles beter weten GELD in eigen zak houden! Deze profiteurs willen niet aangesproken worden? Al meer dan 35 jaar lid van een vakbond en niet altijd tevreden maar lift niet mee over een andermans RUG!!!

    Geplaatst door: gerrit op
  • verplicht is onzin ik ben ook niet verplicht lid van de anwb

    Geplaatst door: niet lid op
  • Goed verhaal!!

    Ik persoonlijk ben zelfs voor een verplichte aansluiting bij een bond, veel mensen vinden het te duur maar als het verplicht word kan het misschien wel voordeliger.

    Geplaatst door: ONS lid op

Reageer

‘Zonder binnenvaart lukt het echt niet’ | Schuttevaer.nl

‘Zonder binnenvaart lukt het echt niet’

‘De economie is er nog lang niet bovenop. Stel dat de crisis inderdaad weer zou toeslaan, moeten we richting Den Haag beter duidelijk kunnen maken dat het zonder binnenvaart echt niet lukt’, zegt voorzitter ir Roland Kortenhorst van Kantoor Binnenvaart. Zijn missie is meer samenwerking in de sector, met een sterke lobby om niet alleen de binnenvaart maar ook Nederland er weer bovenop te helpen.

Kortenhorst

Door Dirk van der Meulen
‘Als door een nieuwe crisis een belangrijk stuk van de binnenvaart wegvalt of kapotvalt, heeft Nederland haar eigen herstelvermogen om zeep geholpen. Want zodra de economie dan weer aantrekt, komt die onmiddellijk op slot als er geen vervoerscapaciteit meer is. Dan slibben we letterlijk dicht op de weg’, redeneert Kortenhorst.
‘Het is de passie’, zegt hij op de vraag wat hem drijft en telkens weer zo enthousiast doet zijn voor de binnenvaart. Of het nu is in zijn voorzittersrol bij Kantoor Binnenvaart of bij het Bureau Voorlichting Binnenvaart. De passie voor schepen had hij als kleuter al. Hij werd scheepsbouwer in de tijd dat met RSV de hele scheepsbouw ten onder leek te gaan. ‘Iedereen verklaarde me voor gek, maar ik kan nog steeds genieten van de schepen die we bouwden in Harlingen en Lemmer. Passie helpt mensen door de zwaarste crisis heen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (18)

  • Geheel eens met Edwin. De binnenvaart mag zich wel eens meer in de kijker spelen, met name ook bij het grote publiek. Het is veel te stil op de kanalen en te druk op de wegen, dus de aanwezige infrastructuur wordt niet evenwichtig benut/belast.

    Geplaatst door: PieterW op
  • Nog meer betaalde verplichtingen ? Betalen we nog niet genoeg aan dat soort dingen ? Waar varen we nog voor ?

    Geplaatst door: jose op
  • Goed verhaal.
    Zoals de heer Kortenhorst ook zegt, we moeten ons verenigen. Samen sta je sterk.
    Als je dan niet lid wil worden van een bepaalde bond, wordt dan op zijn minst lid van Bureau Voorlichting Binnenvaart.
    Ben zelf op de Sponsordag geweest, en als je dan hoort wat ze met de beperkte middelen doen, is dat super. Ze maken namelijk reclame voor de binnenvaart, en proberen zoveel mogelijk lading naar het water te halen. Dit is goed voor de gehele binnenvaart, zowel klein als groot, droge lading en tankers, enz. Voor slechts € 625.– per jaar bent u sponsor. Voor de meeste bedrijven buiten de binnenvaart is dit een lachertje als het gaat om reclame maken.
    Zelf weten we wel hoe goed we zijn als binnenvaart, maar heel Nederland en Europa moeten dat ook weten. Onbekend maakt immers onbemind.
    Met vriendelijke groet,
    Edwin Poppelier, m.s. Arese

    Geplaatst door: Edwin Poppelier op
  • De mentaliteit is gewoon ziek in de binnenvaart!!
    Een ander moet eerst, en dan doe ik ook mee???? Maar wanneer 1000 “ondernemers” zo denken. Gebeurd er niets!! We hebben in de politiek best wel goede kaarten, maar kunnnen ze gewoon niet gebruiken, omdat een klein deel georganiseerd is.

    En dat CAO verhaal begrijp ik niet, want er wordt dag en nacht gevaren met te weinig mensen. Kontrole op nachtvaart brengt meer resultaat.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Mr Aarnoudse of moet ik zeggen Shipcrew…ikke zit al jaren lang zonder resultaat aan tafel bij Cao onderhandelingen omdat de zogenaamde “ondernemers” niet georganisserd zijn en dus geen Cao willen…vandaar dat ik alle initatieven een beetje met een scheef oog bekijk!…

    Geplaatst door: ikke op
  • Dat de binnenvaart geen toekomstvisie heeft moet u niet in de schoenen schuiven. schuif aan bij de bonden en vertel uw toekomstvisie!!!!

    De beste (bestuurs)stuurlui staan aan boord maar laat weten wat je wil.

    Heb zelf in de besturen gezeten en zou zo weer instappen. heb mijn schip verkocht en moest helaas uitstappen.

    Ik zie een hele goede toekomst voor de binnenvaart. u kunt bakken met geld verdienen maar moet alleen nog een paar stappen zetten. En die kunt u alleen zetten en niet die bonden.want u bent die “Binnenvaartondernemer” die de bonden moet voorzien van huiswerk en niet andersom. Eeen andere vraag is : kunt u wel luisteren naar de organisatie? denk eens goed na en luister eens heel goe naar ikke…. ikke weet het altijd beter en darom hebben de bonden zo’n probleem met de binnenvaart en de binnenvaart met zichzelf.

    met vriendelijke groet,

    Pieter Aarnoudse

    Geplaatst door: pieter aarnoudse op
  • En dat is nu wat ik de hele tijd probeer te zeggen.
    Ik heb nog van geen een schippersbond/vereniging ook maar iets vernomen wat me over de streep trekt om me er bij aan te sluiten.
    Het is niet zo dat ik tegen de bonden ben (ik ben ook niet failliet en hoef ook niet voor de banken varen) maar ik hoor geen plannen waar ik me bij aan kan sluiten.
    En ga nu ook niet zeggen dat als je je niet aansluit dan zul je het nooit weten, want ik vind dat als je je wil verenigen dat er dan goede plannen op tafel moeten liggen. Dus kom met goede plannen en ik zal er zeker bij zijn.

    Geplaatst door: Wouter op
  • ik denk dat er wel belangrijkere dingen zijn dan een cao .als je me over de streep wilt trekken zul je met hele andere dingen moeten komen ,en voorlopig zie ik nog steeds niets gebeuren.m.a.w niet overtuigd

    Geplaatst door: geen lid op
  • Het is zeker een goed verhaal alleen snap ik de opmerking niet van Wouter de bonden hebben toch ook genoeg goeds gedaan.
    Dat jij de bonden niet nodig hebt en alleen maar mee proviteerd is voor jou rekening maar wel een beetje aso dan moet je ook niet reageren.
    Of ben jij op z,n hollands gezegd naar de kl…te gegaan en mag je nou voor de bank varen.
    Wij hebben de bonden gewoon nodig ben ook lid al jaren.
    Maar ze zouden wel eens achter een nieuwe cao aankunnen dan houden we misschien ook het hollandse personeel vast.
    Verder zou ik zeggen word lid en geef geen negatief kommentaar meer

    Geplaatst door: yvonne op
  • Nou goed verhaal dus begin maar met een nieuw Cao voor de Binnevaart want die staat sinds 2005 al stop en dus leveren we allemaal dik in!mede door de bezuinegingen en alle andere kosten worden hoger dus boeren we flink achteruit en dus wil de jeugd niet meer instromen in de sector!!!.

    Daarom moeten we t met 4e keus goudzoekers doen uit t oostblok of flippo,s!.

    Tis een schande dat wij Nederlanders als varend volk geen fatsoenlijke regelingen hebben voor de mensen die varen in loondienst en mensen worden uitgebuit.

    Geplaatst door: Ikke op
  • Precies, heb je hem door ??

    Geplaatst door: Wouter op
  • Wouter
    Vandaar dat je weer in loondienst ben.
    Dan heb je zeker geen bond nodig???
    Dacht het wel

    Geplaatst door: Bets op
  • Ja Bets, ik ben binnen omdat ik geen lid ben geweest.

    Geplaatst door: Wouter op
  • Wouter
    Is jou spaarrekening al vol dan

    Geplaatst door: Bets op
  • Als je die 35 jaar lidmaatschap op een spaarrekening had gezet had je met pensioen gekunnen.
    Veel (lees: niks) heeft het toch niet uitgehaald om lid te zijn !

    Geplaatst door: Wouter op
  • Zij die al jaren me liften alles beter weten GELD in eigen zak houden! Deze profiteurs willen niet aangesproken worden? Al meer dan 35 jaar lid van een vakbond en niet altijd tevreden maar lift niet mee over een andermans RUG!!!

    Geplaatst door: gerrit op
  • verplicht is onzin ik ben ook niet verplicht lid van de anwb

    Geplaatst door: niet lid op
  • Goed verhaal!!

    Ik persoonlijk ben zelfs voor een verplichte aansluiting bij een bond, veel mensen vinden het te duur maar als het verplicht word kan het misschien wel voordeliger.

    Geplaatst door: ONS lid op

Reageer