Laatste nieuws:
Zoek bedrijf

DEVENTER, 19 november 2010 15:00

Ingezonden: ‘Geen oplossingen, wel dreigementen'

Door Niek Deen

De als binnenvaartambassadeur benoemde professor Arie Verberk krijgt van minister Eurlings de opdracht om de crisis in de binnenvaartmarkt te beteugelen. Voorwaarde is wel dat er draagvlak ook in de sector moet worden geëffectueerd. Draagvlak in de binnenvaart heb je niet zo maar even.

De algemeen erkende eigenschap van de zelfstandige ondernemer, die de particuliere schipper nu eenmaal is, namelijk de onontbeerlijke zelfredzaamheid, staat daarbij levensgroot in de weg. Het aloude adagium dat alleen door middel van samenwerkingsverbanden de particuliere schipper kan overleven is weer van stal gehaald.

Resultaten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst, horen we dagelijks in reclameboodschappen. Dit neemt niet weg dat het wel degelijk gebeurt dat eerdere resultaten bij dezelfde activiteiten terugkeren.
Er zijn al diverse keren pogingen ondernomen om zo'n systeem van de grond te krijgen, echter zonder resultaat om over naar huis te schrijven. De laatste voorbeelden kwamen na het Albeda-overleg, toen de beurs in 1993 zonodig moest worden afgeschaft. Het is niets geworden.

Nu komt de ambassadeur op nogal hoge toon met allerlei wel of niet houtsnijdende argumenten weer met dezelfde oplossing. Waarom zou het nu wel lukken, alleen omdat de ambassadeur de Nma niet voor de schenen mag schoppen?
Als we niet doen wat de heer Verberk ons aanraadt en we daarom niet tot bevredigende resultaten komen, dan is het eigen schuld dikke bult. Alsof wij als schippers zelf de beurzen hebben afgeschaft en er in 1993 geen grote schippersactie is geweest juist om dat te voorkomen.
Nee, de overheden vonden dat de EV- en NZ-beurzen moesten worden gesloten omdat binnen de op kapitalistische leest geschoeide Europese Unie de vrije markt als enige systeem mag worden geaccepteerd.
Als iemand wil weten wat kapitalisme echt inhoudt, raad ik hem of haar aan om als eye-opener het boek ‘De shock doctrine' van Naomi Klein eens te lezen.

De veelgeprezen vrije markt heeft wel bewerkstelligd dat de landbouw in de Derde Wereldlanden een beweging als Fair Trade nodig heeft om een bestaansminimum te verwerven. In vele landen is schrijnende kinderarbeid nog altijd aan de orde van de dag.
Maar ook in onze eigen moderne westerse cultuur hebben we kennelijk wat maatregelen nodig om dergelijke gevolgen te ondervangen. Het te ver doorgeschoten kapitalistische systeem zou eens nader bestudeerd moeten worden, de crisis kwam echt niet uit de lucht vallen.
De wantoestanden tijdens de industriële revolutie in Europa zijn de oorzaak van het minimumloon, de cao's die algemeen bindend verklaard worden, hier en daar nog gecontroleerde prijzen en zo nog wat voorbeelden. Er gaan nu stemmen op om de zelfstandigen zonder personeel de mogelijkheid tot prijsbescherming te gunnen, het aan banden leggen van bonussen bij de banken en tantièmes in de bedrijven zou ook een goed idee zijn.

Niet dat wij als zelfstandige schippers met meer of minder kapitale schepen een op een met een ZZP'er  zijn te vergelijken, maar we hebben echt wel enige prijszekerheid nodig om de bedrijfstak te zijn en te blijven die de overheid zo graag ziet: een op haar taak berekende en gezonde binnenvaart met de nodige diversiteit in scheepstypen en tonnages die de chaos op de weg kan voorkomen.

Wel, Kabinet en Tweede Kamer, als dit uw wens is, zorg dan dat we daartoe in staat worden gesteld en blokkeer niet al onze mogelijkheden. Als het huidige beleid doorzet, krijgen we niet alleen chaos op de weg maar ook op het water. Onderbetaald en slecht opgeleid personeel, de hand lichten met veiligheidsaspecten, slecht onderhoud van de schepen, het versneld afvloeien van de kleinere schepen maar ook onverschilligheid en oververmoeidheid zullen niet zonder gevolgen blijven.

Rampen zijn niet altijd te voorkomen, maar ze in de hand werken is de duivel verzoeken.
Mevrouw Schultz van Haegen-Maas Geesteranus, minister van Infrastructuur en Milieu zou er goed aan doen haar uitspraken hieromtrent nog eens te heroverwegen en het beleid aan te passen.
Een ding is zeker, de binnenvaartambassadeur komt niet met oplossingen, wel met dreigementen.
We zijn toch geen klas schoolkinderen?

Reacties (19)

En zijn we Annemarie Jorritsma vergeten?
Die komt uit Den Haag en heeft daar nog wel een bekende.
Toch wel jammer dat ik haar naam nergens heb gelezen (naast het voorwoord van de schippersalmanak 2010)Als voorzitter van Koninklijke Schuttevaer had ik op zijn minst wel een warm pleidooi in Den Haag verwacht voor de binnenvaart. Vechten tegen oneerlijke concurentie. Zolang de Betuwelijn wagons vol subsidie ontvangen, wat moeten wij dan beginnen? Of heb ik wat gemist?

Harry

24-11-2010 op 23:08

Eerst erkennen dan pas verder.
Is het nou zo moeilijk om tegen de mensen te zeggen die dit jaren geleden al zeiden" mensen dit gaat niet goed komen"ja wat zijn we stom geweest.We hebben alles afgebroken en nu iets weer opbouwen is niet eenvoudig.Maar nee we trappen gewoon lekker door en doen net of er niets is gebeurd hoe dom kun je zijn.Probeer nou eens een les te leren uit het verleden dat is iets anders dan terugkijken en blijven hangen.Is het zo moeilijk om die mensen die toen voor deze situatie hebben gewaarschuwd eens serieus te nemen en mee in overleg te gaan?Ik vraag me af waar ben je bang voor.Zolang er niet naar elkaar geluisterd wordt hoef je niet op draagkracht te rekenen.Maar we zullen het toch samen moeten doen,maar ik ben ook van mening dat het nu maar eens vanuit de Rijnvaart moet komen.Als je daar ook eerlijk over durft te zijn,hoefde daar in het verleden niet zoveel voor,en daar zit als je de cijfers mag geloven nu de grootste pijn.Dus schippers of ondernemers of mensen die de binnenvaart een warm hart toedragen wat gaan we doen?Lees bovenstaand artikel goed door zo verkeert is het niet.

mvg BG

22-11-2010 op 16:13

pieter aarnoudse als t allemaal zo makkelijk is en u heeft er tijd voor ik zeg u! U moet die kar trekken!

ik

22-11-2010 op 09:48

JPB kost 7500 euro voor een lezing van een uur. Is ex staatssecretaris Huizinga geen idee. Weet niet wat ze op dit moment doet. In de tweede kamer?

Dude

21-11-2010 op 17:13

K. Eurlings; kan ik wel waarderen. Moet hij wel tijd hebben naast zijn gezinsleven.

Maar dan; J.P. B.
Hoe zie je dat voor je? ....
Wachten tot een probleem zich vanzelf oplost? ..
Ik dacht dat we die oplossingsrichting al jaren uitgeprobeerd hebben? ...

Geef J-P B. lekker een internationaal hoogleraarschap: Malta lijkt mij een goed idee!
Toedeloeoe. ... ...

Met de groeten van,

C. Janszn.

21-11-2010 op 15:47

Chappeau....!

Boebka

21-11-2010 op 06:17

Geachte heer Twigt en andere lezers,

Uw opmerking dat het mensen zijn de het moeten doen ben ik het helemaal mee eens.
U spreekt over 5 miljoen van de staat en nog enkele honderdduizenden euro’s die de schippers bijeenbrengen. Maar word het net eens tijd dat de scheepvaart ten minste net zo veel bij elkaar brengt voor hun vertegenwoordiging als dat de overheid jaarlijks bijdraagt. Is het niet hoogst betreurenswaardig dat de staat in feite het lobbykarrtje moet voorzien van brandstof?
Een schipper klaagt al als hij een kwartje per ton aan de BVB moet betalen. Sjonge jonge jonge da’s puffen hoor. En dan die bijdrage aan Kantoorbinnenvaart of de CBRB. Dat zijn nog eens bedragen. Reken het eens terug in procenten over uw bruto omzet. Kunt u trots zijn op uw eigen bijdrage als u dat vergelijkt met een gemiddelde winkelier wat die moet uitgeven om “gezien ”te worden door de consument.
Slechts enkele mensen weten wat een goed functionerende lobby kost. Neem bijvoorbeeld het wegvervoer, weet u hoeveel lobbyisten deze branche permanent aan het werk heeft? Minimaal 6 stuks. Dit zijn vaak oud politici, stuk voor stuk vakmensen met een enorme staat van dienst en gepokt en gemazeld in het Haagse spel. Zij bouwen jaren aan de juiste netwerken zij daar zuinig op en koesteren die. Allemaal met geld uit de eigen branche.
Indien de Spoorwegen niet permanent een heel dozijn lobbyisten aan het werk zou hebben dan konden zij wel fluiten naar hun positie in de vervoerswereld. Had de binnenvaart maar vijftien jaar geleden net zo’n sterke lobby gehad als het spoor. Dan lagen er nu alleen nog maar weilanden naast de A15.
Een man als Kamiel Eurlings of een J.P. Balkenende zouden de Binnenvaartorganisaties moeten aantrekken om samen met hun beste medewerkers een lobby op te zetten voor de binnenvaartbranche. Maar us Kamieleke gat naar de KLM, weet u wat die man daar gaat doen? Ik wel de zaakjes voor de KLM regelen bij zijn oud collega’s. Weet u wat zulke mensen kosten, en weet u wat het kost eer dat zij het juiste netwerk voor de binnenvaartsector hebben opgebouwd en de onderhoudskosten daarvan? gigantisch veel geld. Maar……………………………………………………………………
Als uw geïnvesteerde euro op de lange termijn er twee opleveren en men de soms idiootste regelgevingen en beperkingen in de kiem kan smoren, de concurrentievervalsing van de spoorwegen kan stoppen en de toestroom van lading naar het water positief kan beïnvloeden dan weet ik niet of het zo dom is om eens wat meer aan marketing uit te geven. Ik hoop dat we in 2012 Bakenende als fulltime binnenvaartambassadeur kunnen benoemen.
Wie trekt het voortouw?

Pieter Aarnoudse

20-11-2010 op 20:55

Huh??!

Erik van Toor - KB

20-11-2010 op 16:40

Wat slap zeg. Ik begin nu wl te begrijpen waarom de brancheoganisaties zo weinig leden. Als ze zo met elkaar omgaan zou bij mij het vertrouwen in resutaat ook wegebben. Elkaar betichtten van van alles en nog wat. De krant en internet gebruiken om met elkaar te debatteren. En dan zijn de binnenvaartschippers kleuters. Ik hoop dat de brancheorganisaties eens over die eeuwige referenties naar het verleden heen stappen en naar de toekomst gaan kijken.

dude

20-11-2010 op 13:02

Ik sluit me volledig bij dit artikel van Dhr.Deen aan

Binnenvaartondernemer

20-11-2010 op 08:25

Ook gek....nog geen 2 minuten nadat ik mijn reactie op Erik geplaatst heb is dat stukje van hem en mijn reactie verwijderd.

Hierbij stuur ik mijn tekst dan nog maar eens in.

en nu voor de derde keer!!!!
Een zekere Erik schrijft vanuit zijn Toorentje nogal neerbuigend over de heer Deen. Ikzelf heb grote achting voor Nico. En wel omdat hij, ook nu het op geen enkele wijze nog zijn eigen belang is, zo betrokken blijft bij de binnenvaart dat hij dit soort ingezonden stukken schrijft. Je kunt het eens of oneens zijn maar de reactie van Erik lijkt een persoonlijke afrekening die weinig te maken heeft met argumenten.
Zo vindt Erik kennelijk dat het niet zinvol is te leren uit een verleden want hij schrijft aan de heer Aarnoudse:
Het grote verschil tussen jouw visie en die van Nico Deen, is dat jij naar de toekomst kijkt en Nico Deen uitsluitend achterom. Niet alleen probeer je iemand tegen een ander uit te spelen, bovendien is het ook pertinent onjuist. Want het zinvolle terugkijken is slechts een klein deel van zijn betoog. Nico geeft ook juist de huidige situatie aan waarbij partijen weer meer open staan voor andere denkwijzen zoals het denken over bodemtarieven.

Wat ik het ergste vind is dat je Nico een beetje belachelijk maakt. Niet netjes en niet nodig. Zo schrijf je: Deen wil het vrije marktdenken en het kapitalisme speciaal voor onze sector uitbannen. Voor sommigen wellicht een loffelijk streven, maar een volkomen utopie.
Utopie? Wie bepaalt dat? Sta jij boven ons allen met je vaststelling van dit “feit?” Kennelijk is het toch niet zo gek dat Nico met bewijzen uit het verleden is gekomen juist om aan te tonen dat wat eens kon, weer zou kunnen en dus geen utopie is.

Kwaadaardiger wordt je als je persoonsafbrekende zinnetjes gebruikt als: Nico Deen blinkt uit in dreinen als een klein kind en het "zie je wel dat ik gelijk had, ik heb het altijd al gezegd" druipt er af.
Ook hier weer geen tegenargument maar aantasting van de geloofwaardigheid van Nico door hem neer te zetten als een dreinend kind. Dat getuigt van weinig respect.
En dan verhef je je weer boven “ het volk” en Nico in het bijzonder door te zeggen: “ Het wordt hoog tijd dat onze sector zich realiseert wat er op het spel staat. Óf we passen onze ondernemerschap en visie aan, óf we blijven elkaar van onze beperkte markt afvechten zonder zicht op verbetering.” Alsof de heer Deen niet zou weten wat er op het spel staat. Volgens mij is de stelling van Nico nu juist dat we ons ondernemerschap en visie aan moeten passen. Alleen kennelijk niet op de manier die jou bevalt. Moet ik nu weer terugzeggen dat dat deuntje van samenwerken mij de keel uit gaat hangen als daar geen randvoorwaarden aan gekoppeld zijn?
En dan nog even dit. Je spreekt over Utopie, maar durft wel woorden als “De binnenvaart heeft een gouden toekomst,” uit te spreken. O ja? Hebben we dat niet eerder gehoord? Waar is dit allemaal op gebaseerd? De cijfers die ik heb gezien zijn helemaal niet zo overtuigend en er zijn heel veel aannames maar dat hebben we ook eerder meegemaakt.
En dan besluit Erik nog met een laatste onjuiste voorstelling van zaken: “ Verberk heeft haarfijn geschetst hoe de particuliere schipper de toekomst naar zich toe kan trekken.”. Iedereen kan het rapport lezen en ik heb veel reacties gehoord maar ik heb toch niet de indruk dat velen nu het idee hebben dat de redding nabij is als ze maar doen wat de heer Verberk schrijft.

Sunniva Fluitsma

19-11-2010 op 23:38

De heer Aarnoudse schrijft het volgende: \\\\\\\" IK ben er van overtuigd dat indien de binnenvaart een goede georganiseerde en financieel goed geoliede branchevertegenwoordiging zou hebben deze regeling niet van eens van de grond was gekomen.\\\\\\\"

Beste meneer Aarnoudse. Ik ben het helemaal met u eens dat schippers zich meer zouden moeten aansluiten bij een brancheorganisatie. Maar u heeft ondertussen met ons mee kunnen lezen dat de binnenvaartbranche per jaar 5.000.000,- krijgt van het rijk waar een essentieel deel van naar het BVB gaat (cijfers volgens de christenunie). Wat gebeurt er met dat geld? Waar is de kleine schepencoordinator die toch ook een lief bedragje opstrijkt, wat is er met het geld gebeurd dat ontvangen is door het crisisberaad om de crisis te bestrijden, of de BVB om werk aan te trekken? Wie legt er verantwoording af wat er met al die euro\\\\\\\'s gebeurt? En al dat geld staat nog los van de Euro\\\\\\\'s die door de schippers betaald worden aan de diverse brancheorganisaties. Als we nu eens kijken wie wat tot stand gebracht heeft, heb ik niet het gevoel dat het de euro\\\\\\\'s zijn die de schipper verder heeft geholpen. Ik kies eerder voor betrokkenheid, mee willen denken en mee willen doen. Dus aansluiten maar....dat wel, maar denk niet dat een grote zak met geld ons zal redden. Het zijn de mensen die het moeten doen.

David Twigt

19-11-2010 op 23:20

Een zekere Erik schrijft vanuit zijn Toorentje nogal neerbuigend over de heer Deen. Ikzelf heb grote achting voor Nico. En wel omdat hij, ook nu het op geen enkele wijze nog zijn eigen belang is, zo betrokken blijft bij de binnenvaart dat hij dit soort ingezonden stukken schrijft. Je kunt het eens of oneens zijn maar de reactie van Erik lijkt een persoonlijke afrekening die weinig te maken heeft met argumenten.
Zo vindt Erik kennelijk dat het niet zinvol is te leren uit een verleden want hij schrijft aan de heer Aarnoudse:
Het grote verschil tussen jouw visie en die van Nico Deen, is dat jij naar de toekomst kijkt en Nico Deen uitsluitend achterom. Niet alleen probeer je iemand tegen een ander uit te spelen, bovendien is het ook pertinent onjuist. Want het zinvolle terugkijken is slechts een klein deel van zijn betoog. Nico geeft ook juist de huidige situatie aan waarbij partijen weer meer open staan voor andere denkwijzen zoals het denken over bodemtarieven.

Wat ik het ergste vind is dat je Nico een beetje belachelijk maakt. Niet netjes en niet nodig. Zo schrijf je: Deen wil het vrije marktdenken en het kapitalisme speciaal voor onze sector uitbannen. Voor sommigen wellicht een loffelijk streven, maar een volkomen utopie.
Utopie? Wie bepaalt dat? Sta jij boven ons allen met je vaststelling van dit “feit?” Kennelijk is het toch niet zo gek dat Nico met bewijzen uit het verleden is gekomen juist om aan te tonen dat wat eens kon, weer zou kunnen en dus geen utopie is.

Kwaadaardiger wordt je als je persoonsafbrekende zinnetjes gebruikt als: Nico Deen blinkt uit in dreinen als een klein kind en het \"zie je wel dat ik gelijk had, ik heb het altijd al gezegd\" druipt er af.
Ook hier weer geen tegenargument maar aantasting van de geloofwaardigheid van Nico door hem neer te zetten als een dreinend kind. Dat getuigt van weinig respect.
En dan verhef je je weer boven “ het volk” en Nico in het bijzonder door te zeggen: “ Het wordt hoog tijd dat onze sector zich realiseert wat er op het spel staat. Óf we passen onze ondernemerschap en visie aan, óf we blijven elkaar van onze beperkte markt afvechten zonder zicht op verbetering.” Alsof de heer Deen niet zou weten wat er op het spel staat. Volgens mij is de stelling van Nico nu juist dat we ons ondernemerschap en visie aan moeten passen. Alleen kennelijk niet op de manier die jou bevalt. Moet ik nu weer terugzeggen dat dat deuntje van samenwerken mij de keel uit gaat hangen als daar geen randvoorwaarden aan gekoppeld zijn?
En dan nog even dit. Je spreekt over Utopie, maar durft wel woorden als “De binnenvaart heeft een gouden toekomst,” uit te spreken. O ja? Hebben we dat niet eerder gehoord? Waar is dit allemaal op gebaseerd? De cijfers die ik heb gezien zijn helemaal niet zo overtuigend en er zijn heel veel aannames maar dat hebben we ook eerder meegemaakt.
En dan besluit Erik nog met een laatste onjuiste voorstelling van zaken: “ Verberk heeft haarfijn geschetst hoe de particuliere schipper de toekomst naar zich toe kan trekken.”. Iedereen kan het rapport lezen en ik heb veel reacties gehoord maar ik heb toch niet de indruk dat velen nu het idee hebben dat de redding nabij is als ze maar doen wat de heer Verberk schrijft.


Sunniva Fluitsma

19-11-2010 op 23:05

op ander fora heb ik het ook al geschreven; ik heb mijn gehele aktieve loopbaan georganiseerd gevaren: NPRC, MSG. In de goede tijd was je de sukkel, want zg. geen ondernemer, op de vrije markt is het toch zoveel beter. Als het slechter werd stonden ze in de rij om aan te sluiten. Wij hebben de uitschieters (naar boven, maar de laatste twee jaar ook zeker naar beneden)minder beleefd. Maar de vrije mannen die via hun bevrachter gebedeld hebben om erts naar Linz voor een weggeefprijs te mogen meenemen om de leegvaart Rotterdam- Budapest te betalen hebben gelukkig niet hun zin gekregen.Dat is weggevaren door die sukkels die ook in de goede tijd meer in samenwerking zagen. Wat die mhr Dr verberk verteld is natuurlijk een gemeenplaats: natuurlijk is samenwerking beter. Maar nu in de slechte tijd komen de supervrije mannen daar op.Ik juich het EUBO gebeuren toe, toen ze begonnen gingen de vrije markt prijzen onmiddellijk omhoog, maar is het blijvend. Kollega`s veel wijsheid toegewenst.

jozef hompus

19-11-2010 op 21:18

Beste Erik, u kunt nu wel zo hoog van de tooren blazen wat u wilt maar zou ook van het verleden kunnen leren.
Kapitalisme en vrije markt is op dit moment niet echt een verbetering.
Dus wordt voor de zoveelste keer de samenwerking maar weer eens van stal gehaald.
Samenwerking op vrijwillige basis lukt niet, dat is pas een utopie.
Ik heb ook de indruk dat u de heer Aarnoudse meer toedicht dan hij beweert.
Hij is in mijn ogen erg voor het feit dat iedereen zich moet laten vertegenwoordigen door een bond, naar eigen keuze.
Prima plan.
Vind ik ook, en de heer Deen ook vast wel dus slaat het nergens op hem zo aan te vallen.

Anja

19-11-2010 op 20:54

Pieter Aarnoudse,
Prima en goed onderbouwd commentaar. Het grote verschil tussen jouw visie en die van Nico Deen, is dat jij naar de toekomst kijkt en Nico Deen uitsluitend achterom. Deen wil het vrije marktdenken en het kapitalisme speciaal voor onze sector uitbannen. Voor sommigen wellicht een loffelijk streven, maar een volkomen utopie. Nico Deen blinkt uit in dreinen als een klein kind en het "zie je wel dat ik gelijk had, ik heb het altijd al gezegd" druipt er af.
Het wordt hoog tijd dat onze sector zich realiseert wat er op het spel staat. Óf we passen onze ondernemerschap en visie aan, óf we blijven elkaar van onze beperkte markt afvechten zonder zicht op verbetering. Aan de schippers de keus. Rederijen staan klaar om prijsstabiliteit te bewerkstelligen. Coöperaties kunnen dat ook. De binnenvaart heeft een gouden toekomst, de particulier maakt zelf uit of hij daarvan deel uitmaakt. Verberk heeft haarfijn geschetst hoe de particuliere schipper de toekomst naar zich toe kan trekken.

Erik

19-11-2010 op 19:47

Dan de volgende vraag. U zit te klagen over de lage vrachten? U weet dat de kilometer tarieven voor de Betuwelijn in het begin van deze crisis zijn gehalveerd. Waar waren de organisaties en hoeveel body hebben/hadden ze om deze gemene concurrentievervalsende maatregel terug te draaien? Denk eens aan dat ene procentje? IK ben er van overtuigd dat indien de binnenvaart een goede georganiseerde en financieel goed geoliede branchevertegenwoordiging zou hebben deze regeling niet van eens van de grond was gekomen.
Gezien de steeds strenger wordende milieuwetgevingen en de schreeuw naar schoner vervoer kan de binnenvaart met een goede branchevertegenwoordiging en een sterke lobby op eigen (financiële)kracht, binnen twee jaar de crisis te boven zijn.
Het wordt weer bijna kerst, vele mensen zullen elkaar weer op kerstbijeenkomsten ontmoeten. Mijn vraag aan de sector is: wat heeft u aan marketing geïnvesteerd in de afgelopen jaren? En wat hebt u in 2011 over voor een gezonde binnenvaart?
Kunt u op 1 januari 2011tegen uw collega’s zeggen de beste wensen? En weer niks investeren in uw eigen branche? Zijn dit uw “Beste wensen”naar uw collega’s in uw branche?
Velden zijn maar kuddedieren die denken: Je moet niet nadenken maar meedoen. Ik zeg u : u moet niet meedoen maar nadenken. U moet het doen.

Goede vaart.

pieter Aarnoudse

19-11-2010 op 16:55

Deel 1

Geachte heer Deen,

U had beter kunnen schrijven: soms zijn we geen schoolkinderen.
Een strenge meester heeft de binnenvaart niet m.u.v. de banken en dat zijn ook zachte heelmeesters. Dus klieren we met z’n allen maar wat in het waterklasje.
De binnenvaart zit niet een enkel jaar in een crisis, maar al heel veel jaren. Dit bedoel ik niet financieel maar meer beleidsmatig. Wie zijn de vertegenwoordigers van de binnenvaart en als ze er al zijn wie vertegenwoordigen zij in het dagelijks leven. Ik was 18 jaar toen ik mevrouw Joritsma tijdens een bijeenkomst de opmerking hoorde maken "schippers zijn kikkers in een kruiwagen". we zijn nu 16 jaar verder en er is nog steeds niet veel aan de beleidsstructuur veranderd. Het signaal van dhr.Verberk is heel duidelijk, de waarschuwing is helder, maar dat wijsvingertje he....dat pikken wij schippers niet.
Het is de hoogste tijd dat vanuit de overheid en de bankensector de verplichting komt om lid te zijn van een brancheorganisatie. U word als binnenvaart echt niet serieus genomen met dit gedrag. Elke binnenvaartondernemer heeft 5% over voor de bevrachter, maar 1% voor een goede branchevertegenwoordiging is te veel gevraagd.
Dit zijn de knelpunten: Geld en een goed beleid. Ogenschijnlijk 2 verschillende zaken maar zij zijn zeer nauw met elkaar verbonden. Het eerste weigert een binnenvaartondernemer neer te leggen waardoor het tweede reeds op de ontwerptafel is mislukt.
Het roer moet definitief om. Het eerste is de verplichting voor de sector tot aansluiting bij een brancheorganisatie. het tweede is het aanpassen van de financiering structuur. het derde is een lobby vanuit de binnenvaartbranche richting de belastingdienst om de fiscale druk bij enige winst d.m.v. een fiscale regeling in de toom te houden, waardoor de markt niet bij een eerste opleving direct overspoeld word door nieuwbouwcasco's.
In het verleden heeft de KVNR met veel succes een regeling met de staat getroffen betreffende de belastingdruk voor zeereders. Dit moet toch ook mogelijk zijn voor de binnenvaart?
U ziet bij dit voorbeeld dat u die ene procent wellicht al kunt terugverdienen door te dealen met de fiscus.

pieter Aarnoudse

19-11-2010 op 16:54

Een algemen beschouwing van de (scheepvaart)samenleving,maar ik ben het best wel met U eens,al moest ik ineens aan GBJ Hiltermann denken toen ik u verhaal zat te lezen(sorry).
Eubo,Toerbeurt,vrije handel,wat is wijsheid.....
Het vrije marktsysteem heeft in ieder geval niet gewerkt,dat staat vast,of we konden met z\\\'n allen de vrije markt niet aan dat kan ook.
En hulp of een oplossing uit de politieke wereld gaat er niet komen dat geloofd alleen iemand die in sprookjes geloofd,want die vullen alleen hun zakken en gaan dan weer.
Ik loop ook wel te schelden op al die grote varende nieuwe paleizen vol luxe enz,terecht of niet terecht laten we in het midden.
En wat de kritiek betreft op al die grote nieuwe schepen?het nederlandse politieke beleid heeft dat ook voor een deel in de hand gewerkt omdat je bij ons geen cent opzij mag leggen om een buffertje te hebben daar je anders vreslijk gemeen gepakt wordt door de fiscus en niemand wil belasting betalen.
Ik dacht ook alles moet zo zuinig en toch zo goed mogelijk,zodat het niet te duur wordt en ik niet teveel schuld heb.
Dus geen luxe aan boord,zoals ijksystemen,moderne spudpalen,en kookeilanden,speedboten,dure auto\\\'s en autokranen.(ben ook wel ouderwets ingesteld dat scheelt)
Maar nu zit ik elk jaar tegen een gemeen hoge belastingaanslag aan te hikken wat heel erg zonde is,temeer omdat al die werkonwillige uitkeringstrekkers nu van mijn centjes zitten te genieten en ik zuinig moet doen om rond te komen.
Ondanks alles hou ik toch van de ouderwetse voorzichtuge manier, maar of ik het goed doe?
De tijd zal het leren.
Ik denk dat we toch hoe moelijk het ook voor velen is weer terug moeten naar een geregelde markt wat de binnenvaart betreft,hoe moeilijk het voor velen zal zijn.
En dan krijgt iedereen ook weer het o zo belangrijke sociale leven wat o zo belangrijk is en vergeten wordt.
Het was met mijn reactie niet de bedoeling om iemand zijn ideaal of mening te ontnemen,maar mijn gedachte over het verhaal toen ik na het lezen van dit stukje eens even de tijd nam en goed nadacht.
Een goeie reis gewenst aan iedereen.

Gerrit van den Adel ms Sunisha

19-11-2010 op 16:20

Hier kunt u een reactie plaatsen bij het bericht .
Uw e-mailadres zal niet op de website worden getoond.
Uw naam *
Uw E-mail *
Uw bericht *
  Ik ga akkoord met de huisregels en de algemene voorwaarden.
  robot check
Vul de code van bovenstaand plaatje in.

Nieuws per rubriek

Actueel » RSS
Kruiser overvaren op Volkerak,... (21-5-12)
Amandus zinkt op Markermeer (16-5-12)
Tankerbrand op Rijn bij Sinzig (15-5-12)
Inbreker gevangen met reddingboot (14-5-12)
Tweede aanhouding in zaak Gyron... (1-5-12)
Chartervaart » RSS
Erepenning chartervaart voor... (4-5-12)
Reddingbootbemanning ziet skûtsje... (28-4-12)
Organisatie wijzigt uitslag 28ste... (26-4-12)
Zeilende chartervaart bij... (21-4-12)
IJsselmeerbokaal voor Muider... (16-4-12)
Havens en vaarwegen » RSS
Haven uitgediept voor kraanreus (9-5-12)
Nieuwe cruiseterminal IJmuiden (9-5-12)
Beweegbaar deel voor nieuwe... (9-5-12)
Vlaanderen wil... (9-5-12)
Rijkswaterstaat eert... (4-5-12)
Offshore » RSS
Gorinchem biedt platform aan olie-... (23-3-12)
IRO seminar over zaken doen in Irak (23-3-12)
Bluestream in zee met Seabed Worker (11-2-12)
Noors WWS bestelt 4 suppliers bij... (21-12-11)
Miljardeninvesteringen in... (25-11-11)
Scheepsbouw en reparatie » RSS
Hartman m2 Runner rekt marges... (9-5-12)
Sponsors enthousiast voor nieuwe... (9-5-12)
Dettmer bouwt geoptimaliseerde... (4-5-12)
Zevende generatie Meyer in directie... (4-5-12)
Oude gastanker Tellier slooprijp... (2-5-12)
Techniek » RSS
Argonon en Amulet genomineerd voor... (16-5-12)
Beurs C&SI Gorinchem iets drukker (16-5-12)
Roltrap opvallende verbetering C&SI (9-5-12)
Wärtsilä levert dual-fuelmotoren... (9-5-12)
Van Voorden overgenomen door Andus... (4-5-12)
Telematica » RSS
Belgisch noodabonnement werkt... (23-5-12)
VSAT internetsysteem voor... (28-4-12)
Eerste base station voor Inland-AIS (26-4-12)
Geen communicatie meer met de wal (11-4-12)
Vodafone-klanten binnenvaart uit de... (6-4-12)
Varend bestaan » RSS
Samen windmolens varen (23-5-12)
Onderwijscoördinator mist... (23-5-12)
Eind aan de Gyron-Filipijn (16-5-12)
‘We moeten de verschillen... (16-5-12)
Een traditionele... (16-5-12)
Vervoermarkt » RSS
Aan de Reis: Leeg op in hoop op... (23-5-12)
De Rijn van A tot Z: Alleen werkjes... (23-5-12)
BVB Maatwerk spreekt taal verlader (16-5-12)
Aan de Reis: Geen verbetering in... (16-5-12)
De Rijn van A tot Z: Grote schepen... (16-5-12)
Visserij » RSS
EU-lidstaten akkoord over... (2-5-12)
Kustwacht houdt illegale... (27-4-12)
Herman veilt kreeft voor KNRM (3-4-12)
Machtige boomkorvloot verschrompelt (17-3-12)
Urker met Enkhuizer roots op P-224... (16-3-12)
Zeevaart » RSS
Zeevrachtenmarkt: Nu al verloren... (23-5-12)
Zware Kees: Apenstreken (23-5-12)
45.000 euro boete voor Russische... (17-5-12)
Atalanta-militairen in actie in... (16-5-12)
Zeevrachtenmarkt: Meer erts en... (16-5-12)






Product van de maand RSS

Veilinghuis Moyersoen NV verkoopt motorvrachtschepen
Veilinghuis Moyersoen NV verkoopt motorvrachtschepen

Moyersoen NV verkoopt regelmatig vaartuigen na faling. Kijk snel op onze online veiling website:...

Aanmelden nieuwsbrief

 

Wilt u ook 2x per week op de hoogte worden gehouden van nieuws uit de maritieme sector?

 

Meldt u zich dan nu aan voor de gratis nieuwsbrief van Schuttevaer.nl!

 

Klik hier voor het aanmeldformulier.

 

2x per week alle actualiteiten uit de branche in uw e-mailbox!

Proefabonnement

 

Een proefabonnement ter kennismaking!

 

Wilt u gedurende 8 weken kennismaken met Weekblad Schuttevaer?

 

Neem dan een proefabonnement voor

slechts € 17,50 (excl. BTW)