Crisis verhoogt druk op overnachtingshavens

De Belgische schipper Raymond Pius van de pousseur Avila-Sevilla moet van Rijkswaterstaat eigenlijk de haven van Lobith verlaten, maar weet niet waar hij naartoe moet. ‘We zijn geladen met 500 ton koolzaad vanuit Frankrijk voor DSM in Spyck, maar daar zitten de silo’s vol. Wij durven niet voor anker te gaan op de Rijn en in Spyck kun je niet liggen.’

In Lobith mogen schepen maximaal drie dagen liggen en Pius heeft die termijn overschreden. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat is het spitsenkoppelverband echter niet meteen weggestuurd. ‘We zijn heel coulant geweest omdat de mensen op de boot wel oog voor het probleem hadden. Hij mag nog even blijven liggen. Maar iedereen moet zich aan de regels houden en dat is voor Lobith drie dagen liggen, dan twaalf uur weg, waarna je weer mag terugkomen. Het kan niet zo zijn dat wij een wachthaven worden omdat de losplaats niet bereikbaar is.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Crisis verhoogt druk op overnachtingshavens | Schuttevaer.nl

Crisis verhoogt druk op overnachtingshavens

De Belgische schipper Raymond Pius van de pousseur Avila-Sevilla moet van Rijkswaterstaat eigenlijk de haven van Lobith verlaten, maar weet niet waar hij naartoe moet. ‘We zijn geladen met 500 ton koolzaad vanuit Frankrijk voor DSM in Spyck, maar daar zitten de silo’s vol. Wij durven niet voor anker te gaan op de Rijn en in Spyck kun je niet liggen.’

In Lobith mogen schepen maximaal drie dagen liggen en Pius heeft die termijn overschreden. Volgens een woordvoerder van Rijkswaterstaat is het spitsenkoppelverband echter niet meteen weggestuurd. ‘We zijn heel coulant geweest omdat de mensen op de boot wel oog voor het probleem hadden. Hij mag nog even blijven liggen. Maar iedereen moet zich aan de regels houden en dat is voor Lobith drie dagen liggen, dan twaalf uur weg, waarna je weer mag terugkomen. Het kan niet zo zijn dat wij een wachthaven worden omdat de losplaats niet bereikbaar is.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer