Contargo geeft broncode IRIS vrij

Containeroperator Contargo heeft zijn routeberekeningssysteem IRIS gratis opengesteld voor al het vrachtverkeer ten behoeve van voor- en natransporten van intermodale transporten binnen Europa.

Contargo geeft broncode IRIS vrij
  • Route-informatie voor gecombineerd vervoer

Door Patrick Naaraat

Door IRIS online te brengen via de hostingdienst GitHub hoopt Contargo dat de kennis en ervaring van velen in de software worden geïntegreerd en het programma continu aan de telkens veranderende randvoorwaarden worden aangepast.
IRIS staat voor Intermodal Routing Information System en was in eerste instantie onderdeel van Contargo’s tariefberekeningssysteem IMTIS. IRIS diende daarbij als centrale broker tussen IMTIS en de door Contargo speciaal voor het intermodale transport ontwikkelde eigen upgrade van het OpenStreetMap-kaartenmateriaal. Intussen is IRIS losgekoppeld van IMTIS.

Kerninformatie

Via IRIS ontvangen de gebruikers kerninformatie over de routes (zoals de gekozen wegen), maar ook meer gegevens, zoals het totaal aantal kilometers, aantal kilometer tolwegen en rijtijden kunnen worden berekend. Mogelijk is dit tot nu toe in Duitsland en al zijn buurlanden. Het programma houdt rekening met informatie van het kaartmateriaal, zoals maximum gewichten of verplichte tol. Bij het berekenen van de CO2-uitstoot van een intermodaal transport wordt zowel rekening gehouden met transporten per trein en binnenvaartschip als met de overslag en de handling van de containers.

OpenSource

Sinds 1 mei 2015 kan de software via de OpenSource-Licentie AGPLv3 via GitHub worden gedownload en naar eigen inzicht verder worden ontwikkeld. ‘Wij maken in toenemende mate gebruik van OpenSource-oplossingen, want hiermee kan de gebruikte software op de verschillende vereisten worden aangepast’, zegt ICT-manager Henrik Hanke. ‘Want bij veel toepassingen, zoals een routeberekeningssysteem, gaat het niet om een vastomlijnd takenpakket. De bijzondere uitdaging hierbij is, om de software voortdurend op een continu veranderend systeem aan te passen. OpenSource-oplossingen bieden als voordeel dat zij niet alleen door veel mensen worden gebruikt, maar ook geprogrammeerd en doorontwikkeld kunnen worden.’
In de komende jaren plant Contargo stap-voor-stap de integratie van verschillende applicaties. Bij real time-routeberekeningen wordt bijvoorbeeld ook rekening gehouden met brughoogtes, gecombineerd met waterstanden, blokkades op de Rijn of werkzaamheden aan het spoor.

Over Contargo

Met een jaarlijks transportvolume van twee miljoen teu behoort Contargo tot de grote logistieke containernetwerken binnen Europa. Contargo integreert het containertransport tussen de westelijke zeehavens, de Duitse Noordzeehavens en het Europese achterland. De onderneming beschikt in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Tsjechië over 25 containerterminals. Op zeven overige plaatsen in Duitsland, Nederland, België en Japan is Contargo met kantoren vertegenwoordigd. Bovendien exploiteert de onderneming eigen scheeps- en spoorlijnen. De 800 medewerkers waren in 2014 samen verantwoordelijk voor een jaaromzet van 410 miljoen euro.

 

Contargo geeft broncode IRIS vrij | Schuttevaer.nl

Contargo geeft broncode IRIS vrij

Containeroperator Contargo heeft zijn routeberekeningssysteem IRIS gratis opengesteld voor al het vrachtverkeer ten behoeve van voor- en natransporten van intermodale transporten binnen Europa.

Contargo geeft broncode IRIS vrij
  • Route-informatie voor gecombineerd vervoer

Door Patrick Naaraat

Door IRIS online te brengen via de hostingdienst GitHub hoopt Contargo dat de kennis en ervaring van velen in de software worden geïntegreerd en het programma continu aan de telkens veranderende randvoorwaarden worden aangepast.
IRIS staat voor Intermodal Routing Information System en was in eerste instantie onderdeel van Contargo’s tariefberekeningssysteem IMTIS. IRIS diende daarbij als centrale broker tussen IMTIS en de door Contargo speciaal voor het intermodale transport ontwikkelde eigen upgrade van het OpenStreetMap-kaartenmateriaal. Intussen is IRIS losgekoppeld van IMTIS.

Kerninformatie

Via IRIS ontvangen de gebruikers kerninformatie over de routes (zoals de gekozen wegen), maar ook meer gegevens, zoals het totaal aantal kilometers, aantal kilometer tolwegen en rijtijden kunnen worden berekend. Mogelijk is dit tot nu toe in Duitsland en al zijn buurlanden. Het programma houdt rekening met informatie van het kaartmateriaal, zoals maximum gewichten of verplichte tol. Bij het berekenen van de CO2-uitstoot van een intermodaal transport wordt zowel rekening gehouden met transporten per trein en binnenvaartschip als met de overslag en de handling van de containers.

OpenSource

Sinds 1 mei 2015 kan de software via de OpenSource-Licentie AGPLv3 via GitHub worden gedownload en naar eigen inzicht verder worden ontwikkeld. ‘Wij maken in toenemende mate gebruik van OpenSource-oplossingen, want hiermee kan de gebruikte software op de verschillende vereisten worden aangepast’, zegt ICT-manager Henrik Hanke. ‘Want bij veel toepassingen, zoals een routeberekeningssysteem, gaat het niet om een vastomlijnd takenpakket. De bijzondere uitdaging hierbij is, om de software voortdurend op een continu veranderend systeem aan te passen. OpenSource-oplossingen bieden als voordeel dat zij niet alleen door veel mensen worden gebruikt, maar ook geprogrammeerd en doorontwikkeld kunnen worden.’
In de komende jaren plant Contargo stap-voor-stap de integratie van verschillende applicaties. Bij real time-routeberekeningen wordt bijvoorbeeld ook rekening gehouden met brughoogtes, gecombineerd met waterstanden, blokkades op de Rijn of werkzaamheden aan het spoor.

Over Contargo

Met een jaarlijks transportvolume van twee miljoen teu behoort Contargo tot de grote logistieke containernetwerken binnen Europa. Contargo integreert het containertransport tussen de westelijke zeehavens, de Duitse Noordzeehavens en het Europese achterland. De onderneming beschikt in Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Tsjechië over 25 containerterminals. Op zeven overige plaatsen in Duitsland, Nederland, België en Japan is Contargo met kantoren vertegenwoordigd. Bovendien exploiteert de onderneming eigen scheeps- en spoorlijnen. De 800 medewerkers waren in 2014 samen verantwoordelijk voor een jaaromzet van 410 miljoen euro.