Vlaamse walstroom gaat online

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen streeft in samenwerking met de Vlaamse overheid, andere havens en waterwegbeheerders naar een eenvormig walstroomsysteem voor alle Vlaamse havens. Hiervoor werd het walstroomplatform (www.walstroomplatform.be) opgericht en werd een pilootproject opgezet in de Antwerpse haven.

Aan kaai 75, ter hoogte van het Noordkasteeldok, werden 7 nieuwe walstroomkasten geïnstalleerd met een eenduidig registratie- en betaalsysteem. Het Havenbedrijf hecht veel waarde aan dit project omdat het een integrale aanpak van luchtverontreiniging op lokale schaal mogelijk maakt.

Digitale folder

Er werd een handige digitale folder ontwikkeld die het registratie- en werkingsproces helder uitlegt. Elke gebruiker moet zich eenmalig aanmelden via www.portofantwerp.com/walstroom en krijgt dan een persoonlijke pagina waarop het verbruik gevolgd kan worden. In samenspraak met de binnenvaartsector wordt voor de walstroomkasten aan kaai 75 een nieuw betalingssysteem gehanteerd. Het verbruik wordt voortaan maandelijks in rekening gebracht op de factuur havenrechten. In andere wachtdokken blijft het systeem van magneetkaarten wel nog van toepassing. De digitale folder kunt u hier raadplegen, aanmelden kan via www.portofantwerp.com/walstroom.

Milieuvriendelijke aanpak

Het aanbieden van walstroom is een van de maatregelen uit het actieplan fijn stof waarmee het Havenbedrijf de uitstoot van een aantal schadelijke polluenten, zoals NOx, aanzienlijk wil reduceren. Binnenschippers kunnen zo elektriciteit van de wal afnemen terwijl ze aangemeerd liggen en hoeven niet langer hun dieselmotoren te laten draaien om elektriciteit aan boord op te wekken.

Bovendien wordt een aanzienlijke reductie van de uitstoot van CO2 gerealiseerd, aangezien het Havenbedrijf de walstroomkasten van groene stroom voorziet. Met de installatie van de nieuwe walstroomkasten wil het Havenbedrijf het gebruik van walstroom, dat veel milieuvriendelijker is dan het gebruik van de dieselmotoren van binnenschepen, stimuleren.

Vlaamse walstroom gaat online | Schuttevaer.nl

Vlaamse walstroom gaat online

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen streeft in samenwerking met de Vlaamse overheid, andere havens en waterwegbeheerders naar een eenvormig walstroomsysteem voor alle Vlaamse havens. Hiervoor werd het walstroomplatform (www.walstroomplatform.be) opgericht en werd een pilootproject opgezet in de Antwerpse haven.

Aan kaai 75, ter hoogte van het Noordkasteeldok, werden 7 nieuwe walstroomkasten geïnstalleerd met een eenduidig registratie- en betaalsysteem. Het Havenbedrijf hecht veel waarde aan dit project omdat het een integrale aanpak van luchtverontreiniging op lokale schaal mogelijk maakt.

Digitale folder

Er werd een handige digitale folder ontwikkeld die het registratie- en werkingsproces helder uitlegt. Elke gebruiker moet zich eenmalig aanmelden via www.portofantwerp.com/walstroom en krijgt dan een persoonlijke pagina waarop het verbruik gevolgd kan worden. In samenspraak met de binnenvaartsector wordt voor de walstroomkasten aan kaai 75 een nieuw betalingssysteem gehanteerd. Het verbruik wordt voortaan maandelijks in rekening gebracht op de factuur havenrechten. In andere wachtdokken blijft het systeem van magneetkaarten wel nog van toepassing. De digitale folder kunt u hier raadplegen, aanmelden kan via www.portofantwerp.com/walstroom.

Milieuvriendelijke aanpak

Het aanbieden van walstroom is een van de maatregelen uit het actieplan fijn stof waarmee het Havenbedrijf de uitstoot van een aantal schadelijke polluenten, zoals NOx, aanzienlijk wil reduceren. Binnenschippers kunnen zo elektriciteit van de wal afnemen terwijl ze aangemeerd liggen en hoeven niet langer hun dieselmotoren te laten draaien om elektriciteit aan boord op te wekken.

Bovendien wordt een aanzienlijke reductie van de uitstoot van CO2 gerealiseerd, aangezien het Havenbedrijf de walstroomkasten van groene stroom voorziet. Met de installatie van de nieuwe walstroomkasten wil het Havenbedrijf het gebruik van walstroom, dat veel milieuvriendelijker is dan het gebruik van de dieselmotoren van binnenschepen, stimuleren.